Pretul biletelelor de tren au un nivel "relativ ridicat" fata de alte state europene si pot descuraja alegerea acestui mijloc de transport, potrivit unui document aferent Master Planului de Transport, care mai evidentiaza, printre altele, viteza scazuta si ineficienta investitiilor din acest sector, scrie Mediafax.

"Nivelul relativ ridicat al preturilor la bilete din Romania comparativ cu preturile din alte tari europene poate descuraja atat noii calatori, cat si efectuarea de calatorii frecvente de catre clientii curenti. Lipsa unui sistem de stabilire a preturilor pentru bilete mai flexibil, in special pentru biletele achizitionate in avans, reduce capacitatea de atragere de noi cereri, in special pentru calatorii care ar dori sa calatoreasca cu trenuri mai putin aglomerate", se arata in Raportul privind definirea problemelor.
Potrivit documentului, calitatea serviciilor oferite in raport cu pretul platit in Romania este necompetitiva in comparatie cu alte tari europene.
Textul arata ca reabilitarea unor coridoare feroviare de transport nu a condus la o reducere semnificativa in durata totala a calatoriei, "in ciuda investitiilor semnificative din fonduri UE", iar acest esec de a obtine reduceri ale timpilor de parcurs indica faptul ca nu s-au realizat beneficiile potentiale din aceste proiecte.
Pe de alta parte, sumele investite necorespunzator pentru intretinerea si reparatii capitale ale retelei au dus la reducerea vitezelor de deplasare si la cresterea timpilor de calatorie pe portiuni semnificative, ceea ce inseamna ca transportul feroviar este mai putin competitiv in comparatie cu alte moduri de transport.
Durata calatoriei creste, iar fiabilitatea serviciului scade din cauza incidentelor legate de furturi, arata autorii documentului, care puncteaza ca sunt necesare modificari legislative, dar si revizuirea procedurilor utilizate pentru protejarea securitatii activelor.
"Analiza datelor referitoare la calatori si venituri indica faptul ca proportia de calatorii fara bilet este ridicata, variind de la 5% la 30%. Acest fenomen ar putea duce la pierderi de pana la 200 milioane de lei pe an. Pierderea scade posibilitatea CFR Calatori de a plati taxele de acces la infrastructura si pentru servicii moderne", se mai arata in raport.
Autorii textului spun ca introducerea unui sistem mai riguros de colectare a veniturilor ar putea contribui la consolidarea semnificativa a pozitiei financiare globale pentru CFR Calatori si intr-o masura mai mica, pentru operatorii privati.
"Cea mai evidenta manifestare a problemelor din transportul feroviar este scaderea semnificativa a numarului de calatori cu trenul, impreuna cu o reducere a volumelor de transport feroviar de
marfa, in special proportia transportata de CFR Marfa. Desi gradul de motorizare a crescut si s-au construit autostrazi pentru a deservi coridoarele-cheie, exista o serie de alti factori care au
contribuit la acest declin in utilizarea cailor ferate. Aceasta analiza a factorilor a evidentiat o serie de probleme fundamentale, inclusiv protectia slaba a resurselor-cheie, cheltuielile de intretinere
inadecvate, o mare proportie de active cu durata de viața expirata, sarcini pe osie mici precum si cantitati semnificative de teren neutilizat, printre care si terenuri cu potential comercial", potrivit sursei citate.
In acest sector, timpii de parcurs sunt mari in comparatie cu alte moduri de transport din Romania, iar comparativ cu altele state europene viteza de deplasare este foarte mica.
Preturile biletelor de tren a crescut diferentiat din toamna anului trecut cu pana la 10%, masura fiind aprobata prin ordin al conducerii Ministerului Transporturilor, luand in calcul evolutia inflatiei si majorarea din ultimii doi ani a unor costuri ale CFR Calatori, cu combustibili, energie sau piese.
Marcel Bolos, seful managementului fondurilor externe de la Ministerul Transporturilor, a declarat la finele lunii martie ca durata calatoriei cu trenul pe ruta Bucuresti - Buzau este cu 21 minute mai mare fata de acum 80 de ani, iar intre Bucuresti si Constanta a crescut cu 9 minute dupa finalizarea modernizarilor.
El a mai spus ca traficul de calatori a scazut cu 90% fata de anul 1990.
CFR SA administreaza o retea feroviara de 20.077 km lungime, a saptea ca marime din Europa, cu peste 1.700 de gari de calatori, terminale de marfuri si triaje, care conecteaza linii interoperabile si neinteroperabile, potrivit datelor publicate pe pagina web a companiei.
Inchiderea sau inchirierea unor tronsoane din reteaua feroviara este si unul dintre angajamentele Romaniei fata de FMI.
Consultantul statului roman pentru realizarea Master Planului este compania americana AECOM, in baza unui contract de 9,5 milioane lei fara TVA, atribuit in 2012.
Definitivarea celui de-al doilea draft al Master Planului si propunerea pentru aprobare in Guvern are ca termen data de 30 iunie.