Consiliile de administratie ale celor doi producatori si-au dat acceptul pentru inceperea negocierilor in vederea formarii unei aliante. O eventuala reunire sub aceeasi cupola a GM, cel mai mare producator de automobile din lume, si a grupului Renault-Nissan, al patrulea jucator pe piata mondiala, ar duce la creearea unui lider detasat si ar creste profitabilitatea in cadrul GM care da semen de revenire din criza financiara prin care a trecut anul trecut.

GM a inregistrat anul trecut pierderi de peste 10 miliarde de dolari in timp, fiind nevoita sa concedieze peste 30.000 de angajati in vederea reducerii costurilor. Prin acelasi proces de reducere a costurilor a trecut si Renault-Nissan, Carlos Ghosn, CEO al grupului franco-japonez, fiind recunoscut pentru metodele sale radicale de economisire a fiecarui banut.

Numai ca reducerea costurilor presupune in general si concedieri, iar angajatii, marea majoritate ai GM, nu doresc acest lucru. Mai multe sindicate ale muncitorilor din industria auto americana au anuntat ca vor monitoriza indeaproape negocierile dintrei cei doi producatori, pentru a asigura un viitor stabil anagajatilor.

Presedintele United Auto Workers (UAW) - cel mai mare sindicat din industria americana, Ron Gettelfinger, a declarat ca in acest moment GM se afla deja pe un drum si ca o schimbare de strategie va duce in mod probabil la noi concedieri. “Vom vedea erodandu-se foarte multe locuri de munca in industrie daca aceasta alianta va fi incheiata”, a declarat Gettelfinger, citat de The Independent.

Citeste si:

In opinia sa, actualul director executiv al General Motors, Rick Wagoner, este persoana potrivita pentru a readuce producatorul auto american pe linia de plutire, in ciuda planului de disponibilizari aplicat de acesta. “Cred cu tarie ca Rick Wagoner si echipa sa vor reusi sa depaseasca acest moment foarte rapid si vor putea sa se concentreze asupra cresterii GM”, a mai declarat liderul sindical, adaugand ca aceste negocieri ar fi de fapt doar rezultatul presiunilor investitorilor exercitate asupra conducerii. Kirk Kerkorian, cel mai mare actionar individual la GM, a propus aceasta solutie, Consiliul de Administratie al GM fiind de acord cu inceperea unor negocieri.

Insa nu doar sindicatele din SUA se arata ingrijorate de venirea la conducerea producatorului american a “nemilosului” Carlos Ghosn. “Eu doresc ca Michigan sa aiba de castigat, doresc ca numarul locurilor de munca sa creasca. Ingrijoarea noastra este aceea ca daca afacerea va fi condusa de pe un alt continent vom ajunge sa pierdem in final”, a declarat guvernatorul statului Michigan, Jennifer Granholm.

Aceeasi situatie este intalnita si in cadrul diviziilor GM din Europa. Sindicatul Muncitorilor din Transporturi din Marea Britanie, precum si sindicatul muncitorilor de la producatorul german Opel, proprietate a GM, au anuntat de asemenea ca vor monitoriza cu mare atentie desfasurarea negocierilor. “Nu trebuie sa fi profet pentru a iti da seama ca multe locuri de munca vor fi in risc”, a afirmat liderul sindical de la Opel, Rainer Einenkel.

Ca un semn ca propriul plan de restructurare este inca prioritar, GM a numit ieri noi manageri executive in fruntea diviziilor din Canada, Coreea de Sud si Mexic. Actiunile producatorului American au incheiat ziua de tranzactionare bursiera intr-o usoara crestere si deocamdata toti actorii implicate asteapta prima intalnire dintre Rick Wagoner si Carlos Ghosn, care este programata la finalul acestei saptamani.