Liderul Uniuni Sindicatelor Libere Metrou (USLM), Ion Radoi, a declarat miercuri, intr-o conferinta de presa, ca platformele noilor trenuri cumparate de Metrorex sunt mai late decat ar trebui, in prezent fiind mai multe zone de pe magistrala 2 in care se lucreaza la peroane, scrie Mediafax.
Radoi a precizat ca pentru utilizarea noilor trenuri trebuie "sa se taie din peroane", astfel incat, pe langa cele 98 de milioane de euro platite pentru achizitionare, vor mai fi costuri suplimentare, care vor trebui platite tot de Metrorex, adica din banii cetatenilor.
"Nu stiu suma, dar de suportat, o suporta Metroul. Noile trenuri ar fi trebuit sa fie in circulatie din aprilie. Nu stim cat dureaza modificarile, pentru ca sunt necesare in toate statiile de pe magistrala 2", a spus liderul sindical.
Metrorex a precizat, intr-un comunicat de presa transmis miercuri, ca societatea a incheiat, in 2011, un contract de achizitie a 16 trenuri noi de metrou cu firma CAF din Spania, atribuirea contractului realizandu-se in urma unei licitatii publice internationale la care a participat si Bombardier Transportation din Suedia.
"Pretul oferit de firma CAF a fost de 97,012 milioane iar pretul oferit de firma Bombardier Transportation a fost de 117,595 milioane euro. Pe toata perioada de derulare a contractului de achizitie (intocmire documentatie pentru organizarea procedurii de achizitie, a specificatiei tehnice, analiza si evaluarea ofertelor tehnice si financiare, avizarea documentatiilor tehnice de proiectarea a noului tren, analiza rezultatelor testelor statice, de tip si de serie) SC Metrorex SA a fost asistata in calitate de consultant de catre asocirea Systra SA - Franta si Metroul SA -Romania", precizeaza compania
Trenurile de metrou realizate de firma CAF au inceput sa soseasca la Bucuresti in decembrie 2013, in prezent fiind receptionate preliminar sase dintre acestea, aflate in diverse stadii de testare dinamica de tip/serie pe reteaua de metrou.
Tot firma CAF a asamblat, la Atelierele Grivita din Bucuresti, alte patru trenuri, care sunt in diferite stadii de testare statica.
"Trenurile de metrou sunt realizate cu respectarea tuturor normelor de proiectare si asamblare aplicabile pentru acest tip de tren, iar dimensiunile acestora se incadreaza intocmai in gabaritul de libera trecere al trenului de metrou asa cum acest gabarit este precizat explicit in Instructia 314M/1997", sustine Metrorex.
In plus, societatea afirma ca nu au fost constatate interferente intre gabaritul static al trenului nou de metrou si infrastructura metroului si nici intre gabaritul cinematic al trenului nou de metrou si infrastructura metroului in zona tunelelor de metrou, a sistemului de alimentare cu energie electrica sau a instalatiilor de semnalizare.
"Din acest motiv, incepand cu data de 08.01.2014 s-au efectuat si se efectueaza in continuare, atat ziua (pe distanta cuprinsa intre statia de metrou Dimitrie Leonoda - statia de metrou Aparatorii Patriei), cat si noaptea (alternativ pe intreaga distanta a magistralelor 1, 2 si 3) probe interne, teste de tip si de serie cu toate cele sase trenuri aflate in locatiile Metrorex, fara a « lovi peroanele »", se mai arata in comunicatul companiei.
Metrorex mentioneaza ca sunt zone unde au fost constatate interferente cuprinse intre 1 si 12 mm intre gabaritul cinematic al trenului (gabarit cinematic care a fost simulat prin atasarea de piese de polistiren avand grosimi cuprinse intre 40 si 80 mm pe suprafata exterioara a trenului in punctele unde apar cele mai mari deplasari ale caroseriei trenului in timpul mersului) si marginea peroanelor la 10 peroane dintr-un total de 90, pe o distanta de 98 m dintr-un total de 951,2 m cat masoara lungimea tuturor peroanelor celor 45 de statii de metrou, cat si cauza principala de aparitie a acestor interferente.
Astfel, cauza ar fi construirea unor peroane, la unele statii realizate pana in anul 1985, cu tolerante mai mari, in anumite zone ale acestora, fata de cotele stabilite prin "Instructia nr. 314M privind normele si tolerantele pentru constructia, reparatia si intretinerea caii de rulare la metrou, editia 1997".
"SC Metrorex SA asigura opinia publica si utilizatorii metroului bucuresten ca noile trenuri de metrou fabricate de firma CAF respecta intru totul normele tehnice impuse de standardele romanesti si europene aplicabile pentru acest tip de vehicul, se incadreaza ca si dimensiuni in limitele impuse de gabaritul de libera trecere al constructiilor existente in metrou asa cum acestea sunt foarte clar si explicit prezentate in «Instructia nr. 314M privind normele si tolerantele pentru constructia, reparatia si intretinerea caii de rulare la metrou, editia 1997» si vor fi introduse in circulatie imediat dupa efectuarea probelor de anduranta impuse prin contract, respectiv de parcurgere a 20.000 km de catre primul tren si a 2.000 km de catre celelalte trenuri fara calatori, in conditii reale de circulatie pe magistralele 1, 2 si 3, printre trenurile cu calatori", mai precizeaza Metrorex.
Potrivit sursei citate, utilizarea noilor trenuri de metrou in serviciul comercial se va realiza numai dupa ce firma CAF va obtine Agrementul tehnic feroviar care se emite numai de catre Autoritatea Feroviara Romana (AFER) si care certifica faptul ca trenul corespunde tuturor cerintelor tehnice si de siguranta impuse de standardele romanesti si europene aplicabile pentru acest tip de vehicul.