"Acest proiect este un exemplu bun al modului in care fondurile regionale europene pot ajuta la Romania sa revina la crestere economica. El va contribui la imbunatatirea mobilitatii pentru cetatenii nostri, asigurandu-le conditii sigure de calatorie si prietenoase cu mediul, si va face Bucurestiul si mai atractiv pentru investitori", a precizat comisarul pentru Politici Regionale, Johannes Hahn, care a aprobat, din partea Comisiei, acordarea investitiei din Fondul European de Dezvoltare Regionala.

Comisia Europeana precizeaza, in comunicat, ca principalii beneficiari ai proiectului extinderii magistralei 5 de metrou sunt cei 335.000 de locuitori din cartierul Drumul Taberei. "Se estimeaza crearea a 3.000 de locuri de munca in timpul lucrarilor si 246 dupa finalizarea proiectului", se mai arata in comunicat.

Investitia va fi facuta prin POS Transport, in cadrul axei prioritate 2 "Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii nationale de transport in scopul dezvoltarii unui sistem national durabil de transport". FEDR va finanta 409,5 milioane de euro din totalul de 481,7 milioane de euro. Intrucat valoarea totala a proiectului (inclusiv TVA) este mai mare de 50 de milioane de euro, aprobarea investitiei se face de catre Comisia Europeana, in timp ce proiectele mai mici sunt aprobate la nivel national sau regional, se arata in comunicatul CE.

Finantarea proiectului: fonduri europene si de la stat

Finantarea se va face in cadrul exercitiului financiar 2007-2013, in care Romania are alocate fonduri de coeziune in valoare de 20 de miliarde de euro. Pentru 2014-2020, Romania are alocate 22,9 miliarde de euro. Tronsonul Eroilor - Drumul Taberei din magistrala 5 de metrou va fi finalizat in al doilea semestru din 2016, iar intregul proiect are ca termen de finalizare 2020, finantarea fiind asigurata din fonduri europene si de la stat, a declarat, la 28 mai, Catalin Homor, director de investitii al Metrorex.

"In cel mai scurt timp, respectiv saptamani, pachetul de cale de rulare pentru sectiunea 1 (Eroilor - Drumul Taberei - n.r.) din magistrala 5 va fi scos la licitatie. Pentru sectiunea 2, Iancului-Pantelimon, vrem sa finalizam documentatia de atribuire si sa-l scoatem la licitatie pana la sfirsitul anului, astfel ca in 2015 sa incepem lucrarile si la acest tronson", a spus Homor, in cadrul ZF Construction & Infrastructure Summit '14.

Fenechiu promite 400 mil. lei pentru metrou

Fenechiu promite 400 mil. lei pentru metrou

Citeste si:

El a mentionat ca pentru sectiunea Eroilor - Iancului inceperea lucrarilor va mai intarzia, deoarece traverseaza zona centrala, care este o arie cu risc din cauza blocurilor vechi. "Pentru primul tronson suntem in grafic, astfel ca acesta va fi gata in semestrul al doilea din 2016, inclusiv cu trenuri noi. Finantarea pe zona aflata in executie nu este o problema. Vor fi alocate sumele necesare pentru desfasurarea in ritm alert a lucrarilor. Fondurile sunt in proportie de 85% de la UE si 15% finantare locala", a spus Homor.

Tinta Metrorex odata cu finalizarea magistralei 5 este ca 100.000 de calatori sa mearga cu metroul zilnic, respectiv o treime din populatia cartierului Drumul Taberei. In prezent, in Bucuresti, circa 600.000 de persoane circula zilnic cu metroul, adica o treime din populatia totala a Capitalei. In ceea ce priveste alte proiecte ale Metrorex, Homor a mentionat extensia magistralei 4 catre Bucurestii Noi cu doua statii si un depou, dar pentru care inca exista o problema legata de finantare.

"Ne luptam sa introducem si acest proiect in programul de transport care poate fi finantat din fonduri europene din exercitiul 2007-2013, iar lupta care a inceput de mai bine de un an de a convinge forurile europene sa finanteze si acest proiect a ajuns spre final. Credem ca intr-o luna-doua, acest proiect va beneficia de aceasta finantare", a precizat Homor. Investitiile pe care Metrorex le-a programat pana in 2020 se ridica la 900 milioane euro, din care 600 milioane euro vor fi asigurate din fonduri europene.