"Reducerea lungimii sau inchiderea unor sectii de circulatie, pentru CFR Marfa si pentru societate in general, noi consideram ca trebuie regandita, pentru ca CFR Marfa la ora actuala este singurul operator care face transport de vagoane izolate - ceilalti foarte, foarte putin, daca au 1-2%, fac numai trenuri complete - si prin inchiderea acestor sectii, asa-zise secundare, probabil ca vor fi zone multe afectate - aici avem transport de ingrasaminte, de produse lemnoase, combustibil si multe alte produse, iar in eventualitatea inchiderii acestor linii nu vor mai fi efectuate aceste transporturi, potrivit Mediafax.

Vor afecta negativ atat activitatea CFR Marfa, acest trafic de vagoane izolate reprezinta circa 18% din activitatea noastra, cat si activitatea in general a societatii", a declarat marti Ion Soare, director comercial al CFR Marfa.

Concentrarea pe o retea feroviara mai restransa si programe de reducere a costurilor sunt o parte dintre masurile avute in vedere de Guvern pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar, necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport al Romaniei, si au fost aprobate de Executiv printr-un memorandum. Inchiderea sau inchirierea unor tronsoane din reteaua feroviara este si unul dintre angajamentele Romaniei fata de FMI.

"Nu exista linii de cale ferata profitabile, sunt foarte putine in Romania. Totusi, ne-am uitat la raportul de recuperare a costurilor, iar toate aceste linii care au fost propuse spre a fi reduse prezinta un raport de recuperare a costurilor de sub 10%. Reteaua care ramane, 60% din reteaua de cale ferata, acopera peste 90% din transportul care se utilizeaza pe calea ferata", a declarat Catalin Costache, director al Directiei Programare in cadrul Autoritatii de Management pentru POS Transport.

Din perspectiva transportului feroviar de pasageri, situatia este foarte grava

El a afirmat ca masurile de restructurare propuse prin memorandumul aprobat de Guvern vizeaza atat reducerea retelei de cale ferata din administrarea statului, cat si cresterea investitiilor alocate lucrarilor de reparatii, imbunatatirea serviciilor si eficientizarea cheltuielilor. "Din perspectiva transportului feroviar de pasageri, situatia este foarte grava. La momentul acesta, cota de piata a transportului feroviar de pasageri este undeva la 13%, iar tendintele pe viitor nu sunt deloc incurajatoare. Tendinta este ca numarul persoanelor care folosesc transportul pe cale ferata pentru deplasare sa scada cu peste 20%, iar gradul de motorizare a populatiei este prognozat sa creasca cu 29%", a aratat el.

Citeste si:

Costache a precizat ca fata de 1990, business-ul de transport de pasageri pe calea ferata a scazut cu 90%.
Analiza sectorului feroviar este si parte a elaborarii Master Planului de Transport, care nu este inca definitivat, termenele fiind "decalate", potrivit sursei citate. "Termenul pe care noi il urmarim este ca la 31 iulie, deci la finalul acestei luni, sa avem raportul final al Master Planului, dar fara procedura de evaluare strategica de mediu finalizata", a spus Costache.

Master Planul si prioritizarea proiectelor

Ministerul Transporturilor anuntase anterior ca definitivarea celui de-al doilea draft al Master Planului si propunerea pentru aprobare in Guvern avea ca termen data de 30 iunie. Master Planul este un instrument de testare a proiectelor si politicilor de transport, dar si un document de analiza si strategie in acest domeniu, care in final va prezenta o lista proiecte prioritizate, in functie de resursele finanicare disponibile pentru orizontul de timp 2020, 2030, 2040.

In prezent, autoritatile vizeaza finalizarea obiectivelor specifice si a interventiilor necesare pe fiecare sector de transport, planul financiar precum si scenariile de implementare, care contin lista finala de proiecte, un alt proces urmarind finalizarea procedurii de evaluare strategica de mediu.

Legat de Programul Operational Sectorial de Transport, Costache a spus ca in acest an este necesara absorbtia a minim 690 de milioane euro, pentru evitarea riscului de decomitere a acestor bani, tinta asumata a autoritati a fost de 1-1,2 miliarde euro, dar, "din pacate", situatia la semestrul I "nu este deloc imbucuratoare", obiectivul propus fiind realizat doar in proportie de 30%. "Beneficiarii programului nu au depus cereri de rambursare consistente", a spus reprezentantul MT. Peste 95% din alocari sunt catre beneficiarii CNADNR si CFR.

POS-T 2007 - 2013, cu termen de finalizare in 2015 din punct de vedere al eligibilitatii, a avut pe sectorul de transport o alocare de 4,28 miliarde euro, din care Comisia Europeana a rambursat pana in prezent 1,4 miliarde euro. Printre solutiile avute in vedere de autoritati pentru evitarea pierderilor de bani europeni se numara fazarea proiectelor, respectiv transferul unei parti catre urmatorul program de finantare, precum si introducerea unor lucrari incepute din alte fonduri.