Numarul de reinmatriculari in primele sase luni din 2014 a crescut cu aproximativ 10%, dupa ce in 2013 se inregistrasera scaderi de 40%. Perioada 2009-2014 a fost marcata de fluctuatii ale inmatricularilor pentru toate categoriile de tranzactii auto, din 2008 pana in prezent piata masinilor noi a scazut cu 70%. De asemenea, masinile rulate din import au avut variatii extrem de mari din cauza schimbarilor aduse de taxa de prima inmatriculare. Tranzactiile pe plan intern au suferit un puternic declin incepand cu martie 2013, lucru care a dus la instaurarea unui blocaj pe piata ce persista si in prezent.

“O piata auto stabila cu o crestere sanatoasa poate fi creata la intersectia a trei factori: incurajarea tranzactiilor si nu taxarea excesiva, mediu legal favorabil si, nu in ultimul rand, crearea cadrului potrivit pentru o concurenta loiala”, a precizat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.

Programul Rabla

Odata cu schimbarile eficiente aduse programului Rabla, piata masinilor noi da semne de revenire, in 2014 fiind prima perioada de crestere, dupa sase ani de scadere. Schimbandu-se modul de desfasurare, tichetele sunt acum electronice. Cei ce vor sa caseze o masina veche, necumparand una noua, pot ceda unei alte persoane dreptul folosirii primei de casare fara riscul de a mai pierde tichetul. De asemenea, cele mai noi date arata ca au fost alocate 10.000 din cele 17.000 de tichete disponibile pentru acest an, iar dealerii auto au inceput sa vanda tot mai multe masini noi.

Timbrul de mediu

In ultima perioada, timbrul de mediu a fost un factor decisiv pentru scaderea numarului de tranzactii. Proprietarii de masini Euro 3 si Euro 4 fabricate inainte de 2007 sau care initial au fost scutite de taxa, au fost descurajati sa isi vanda autoturismele, datorita pierderilor intre 10 si 30% din valoarea acestora. In consecinta, dupa o scadere masiva de 150.000 unitati a reinmatricularilor in 2013, o crestere timida de doar 7.000 de unitati in anul curent nu arata o revenire puternica. Reflectand situatia din piata, numarul masinilor scoase la vanzare pe Autovit.ro a scazut pe segmentele Euro3 si Euro 4 cu aproximativ 20% fata de aceesi perioada a anului trecut.

Evolutia pietei auto in ultimii 5 ani

Ultimii cinci ani au fost plini de fluctutatii ale inmatricularilor la toate cele trei categorii analizate de Autovit.ro. Piata masinilor noi a scazut continuu din 2008 si pana in prezent cu peste 70%, iar la masinile second-hand din import variatiile au fost extrem de mari din cauza schimbarilor dese ale taxei auto si a perioadelor de asteptare generate de aceasta. La tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern “lovitura de gratie” a fost data in martie 2013 de aparitia timbrului de mediu care a determinat foarte multi proprietari sa renunte la vanzarea masinii fapt care a adus o scadere de 150.000 de tranzactii pe plan intern.

Citeste si:

Inmatricularile in primul semestru in perioada 2009 – 2014 (sursa – DRPCIV)

Piata masinilor noi a scazut fara incetare intre 2008 si 2013, insa prima jumatate a anului curent vine cu o modificare substantiala, cifrele oficiale indica un avans de 27%, dar piata a ajuns atat de jos incat inseamna o crestere de nici 8.000 de unitati. Programul Rabla pare sa fie mult mai eficient decat in alti ani, iar la final de 2014 ar fi normal ca piata masinilor noi sa fie peste nivelul modest de anul trecut (58.000 de unitati).

Inmatriculari auto lunare in 2014

La masini noi, Dacia este pe primul loc detasat avand mai mult decat urmatoarele trei clasate la un loc. La masini second-hand din import, Volkswagen, Opel si Ford au impreuna peste jumatate din total, iar la tranzactii pe plan intern cu masini second-hand clasamentul difera prin faptul ca Dacia este bine plasata: locul trei, cu peste 10%.

Top 5 marci de masini noi inmatriculate in S1

  • Dacia 31,8%
  • Skoda 9,6%
  • Volkswagen 8,4%
  • Ford 8,2%
  • Renault 5,2%

Top 5 marci de masini second-hand din import inmatriculate

  • Volkswagen 28,1%
  • Opel 18%
  • Ford 11,6%
  • Audi 6,6%
  • BMW 6,4%