Michael Schmidt (54 de ani), fondatorul Automobile Bavaria, spune intr-un interviu acordat wall-street.ro, la 20 de ani de la primele exemplare BMW noi vandute pe piata romaneasca, ca in Romania la acea vreme era mult profitabil sa ai un business decat in Germania, insa acum cele doua piete sunt cam la fel.

Wall-Street.ro: In urma cu 20 de ani era mai usor sa incepi un business de la zero decat in prezent?

Michael Schmidt: Am si uitat toate obstacolele de atunci, nu cred ca era mai usor decat acum, era poate mai complicat dar nu se stia altceva si am luat-o ca atare. Eram primii aici, ne zbateam cu lucruri minore dar care erau la locul lor. Intre timp multe lucruri s-au pus la punct. Prin intrarea Romania in Uniunea Europeana s-au preluat niste standarde, este mult mai civilizat acum. Dar acum ne lipseste piata, atunci era seaca. Daca bancile ar avea pachete mai atragatoare poate am avea si noi de castigat din chestia asta.

FOTO: Salonul Auto Bucuresti - 1996

Wall-Street.ro: Este mai profitabil sa ai un business in Romania decat in Germania?

Michael Schmidt: Acum este aproape la fel, inainte era mult mai profitabil aici, in Romania. Depinde si cat de mare esti, am costuri foarte mari, service-urile sunt prea mari, le-am dimensionat pentru piata din 2006 - 2008 care acum a scazut la o treime.

Wall-Street.ro: Care a fost primul job, la ce varsta?

Michael Schmidt: Dupa liceu am plecat cu parintii in Germania (1978) si am studiat la Munchen la Facultatea de Electrotehnica a Universitatii Tehnice. Ultima zi de facultate a fost si prima zi de servici, la Siemens, pentru ca in timpul facultatii am facut practica la ei si eram deja format. Am avut un job foarte interesant de automatizari, am umblat in toata lumea sa il punem in functiune, atunci aparusera primele telefoane portabile cu circuite in miniatura si Siemens dezvoltase un automat care punea tranzistori si componente electronice pe aceste placi. In timpul acela a venit revolutia in Romania in 1989.

Conjunctura a fost in asa fel incat eram intr-o organizatie a sasilor din Germania care aveau si o influenta politica si se punea problema, ca nu mai era presiune de emigrare a etnicilor germani in Germania, sa se faca niste actiuni sa ramana in Romania, sa nu mai emigreze si asa am venit eu in martie 1990 in Sibiu si am inceput cu tot felul de incercari si programe sa ii convingem sa ramana aici, insa oamenii tineri au plecat imediat in Germania. Asta a fost o conjunctura care m-a adus in Romania, initial era sa stau un an aici si dupa aceea sa plec inapoi. Asta a fost conventia sa vin aici, ca sa imi mentin jobul de la Siemens si sa ma intorc fara sa am dezavantaje in aceeasi pozitie, dar nu a fost sa fie. Am continuat aici, am facut programe pentru azile de batrani pentru ca tinerii au emigrat.

Wall-Street.ro: Cum ati decis sa deveniti reprezentant BMW in Romania?

Michael Schmidt: Dintr-o intamplare in 1994 am fost in Germania si am conversat cu un amic care lucra la BMW si el zicea: “uite de un an de zile se chinuie cineva la Bucuresti sa faca ceva pentru BMW si nu reuseste, nu vrei sa il ajuti?". M-am intalnit, am batut palma, si pe 1 aprilie 1994 m-am instalat in primul corp de birouri mai profesionale in Piata Unirii in Centrul Sitraco.

Wall-Street: In urma cu 20 de ani v-ati gandit sa va deschideti un business in alt domeniu?

Michael Schmidt: Nu. Am fost foarte conservator si nu am facut si alte businessuri, m-am concentrat pe asta si din 1998 pana in 2000 m-am luptat sa primesc contractul de camioane MAN.

Wall-Street.ro: Cum au fost primii ani ca antreprenor in Romania?

Michael Schmidt: In primul an, cu trei oameni ne-am chinuit sa vindem 11 masini, iar in 1995 ne-am mutat, am facut un showroom de nici 60 metri patrati in Galeria Hotelului Sofitel, unde cu chiu cu vai de abia intrau un BMW Z3 sau un Seria 3. La sfarsitul lui 1997 ne-am mutat pe centura unde construisem intr-o varianta minimala din punct de vedere al cerintelor BMW un asa zis model de showroom de Europe de Est cu conditii mai spartane dar totusi agreate de BMW pe vremea respectiva, iar in 1998 am facut inaugurarea. Pe un teren de 20.000 mp am construit circa 10.000 mp de service si showroom, eram singuri pe tot campul la vremea aceea, numai Farmexim mai era. In 1998 se legase treaba cu Land Rover, a mers foarte bine, am vandut bine, masinile erau mai accesibile la pret fata de BMW. Intre 1998-2001 am crescut. In 2001, m-am extins de trei ori, am marit suprafata si la showroom si la service. In 2002, am deschis o filiala in Brasov si asa s-a dezvoltat aproape exponential businessul. Din 2004 pana in 2007 am avut cea mai mare crestere, piata era ca o spirala, am investit tot ce am castigat in perioada asta, am reinvestit in retea. La criza, la fel cum am crescut, am si scazut.

FOTO: Sediul BMW Otopeni - 1997

Wall-Street.ro: Primii clienti BMW au fost persoane fizice sau juridice?
Michael Schmidt:
Legea era destul de dezavantajoasa pentru comertul cu automobile, pana in septembrie 1994 vama era nesemnificativa pentru persoane fizice, insa pentru firme era 50% din valoarea masinii desi noi facand import trebuia sa platim taxe si nu aveam nicio sansa sa vindem mai departe. A trebuit sa inventam tot felul de combinatii sa vina masina pe persoana fizica. Prin 1997, dupa presiuni ale Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile s-a facut o lege a leasingului, importul in felul asta fiind fara taxe, acestea urmand sa fie platite la terminarea contractului. Atunci a aparut importul civilizat cu masini in 1997-1998.

Wall-Street.ro: Mai sunteti interesat sa vindeti Automobile Bavaria? Ati avut oferte?

Michael Schmidt: In ziua de astazi totul este de vanzare, numai trebuie sa fie si cumparatorul. Am avut discutii, dar nimic concret. Este o situatie in care nu se cumpara nu se vinde. In 2006-2008, era o conjunctura, dar aveam altundeva gandurile, eram preocupat sa fiu numarul 1 in piata. Sunt ganduri la asa ceva, insa acum mai degraba o consolidare, o orientare catre alte branduri, ca multibrand, dar nu prea sunt compatibile alte marci cu BMW pentru ca strici identitatea de brand, ca la toate brandurile premium, de altfel.

FOTO: Inaugurare sediu Baneasa - 2006

Wall-Street.ro: Daca ati vinde acum businessul din auto ce oportunitati de investitii ati avea?

Michael Schmidt: In imobiliare nu ma tenteaza, riscul este mare. Nu am o alta strategie, in prezent ma preocupa familia.

Wall-Street.ro: Care a fost prima masina pe care ati condus-o?

Michael Schmidt: Prima masina ..., in 1978, la 18 ani, am condus o Dacia 1310, eram inainte sa plec in Germania. Era masina tatalui meu, nu mi-o dadea cand voiam eu.

Wall-Street.ro: Cand v-ati cumparat primul BMW?

Michael Schmidt: Imediat cand am emigrat, in 1981, din banii de somaj, am cumparat un VW Beetle albastru deschis, cu 800 de marci, iar dupa 5 luni mi-am cumparat un VW Polo cu 1.500 de marci si in toamna, nu a durat un an de zile, aveam primul BMW, model 520 din 1974, avea 9 ani vechime. Cu el am venit in vizita in Romania in decembrie 1982. Am avut si Audi, Mercedes-Benz, Opel, in timpul studentiei.

Wall-Street.ro: La ce vanzari va asteptati anul acesta, pe cele doua piete unde sunteti prezent?

Michael Schmidt: In Germania anul acesta vanzarile vor fi de 700-800 de masini noi si 1.200 second-hand, iar in Romania invers, 1.000 noi si 400 de masini rulate.

Grupul Automobile Bavaria activeaza din 2007 si pe piata germana, prin compania Autohaus Michael Schmidt GmbH, care detine patru dealeri BMW si MINI, localizati langa Munchen, in orasele Starnberg, Bad Tölz, Germering si Wolfratshausen.

Wall-Street.ro: Cum merge businessul cu masini rulate in Romania?

Michael Schmidt: Un dealer mediu din Germania vinde undeva pana in 1.000 de masini noi pe luna si dublu masini rulate, in Romania piata de second-hand nu este controlata de dealeri, ci de persoane fizice care merg in fiecare saptamana si isi cumpara o masina de afara pe care o vand fara vreo garantie. Lumea s-a obisnuit asa. Problema in Romania este ca bancile nu mai finanteaza masini rulate.

Wall-Street.ro: Cati clienti au trecut prin service-ul Rolls-Royce deschis in 2010? Cum merg vanzarile?

Michael Schmidt: In Romania, sunt 65-67 de posesori de Rolls-Royce, nu toti trec prin service-ul nostru. Vanzarile sunt modeste, 2-3 unitati pe an.

In septembrie 2011, grupul a deschis un showroom si service Rolls-Royce langa Munchen si a devenit la acea data al treilea distribuitor al acestei marci in Germania.

Wall-Street.ro: Vanzarile de camioane si-au revenit? Cum merg vanzarile MAN?
Michael Schmidt:
Piata de camioane este sinusoidala, merge direct proportional cu economia. Daca economia creste si piata de camioane creste. Noi ne-am axat mai mult pe camioanele pentru constructii. Detinem circa 20% din piata de camioane, de 5.000 de unitati, care in 2008 era de trei ori mai mare. Sunt multumit cum o sa inchidem anul acesta, cu peste 1.000 de camioane noi si 400 de unitati second-hand. Avem opt locatii proprii, am fost doi ani la rand lideri de piata, acum Mercedes-Benz ne-a ajuns din urma, dar este tot timpul un sinus.

Wall-Street.ro: Marcile de motociclete pe care le reprezentati Husqvarna si BMW ce vanzari au avut anul acesta?

Michael Schmidt: Marca Husqvarna am luat-o atunci cand era la BMW, intre timp a vandut-o, noi o mai tinem. Motociclete vindem cam 100 pe an.

Wall-Street.ro: Va asteptati ca piata auto sa inregistreze o crestere si anul viitor?

Michael Schmidt: In 2009-2010, ma asteptam ca in 2014 piata auto sa ajunga din nou la vanzarile din 2008, dar m-am inselat, nu stiu cand o sa fie timpul sa ajungem la cifrele din 2008. Totusi, sub 100.000 de unitati este foarte putin pentru o tara cu 20 de milioane de locuitori.

Vanzarile de autoturisme noi au crescut anul acesta cu 30% in primele opt luni, comparativ cu perioada similara a anului trecut, la 53.816 de unitati.

Automobile Bavaria Group, cea mai mare retea de dealeri BMW din Romania, sarbatoreste anul acesta 20 de ani de infiintare. Compania este prezenta si in Germania din 2007, cu 5 centre. Pe plan local, grupul comercializeaza autoturisme BMW, MINI, noi si rulate, motociclete BMW, Husqvarna, noi si rulate, detine singurul service Rolls-Royce pe o raza de 1.000 de kilometri si este importatorul camioanelor MAN si a autobuzelor Neoplan.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri