Proiectele de autostrazi incluse in Master Plan sunt Sibiu - Brasov (103 km), Ploiesti - Comarnic (49 km), Craiova - Pitesti (115 km), Comarnic - Brasov (54 km), Brasov - Bacau (158 km) si Gilau - Bors (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fara TVA, potrivit unui document de sinteza furnizat de Ministerul Transporturilor, transmite Mediafax. In plus, Master Planul cuprinde constructia de drumuri expres insumand aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizand circa 17,5 miliarde euro fara TVA. In actuala varianta a Master Planului, sectiunea Sibiu - Pitesti, de 115 km, una dintre cele mai asteptate autostrazi din Romania, promisa de autoritati, figureaza ca viitor drum expres.

Sova afirma in aprilie ca Romania va avea o retea de 2.440 de kilometri de autostrada in anul 2020. In ultimii doi ani au fost inaugurati 242 kilometri de autostrada, anul trecut fiind finalizati 116 kilometri si contractate lucrari pentru 247 kilometri. Romania avea, la finele anului trecut, 644 km de autostrada, 16.466 km de drumuri nationale, 35.587 km de drumuri judetene si 32.190 de drumuri comunale. Potrivit documentului, in Romania nu exista drumuri expres. Documentul mai prevede constructia a 2.674 km de drumuri transregionale, 293 km de drumuri EuroTrans si 172 km de variante ocolitoare, totalul fondurilor necesare pentru dezvoltarea sectorului rutier fiind de 26,1 miliarde euro.

Situatia in sectorul feroviar si aviatic

In sectorul feroviar, proiectele propuse in Master Plan, care includ lucrari de reabilitare sau electrificare si achizitie de material rulant, vor necesita o investitie totala de 19,5 miliarde euro. Master Planul include si proiecte in sectorul naval in valoare de 2,27 miliarde euro, printre acestea numarandu-se imbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare, finalizarea legaturii Bucuresti - Dunare si modernizarea porturilor.

Pe de alta parte, modernizarea aeroporturilor ar costa 599 milioane euro, iar dezvoltarea sectorului intermodal ar necesita fonduri de 165 milioane euro, pana in 2030. Sectorul de transport din Romania are nevoie de investitii de 48,79 miliarde euro in intervalul 2014 - 2030, insa sursele de finantare insumeaza 34,98 miliarde euro, echivalentul a 71,7% din necesar. Din cei aproape 35 miliarde euro pe care Romania ii poate accesa pana in 2030, suma de 9,8 miliarde euro va fi asigurata pana in 2020, diferenta de 25,17 miliarde euro urmand sa fie disponibila in intervalul 2021 - 2030.

Master Planul General de Transport este un document strategic in baza caruia vor putea fi accesate fondurile structurale pentru transport aferente perioadei 2014 - 2020. Reprezentantii Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial Transport 2007-2013 (AM POST) s-au intalnit in perioada 16-18 septembrie 2014 cu reprezentantii Comisiei Europene, pentru a analiza varianta finala revizuita a raportului privind Master Planul General de Transport pe termen scurt, mediu si lung.

Citeste si:

In cadrul acestei intalniri, Comisia Europeana a acceptat ca Master Planul sa fie supus dezbaterii publice, a anuntat Ministerul Transporturilor la inceputul saptamanii trecute. Pana la organizarea sedintelor, reprezentantii Comisiei au recomandat AM POST adoptarea unor masuri precum imbunatatirea metodologiei de elaborare a Master Planului, prin adaugarea unor scenarii alternative de testare a proiectelor de transport, care sa includa criterii de selectie ce vizeaza performanta economica, apartenenta la reteaua TEN-T Core si criterii de mediu, precum si revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect in parte.

In plus, CE a recomandat asumarea reformei feroviare, care presupune o retea feroviara redusa, introducerea de servicii competitive pentru pasageri, a unui sistem de responsabilizare pentru performanta si a unui program de crestere a eficientei.

O alta cerinta a fost acordarea unei atentii sporite proiectelor care inchid coridoarele europene de transport in actuala perioada de programare. Master Planul General de Transport va fi facut public miercuri, 1 octombrie, cand va fi prezentat in cadrul sedintei comisiilor reunite de transport ale Parlamentului.

Consultantul statului roman pentru realizarea Master Planului este compania americana AECOM, in baza unui contract de 9,5 milioane lei fara TVA, atribuit in 2012. Termenul avansat de autoritati pentru finalizarea documentului a fost amanat de mai multe ori.