Romania nu are inca un manual de zbor si toata lumea zboara dupa cutume vechi de multi ani, iar structura spatiului aerian local este foarte complicata pentru ca au fost multe improvizatii in ultimii ani, a declarat Radu Merica, presedinte Aircraft Owner and Pilot Association of Romania, potrivit Mediafax.

"Am identificat o lista de probleme in primul an de activitate a Aircraft Owner and Pilot Association of Romania. Nici astazi dupa atatia ani de la Revolutie nu avem un manual de zbor, in care sa fie prevazute regulile zborului la vedere, toti zboara dupa niste cutume pe care i le-au supus pilotii mai vechi, ca acolo e armata, ca unii trag cu racheta, ca trebuie sa aiba grija la Centrala de la Cernavoda. Nu avem harti pentru zborul la vedere, iar daca unul intra intr-un stalp, spune imi pare rau, dar nu am avut harta", a spus Merica. El a mentionat ca ROMATSA are sarcina sa realizeze acest manual. O alta problema identificata de Merica este structura spatiului aerian, pe care o considera foarte complicata, la fel si existenta unui numar prea mare de zone speciale, in care zborul este limitat.

"Din cauza improvizatiilor pe care le-am facut in ultimii ani, spatiul aerian este foarte complicat. In Vest se respecta regulile, exista zone clar definite, nu exista posibilitate sa gresesti. De asemenea, in Romania exista prea multe zone speciale. Interdictia de zbor peste Bucuresti, zona este complet interzisa, si aceasta este o mostenire de pe vremuri. Poti zbura peste Paris, Berlin, peste orice capitala, dar nu peste Bucuresti. Nu am nicio explicatie logica pentru asta", a explicat Merica.
El a vorbit si despre securitatea aeroportuara, caz in care exista reguli excesive, ingreunand activitatea pe aeroporturi. "Din aceasta cauza Baneasa traieste cu 4.000 de miscari pe an sau chiar mai putin, in schimb toata lumea isi cauta un loc pentru un aerodrom, un camp, ceva. In Baneasa nu ai hangare, taxele sunt mari si sunt impuse conditii prea complicate. Sunt multe probleme, dar numai rezolvandu-le vom dinamiza sectorul", a afirmat Merica.

El a precizat ca in ultimul an, in domeniul aviatiei nu s-a schimbat nimic, un motiv fiind ca in prezent, partile implicate din acest sistem au viziuni diferite. "Vom rezolva problemele in momentul in care vom trage toti in aceeasi directie, din pacate toate institutiile o iau in directii diferite si apoi ne plangem ca nu aveam un operator mare aerian, ca ne fura unii din placinta, ca unii piloti nu au loc de munca", a mai spus Merica. In Romania regulile de zbor la vedere au fost stabilite de Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR), insa ROMATSA a preluat in acest an aceasta sarcina. "ROMATSA a preluat in acest an de la Autoritatea Aeronautica Civila Romana aceasta sarcina, la fel ca si personalul care se ocupa de aceasta. Am integrat-o in structurile noastre, se lucreaza serios la rezolvarea problemei, este un plan de masuri care are responsabilitati si termene. Se lucreaza cu directia topografa militara pentru aducerea hartilor la nivelul cerintelor pentru ca zborurile sa se desfasoare in siguranta", a declarat directorului general adjunct al ROMATSA, Fanica Carnu. El a spus ca nu stie termenul in care va fi definitivata actualizarea hartilor de zbor, precizand ca este unul "rezonabil".

Sursa foto: Shutterstock.com/Avion