"Ministerul Transporturilor, impreuna cu celelalte ministere implicate in procesul de avizare si autoritatile din subordinea ministerului a depus toate eforturile pentru solutionarea si clasarea acestui infringement. Pana la ora actuala, autoritatile romane nu au primit in mod oficial avizul motivat al Comisiei Europene la propunerea partii romane de modificare a cadrului legal national de natura sa raspunda in totalitate prevederilor Directivei 2004/49/CE. Dupa primirea oficiala a avizului motivat din partea Comisiei Europene, partea romana are la dispozitie doua luni de zile pentru a formula un punct de vedere", a raspuns Ministerul Transporturilor, la solicitarea Mediafax.

CE a lansat joi trei proceduri de infringement impotriva Romaniei, una dintre acestea fiind pentru netranspunerea legislatiei UE privind siguranta cailor ferate. Conform unui comunicat, Comisia Europeana a cerut Romaniei sa-si puna toate normele nationale in conformitate cu Directiva 2004/49/CE privind siguranta cailor ferate, cererea vizand independenta autoritatii de siguranta si a organismului de investigare.

O legislatie care ar fi trebuit sa fie in vigoare inca din aprilie 2006

Legislatia ar fi trebuit sa fie in vigoare inca din aprilie 2006. In februarie 2013, Comisia a declansat o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva Romaniei in legatura cu aceasta chestiune, iar joi CE a decis trimiterea unui infringement (aviz motivat - a doua etapa a actiunii UE in constatarea neindeplinirii obligatiilor). Comisia precizeaza ca Romania are la dispozitie doua luni pentru a raspunde. "Daca Romania nu reactioneaza in mod satisfacator, Comisia poate sesiza Curtea de Justitie a Uniunii Europene in privinta acestei chestiuni", se mai arata in comunicat.

Directiva 49 din 2004 vizeaza dezvoltarea unei abordari comune privind siguranta cailor ferate, astfel incat toate retelele feroviare comunitare sa demonstreze in mod constant niveluri inalte de siguranta, iar cetatenii europeni sa calatoreasca in siguranta pe aceste retele. Stabilirea unor cerinte de siguranta privind sistemul feroviar include gestionarea in conditii de siguranta a infrastructurii si a functionarii traficului, rolurile si responsabilitatile intreprinderilor feroviare si ale administratorilor de infrastructura, precum si interactiunea acestora. In plus, trebuie sa se asigure un cadru comun de reglementare in domeniul sigurantei, reglementarea, gestionarea si controlul sigurantei si investigarea independenta a accidentelor.

"Transpunerea Directivei 2004/49/CE privind siguranta cailor ferate comunitare si de modificare a Directivei 95/18/CE a Consiliului privind acordarea de licente intreprinderilor feroviare si a Directivei 2001/14/CE privind repartizarea capacitatilor de infrastructura feroviara si perceperea de tarife pentru utilizarea infrastructurii feroviare si certificarea sigurantei (reformare) a fost efectuata prin adoptarea Legii nr. 55/2006 privind siguranta feroviara. Conform prevederilor Legii nr. 55/2006, in cadrul Autoritatii Feroviare Romane – AFER functioneaza patru organisme distincte, respectiv Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana – ASFR, Organismul de Investigare Feroviar Roman - OIFR, Organismul Notificat", precizeaza Ministerul Transporturilor.

Institutia precizeaza ca la 22 martie 2013, Comisia Europeana a transmis Romaniei o scrisoare de punere in intarziere, aratand ca autoritatile nationale competente nu au transpus corespunzator mai multe dispozitii ale Directivei 2004/49/CE, referitoare la cerintele aplicabile pentru obtinerea certificarii de siguranta si a autorizarii de siguranta, la independenta autoritatii de siguranta, la asigurarea independentei functionale a organismului de investigare si in ceea ce priveste investigarea unor accidente sau incidente.

Citeste si:

"In raspunsul trimis de autoritatile romane in termenul indicat in scrisoarea de punere in intarziere au fost formulate/comunicate atat precizari/explicatii in vederea lamuririi unor aspecte sesizate de Comisie, precum si un calendar cu masuri si termene de realizare precise avand ca finalitate remedierea deficientelor de transpunere reliefate de Comisie. Din cauza mai multor schimbari care au avut loc la nivelul conducerilor ministerelor implicate in procesul de avizare, cat si al altor autoritati din subordinea ministerului, implicate direct in procesul de modificare a legislatiei aferente, a vacantelor parlamentare cat si a unor dificultati intampinate pe circuitul extern de avizare, proiectele de acte normative nu au putut fi aprobate si notifcate la Comisia Europeana pana la data asumata de catre autoritatile romane", precizeaza Ministerul Transporturilor.

Reprezentantii MT spun ca institutia a initiat deja demersurile pentru solutionarea si clasarea acestei cauze inca din 2013, prin modificarea legislatiei aferente, astfel incat prevederile Directivei 2004/49/CE sa fie transpuse in mod corespunzator in legislatia nationala.

De asemenea, Ministerul Transporturilor a trimis draft-urile actelor normative de modificare a legislatiei nationale in vigoare la Comisia Europeana, pentru care asteapta un aviz motivat, dupa primirea oficiala avand la dispozitie doua luni de zile pentru formularea unui punct de vedere. Ministerul Transporturilor mai mentioneaza ca in prezent au fost elaborate doua proiecte de acte normative de modificare a legislatiei in vigoare, respectiv o ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea Legii nr. 55/2006 privind siguranta feroviara, precum si o alta care vizeaza modificarea si completarea OG 95/1998 privind infiintarea unor institutii publice in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.

Cele doua proiecte urmeaza sa fie supuse spre avizare celorlalte ministere implicate, respectiv al Afacerilor Externe, Muncii, Finantelor si Justitiei.