Piata masinilor noi a scazut continuu din 2008 pana in prezent cu peste 70%, iar la masinile second-hand din import variatiile au fost extrem de mari din cauza schimbarilor dese ale taxei auto si a perioadelor de asteptare generate de aceasta. La tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern “lovitura de gratie” a fost data in 2013 de aparitia timbrului de mediu care a determinat multa lume sa renunte la a-si mai vinde masina in piata instaurandu-se un blocaj care persista.

Piata masinilor noi a scazut timp de sase ani, insa in 2014 lucrurile s-au schimbat si intre ianuarie si septembrie piata a crescut cu 25%. S-a observat o crestere semnificativa a inmatricularilor incepand cu iunie, iar iulie a fost cea mai buna luna, desi in multi ani aceasta luna era printre cele mai slabe pentru vanzarile auto. Desi procentul de crestere a pietei masinilor noi este printre cele mai mari din UE, la volume nu stam bine, fiindca Romania nu contribuie decat cu 0,5% la totalul pietei din UE. In plus, piata romaneasca a crescut cu 10.500 de unitati in noua luni, in timp ce (spre exemplu) in Marea Britanie cresterea e de circa 150.000 de unitati, desi avansul procentual este mult mai mic decat in cazul Romaniei.

Inmatricularile de masini second-hand din import reprezinta categoria cu cele mai multe variatii in ultimii sase ani, influentata si de numeroasele schimbari ale taxei auto care fie descurajau, fie incurajau aducerea unor masini second-hand din afara tarii. Intre 2010 si 2013 au intrat 700.000 de masini in parcul auto national, vechimea medie fiind zece ani. Inmatricularile de masini second-hand din import sunt la un nivel putin mai mic decat anul trecut (-4%), insa merita remarcat ca in trimestrul trecut au fost singurele luni in care s-a depasit pragul de 20.000 unitati/lunar. Ramane foarte mare raportul dintre masinile noi si cele second-hand: 1 la 3 la inmatriculari.

La reinmatriculari, adica la tranzactii pe plan intern cu masini second-hand, efectele timbrului de mediu introdus in martie 2013 s-au vazut clar fiindca in 2010-2012 era ceva normal ca numarul lunar sa treaca de 20.000 unitati tranzactionate, in timp ce in 2013 si 2014 doar doua luni l-au depasit. La noua luni reinmatricularile au crescut cu 6%, iar iulie a fost luna cu cele mai mari cifre. Tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern reprezinta o categorie relativ stabila, variatiile fiind mici in intervalul 16-20.000 unitati/lunar.

Citeste si:


Top 5 marci de masini noi inmatriculate in primele noua luni

  1. Dacia 31,7%
  2. Skoda 9,6%
  3. Volkswagen 9,4%
  4. Ford 8,4%
  5. Renault 5,7%

Top 5 marci de masini second-hand din import inmatriculate

  1. Volkswagen 28,2%
  2. Opel 18%
  3. Ford 11,8%
  4. Audi 6,6%
  5. BMW 6,5%

Top 5 marci de masini second-hand tranzactionate in tara

  1. Volkswagen 20%
  2. Opel 13%
  3. Dacia 10%
  4. Ford 9%
  5. BMW 6%

Evolutia ofertelor pe Autovit.ro in primele noua luni din 2014

Pe platforma Autovit.ro sunt in orice moment peste 50.000 de anunturi, dintre care peste jumatate pentru autoturisme si peste o treime pentru piese auto. In medie sunt 25.000-26.000 de autoturisme in oferta, cu variatii determinate de perioada sarbatorilor (cele de inceput de an si Pastele) si perioada de concedii din august cand numarul scade spre 20.000. Pe de alta parte, in perioadele de maxim din piata se gasesc simultan si peste 30.000 de autoturisme in oferta.

Pretul ramane elementul esential in alegerea unei masini second-hand, dovada ca aproape jumatate dintre vehicule se gasesc la pretul de 5.000 de euro. Totusi, trebuie remarcat ca in oferta Autovit.ro a crescut ponderea masinilor de peste 10.000 de euro in ultimele luni, acestea ajungand sa reprezinte aproape 30% din totalul masinilor ce se regasesc pe site.

Desi cele mai multe masini prezente pe Autovit.ro sunt modele de volum precum Volkswagen Golf si Opel Astra, platforma gazduieste si autoturisme foarte scumpe. Au existat in primul semestru anunturi pentru Lexus LFA de peste 400.000 euro, pentru Lamborghini Aventador, la peste 330.000 euro si pentru diverse modele Ferrari intre 200.000 si 250.000 euro. In al treilea trimestru au fost scoase la vanzare modele Mercedes S 63 AMG la peste 220.000 euro, un Rolls Royce Ghost la peste 150.000 euro sau modele Range Rover Sport la peste 100.000 euro.

Concluzii si estimari

  • Piata masinilor noi a avut un an mult mai bun in special datorita programului Rabla care a inceput cu trei luni mai repede decat anul trecut. Regulile s-au schimbat si datorita faptului ca tichetele nu au mai fost rigid repartizate pe judete, cererea si oferta s-au intalnit mult mai bine. In aceste conditii este foarte posibil ca piata masinilor noi sa incheie anul cu o crestere de 20-25%.
  • Piata masinilor noi a avansat si datorita ofertelor foarte bune venite de la o serie de dealeri care au redus si cu 3.000-4.000 euro preturile masinilor, in dorinta de a se debarasa de stocuri.
  • Programul Prima Masina, prin care tinerii isi pot lua masini noi de pana la 11.500 euro cu credite preferentiale, nu are cum sa influenteze piata masinilor noi anul acesta fiindca nu este destul timp. Ministerul Economiei estimeaza ca anul viitor se pot vinde prin programul Prima Masina 20.000 de vehicule, tinta extrem de optimista, mai ales ca in program intra masinile de la numai cateva marci, data fiind valoarea maxima a creditului ce poate fi contractat.
  • Programul Prima Masina este gandit sa incurajeze tinerii sa-si ia masini noi, statul garantand jumatate din valoarea creditului. Intrebarea este insa daca numai existenta acestui program va determina tineri care initial nu aveau de gand sa-si ia masina, sa faca totusi acest lucru. In conditiile in care multi tineri au probleme financiare, este greu de crezut ca vor dori sa ia credit pe sase-sapte ani, chiar si la dobanda sub media pietei, care nu va inseamna o scadere extraordinara. Diferenta va fi de cateva zeci de euro pe luna probabil, iar cine nu are acum bani de o masina noua nu va avea nici atunci.
  • Programul Prima Masina, puternic sustinut de comerciantii de masini noi, a intrat intr-un oarecare conflict cu Programul Rabla despre care aceste companii au spus in repetate randuri ca nu mai este eficient si ar trebui sa dispara. Totusi, ministrul Mediului a declarat recent ca Rabla va continua si in 2015, dar cu reguli schimbate.
  • In 2015 piata masinilor noi ar putea creste puternic doar daca ambele programe vor fi in vigoare. Intre ele nu ar trebui sa existe rivalitate, ci complementaritate deoarece ambele duc la achizitia de masini noi.
  • Timbrul de mediu despre care in primavara s-a dat de inteles ca va fi modificat, va ramane neschimbat cateva luni bune dupa alegeri. Nu mai sunt nici semne ca s-ar dori transformarea timbrului de mediu intr-o taxa anuala. Mai mult decat atat se pare ca impozitul pe masina va creste separat!
  • Varianta extrem de neinspirata a timbrului de mediu a descurajat foarte multi proprietari de masini Euro 3 si Euro 4 produse inainte de 2007. O buna parte dintre cei care ar fi vrut sa-si vanda masinile au renuntat fiindca ar fi pierdut multi bani. In consecinta, daca acum trei ani era normal sa se parafeze peste 30.000 de tranzactii in fiecare luna, acum e un eveniment daca se trece de 20.000.
  • Dealerii auto au un rol tot mai important pe piata second-hand, fiindca in ultima perioada tot mai multi au pornit programe semnificative de achizitii de autoturisme rulate de la populatie. Asa se intampla si in pietele mature: persoanele fizice isi vand masina catre dealerii auto si tot de la ei cumpara o alta masina mai noua. Dealerii si-au dat seama ca pe partea de second-hand pot obtine castiguri importante ce compenseaza scaderea drastica a veniturilor pe partea masinilor noi.