Surprinzator, in toamna aceasta, Franta a anuntat ca va aplica aceeasi majorare a taxei de combustibil ca cea aplicata de Guvernul roman in aprilie 2013. Intr-adevar, de la 1 ianuarie 2015, Guvernul francez va mari taxele de carburanti, utilizand aceleasi metode adoptate anterior in Romania.

In Romania, dupa o scurta polemica politica cu privire la majorarea accizelor, Guvernul a reusit sa negocieze cu asociatiile transportatorilor relativ repede, fata de cum ar putea sa se intample in Franta. Insa, statul francez a adoptat o tehnica putin diferita, inlocuind o taxa de drum nu foarte populara numita „Ecotaxa” cu aceasta taxa de carburant. Alte tehnici, acelasi rezultat...

Adevarata intrebare care se pune acum este: cine conduce in prezent trendul de dezvoltare pe piata europeana de transport?
Daca ne uitam la preturile din benzinarii in mai multe tari, este surprinzator ca, in medie, preturile sunt mai mari in Europa de Est.

Explicatia ar putea fi ca taxele din aceste tari sunt mai mari, sau ca distribuitorii fac o marja de profit mai mare. Si, cum costul petrolului este in scadere, anumite guverne profita de acest lucru. Europa de astazi ne arata ca exemplele de bune practici la nivel de tara nu mai vin exclusiv din Vest, initiativele din Europa de Est avand ecou din ce in ce mai des in tarile occidentale, iar cel mai bun exemplu in acest sens este in sectorul transporturilor.