Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a semnat, vineri, la Centrul de Intretinere si Coordonare de pe autostrada Orastie - Sibiu, in zona localitatii Pianu de Jos din judetul Alba, contractele de executie pentru loturile 1 si 2 ale Autostrazii Sebes – Turda, la eveniment fiind prezent si ministrul Transporturilor, Ioan Rus, transmite corespondentul Mediafax.

"Reusim sa finalizam selectia propriu-zisa care ar fi trebuit sa aiba loc mult mai repede, insa din cauza contestatiilor am ajuns sa pierdem practic 12 luni de la evaluare. Este o situatie oarecum dezavantajoasa pentru statul roman pentru ca ne duce in anul urmator, va trebui sa fazam aceste proiecte, o parte din banii europeni vor fi luati din exercitiul financiar 2007 - 2013, iar restul de bani din 2014 - 2020. Am ales aceasta varianta cu fazarea tocmai pentru a nu pierde banii europeni. Firmele sunt renumite pe plan european si mondial, avem incredere in ele si speram sa se finalizeze inainte de termen", a spus Neaga.

El a explicat ca valoarea totala a celor doua contracte este de aproximativ 1,1 miliarde de lei fara TVA pentru cele doua loturi, iar lungimea lor este de aproximativ 41 de kilometri. Potrivit lui Neaga, pe celelalte loturi ale autostrazii a fost amanata faza de executie la cererea fermierilor care au solicitat sa fie lasati sa isi stranga recolta.

Intrebat cand se va circula pe Autostrada Sebes - Turda, Narcis Neaga a raspuns ca in 2016 ”se va circula, cu siguranta, in totalitate", iar in martie-aprilie incep lucrarile pe loturile 1 si 2. La randul sau, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a declarat ca Autostrada Sebes - Turda este extrem de importanta, pentru ca face parte dintr-o zona de interconectivitate "in care Targu Mures, Cluj-Napoca, orase mari vor fi legate de iesirea din tara, de Nadlac".

Citeste si:

El a adaugat ca, in 2016, Romania va avea finalizati 400 de kilometri de autostrada pe Cluj - Sebes, Sebes - Deva, Deva - Lugoj - Timisoara - Arad -Nadlac si o prima iesire din Romania spre vest pe autostrada continua, dar si 350 de kilometri pe Sibiu - Nadlac. "Din 2015 o sa avem bucati mari de autostrada vizibile sau cu efecte clare pentru cei care conduc autovehicule in Romania. Si toate sunt contractate, practic aici se pune problema doar sa urmarim lucrarile. Din punct de vedere strategic, ministerul se va ocupa masiv in perioada urmatoare de transcarpatice, deci Sibiu - Pitesti, Comarnic - Brasov, Bacau - Brasov si Targu Neamt - Valea Lunga - Targu Mures, astfel incat in 2018 sa incercam sa avem intr-adevar si legaturi transcarpatice solide la 100 de ani de la Marea Unire", a spus Rus.

Intrebat daca se vor introduce taxe pe autostrada, ministrul Transporturilor a raspuns ca, "deocamdata nu", cu exceptia celor care sunt in concesiune, fara sa mentioneze despre ce tronsoane vorbeste. "Deocamdata, nu, decat pe cele care sunt in concesiune. Acelea intra sub incidenta platii. Celelalte platim si astazi ca doar platim rovignieta si asta inseamna un pic de taxa pentru treburi din astea", a mai spus Rus.

Licitatia pentru executarea lucrarilor la lotul 1 al Autostrazii Sebes - Alba a fost castigata de Asocierea Impresa Pizzarotti si SpA&Pomponio Constructii SRL, iar pentru lotul 2, de catre Asocierea Aktor si Euroconstruct Trading 98 SRL.

Lotul 1 are 17 kilometri si noduri rutiere la Sebes, Alba Iulia, Alba Iulia Nord, iar lotul 2 are 24,25 de kilometri si un nod rutier la Teius.
Durata contractului pentru ambele loturi este de 70 de luni, din care proiectarea si executia – 22 de luni, iar perioada de garantie de 48 de luni. Valoarea lucrarilor este de 541.739.137,21 lei fara TVA pentru lotul 1, iar pentru lotul 2 – 549.332.493,62, lei fara TVA, ambele loturi fiind finantate prin Fondul de coeziune (85%) si din bugetul de stat (15%).