Dintre cele 449 de companii aeriene monitorizate, 149 detin maximum de sapte stele, acordate celor considerate cele mai sigure. Un record de 3,3 miliarde de pasageri au calatorit pe 27 de milioane de zboruri in 2014, potrivit site-ului, scrie Mediafax.

In top 10, dupa compania australiana - in ordine aflabetica precizeaza CNN - se afla Air New Zealand, British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Lufthansa and Singapore Airlines. "Companiile noastre din top zece se afla intotdeauna in fruntea inovatiei pentru securitate si lansarii de noi avioane", a declarat Geoffrey Thomas, de la site, pentru CNN.

Sistemul de evaluare al AirlineRatings.com tine cont atat de auditele organelor de conducere ale aviatiei si celor mai importante asociatii din domeniu, cat si de auditele guvernelor si bilantul victimelor companiilor aeriene. Sistemul examineaza, de asemenea, registrele operationale, incidentele inregistrate si competentele operationale.

Cel mai mic numar de prabusiri din 80 de ani

Potrivit site-ului, in 2014 au avut loc 21 de accidente mortale, soldate cu 986 de victime - date care depasesc media pe zece ani. Insa bilantul are si o parte pozitiva, in 2014 fiind inregistrate "doar" 111 prabusiri - cel mai mic numar din ultimii 80 de ani, potrivit Biroului Arhivelor Accidentelor de Avion (BAAA) cu sediul la Geneva. Acelasi numar de prabusiri a fost inregistrat in lume in 1927.

"Raportat la numarul mare de accidente de avion (din trecut), in prezent zborul este mai sigur", este de parere Kane Ray, un analist de la International Bureau of Aviation, un grup de consultanta in aviatie. "Insa sunt mai multe avioane pe cer, asa ca este normal ca bilantul sa para asemanator cu cel al deceniilor anterioare, iar la unele categorii de dezastre mai mare", a adaugat el.

"In urma cu 50 de ani se inregistrau 87 de prabusiri, soldate cu 1.597 de victime, pe cand companiile aeriene transportau doar 141 de milioane de pasageri - reprezentand doar 5% din numarul de azi (3,3 miliarde)", apreciaza site-ul. "Alt aspect este ca numarul accidentelor mortale din 2014 a scazut la un nivel-record de 21 - unul la 1,3 milioane de zboruri", adauga site-ul, subliniind ca doua dintre prabusirile de anul trecut - ale zborurilor MH370 si MH17 - "sunt fara precedent in perioada moderna, insumand 537 de morti".

Citeste si:

Zborul MH370 Malaysia Airlines a disparut de pe rarade in martie, in timp ce efectua o legatura Kuala Lumpur-Beijing cu 239 de persoane la bord. Oficialii cred ca avionul se afla undeva in Oceanul Indian, dar dupa aproape zece luni nu s-a gasit nicio urma din aeronava. In iulie, zborul MH17 al aceleiasi companii, cu 298 de persoane la bord, a fost doborat in partea de est a Ucrainei, aflata sub controlul separatistilor prorusi. Malaysia Airlines este cotata pe AirlineRatings.com cu cinci stele.

Compania AirAsia Indonesia - aflata in continuare sub socul prabusirii zborului QZ8501 in Marea Java, cu 162 de persoane la bord, - este cotata in prezent cu patru stele, dupa ce in decembrie AirAsia avea o reputatie nestirbita in privinta sigurantei, deoarece nu inregistra niciun accident cu victime.

Cele mai nesigure companii aeriene din lume

AirlineRatings.com precizeaza ca daca o companie aeriana inregistreaza o prabusire care implica moartea unui pasager si/sau membru al echipajului, acesteia i se scade o stea din evaluare. "O prabusire implicand morti conduce la disparitia unei stele, pentru o perioada de zece ani de la data incidentului", precizeaza site-ul.

Dintre cele 499 de companii aeriene monitorizate de catre AirlineRatings.com, aproape 50 sunt cotate cu trei stele sau mai putin.

Patru companii detin doar o stea pentru siguranta. Doua sunt din Nepal (Tara Air si Nepal Airlines), una din Kazahstan (Scat Airlines) si una din Afganistan (Kam Air). Toate patru se afla pe lista cu firme carora le este interzis sa zboare in Uniunea Europeana (UE).