"Valoarea de 2,73 miliarde euro reprezinta suma totala pe care statul roman ar plati-o pentru constructia (pe o perioada de 4 ani) si pentru operarea si intretinerea autostrazii Comarnic - Brasov (pe o perioada de 26 de ani), sub conditia ca aceasta suma sa fie disponibila azi", se arata intr-o prezentare a proiectului, facuta publica de Ministerul Transporturilor la solicitarea premierului Victor Ponta. In conditiile in care autostrada va avea o lungime 53 de kilometri, costul total pentru constructie, operare si intretinere pe perioada concesiunii este cuprins intre 51,5 milioane euro pe kilometru, in varianta fara credite, si 159,5 milioane euro pe kilometru, conform Mediafax.

Costul total de constructie al autostrazii, in baza ofertei castigatoare a asocierii Vinci - Strabag - Aktor, este de 1,82 miliarde euro fara TVA. Constructia propriu-zisa este estimata la 1,66 miliarde euro, la care se adauga cheltuieli pentru servicii de inginerie si proiectare de 109,7 milioane euro si alte costuri (asigurari, inginer independent) evaluate la 54,8 milioane euro.

Costul total, pe o perioada de 26 de ani

Concesionarul va beneficia de trei categorii de venituri, respectiv plati de disponibilitate de la autoritatea publica, venituri din tariful de concesiune achitat de utilizatorii autostrazii, deduse din plata de disponibilitate, si venituri din utilizarea infrastructurii secundare (chirii sau redevente achitate de entitatile care opereaza benzinarii sau alte spatii de servicii), un procent de 60% urmand sa revina autoritatii contractante si sa fie dedus din plata de disponibilitate. Plata anuala de disponibilitate este compusa din trei componente, respectiv o suma neindexata in euro, o suma indexata in euro si o suma indexata in lei. Potrivit informatiilor cuprinse in document, nivelul total anual al platii de disponibilitate, in termeni reali, fara inflatie, este de 325,2 milioane euro. Pe o perioada de 26 de ani, costul total ar ajunge astfel la 8,45 miliarde euro.

Nivelul platii de disponibilitate urmeaza sa fie definitivat dupa ajustarea costului de constructie si stabilirea costurilor efective de finantare la momentul inchiderii financiare. Pe autostrada va fi implementat un sistem de taxare "semi-inchis", care va prevedea bariere pe intreg carosabilul la cele doua capete, in zona Comarnic si Rasnov, precum si cabine de taxare la Sinaia - Busteni si Predeal. Tariful de concesiune va fi perceput dupa autostrada va fi operationala.

Citeste si:

"Tariful de concesiune ce va fi platit de un autoturism pentru intreaga lungime a autostrazii este preconizat a fi de 7 lei cu TVA inclus, supus indexarii. Nivelul tarifului perceput este stabilit in functie de distanta parcursa de vehicul. Pentru un vehicul din categoria 2 (vehicul a carui inaltime deasupra primei osii frontale este mai mare de 130 cm) se va plati in functie de numarul de osii cu care este prevazut vehiculul, de exemplu un astfel de vehicul cu 2 osii plateste de doua ori valoarea platita de un autoturism si pana la de 3 ori pentru un astfel de vehicul cu 5 sau mai multe osii", se arata in document.

Ponta promite finalizarea autostrazii

Premierul Victor Ponta si fostul ministru al Transporturilor Dan Sova s-au intalnit in ianuarie 2014, la Palatul Victoria, cu reprezentantii asocierii care a castigat licitatia pentru constructia autostrazii, prilej cu care cele doua parti au semnat un memorandum de intelegere. Ponta afirma atunci ca autostrada Comarnic-Brasov, in lungime de 53 kilometri, va fi finalizata in 2017, la un cost estimat de 1,8 miliarde euro, lucrarile de constructie urmand sa inceapa in aprilie. In plus, statul estima ca va plati constructorilor pana la 1 miliard de euro pentru intretinerea autostrazii timp de 26 de ani, suma fiind separata de costul de constructie si proiectare.

Premierul a cerut marti ministrului Transporturilor ca, pana pe 15 februarie, sa fie decisa semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii sau rezilierea procedurii, aratand ca nu se mai poate astepta, dupa o amanare de opt luni din cauza unei "declaratii prostesti" a fostului presedinte Traian Basescu.

Termenul anuntat de autoritati pentru semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii Comarnic - Brasov a fost amanat de mai multe ori. Statul a mai incercat de doua ori sa construiasca autostrada Comarnic-Brasov, ultima tentativa avand loc in 2010, cand castigatorul licitatiei, asocierea Vinci (Franta) - Aktor (Grecia), a renuntat la contract. Autostrada este impartita in cinci sectiuni: Comarnic Sud - Comarnic Nord (3,4 km), Comarnic Nord - nod rutier Busteni (16,3 km), nodul rutier Busteni pana la nodul rutier Predeal (12,8 km), nodul rutier Predeal pana la nodul rutier Rasnov (15,2 km) si nodul rutier Rasnov pana la Cristian (5,4 km).