Romanii au platit din 2007 pana in 2013 peste 1,1 miliarde euro (5,3 miliarde lei) pentru taxa auto, care a avut mai multe denumiri, timbrul de mediu / taxa de prima inmatriculare auto / taxa poluare, insa aproape toti cei care au dat statul in judecata au castigat (92% - 272.638 de litigii).

Cei mai multi bani din taxa auto statul i-a incasat in 2008 - 1,4 miliarde lei si in 2007 - 879 milioane lei. In 2013, doar 469 de milioane de lei au fost incasati, una dintre cele mai mici sume.

Daca nu ar fi fost taxa auto in Romania, reinmatricularile ar fi crescut usor, importurile ar fi avut o usoara scadere, rezultand un efect pozitiv in piata de masini noi.

Cum ar fi evoluat piata auto fara timbrul de mediu

Evolutia inmatricularilor in ultimii 6 ani

Autovit.ro propune o metoda pentru schimbarea actualului timbru de mediu care blocheaza piata auto.

"Trebuie gandita o solutie pentru modificarea timbrului de mediu care, chiar daca nu are cum sa multumeasca toate partile, poate macar sa deblocheze piata interna astfel incat sa asigure un cadru favorabil pentru o evolutie pozitiva in urmatorii ani. O varianta este trecerea in mai multe etape la un impozit anual care sa inlocuiasca acest timbru. De asemenea, trebuie gasit un echilibru intre necesitatea de a aduce venituri la buget si nevoia de a nu pune o povara financiara pe cei care au masini foarte vechi. Astfel, daca in decurs de 2-3 ani s-ar reduce treptat timbrul de mediu la valori de 100-200 de euro, care sa nu mai constituie un factor blocant al tranzactiei, veniturile la buget s-ar putea completa cu incasarile din impozitul anual. Conditia pentru succes este ca acesta sa fie calculat cu o formula noua care sa tina cont de vechimea masinii si de norma de poluare, nu doar de capacitatea motorului, ca in prezent. Astfel s-ar putea evita cazurile actuale, cand pentru un autoturism Dacia cu motor de 1400 cmc din 1977 se plateste acelasi impozit ca pentru o masina noua Euro 6 cu acelasi motor", a declarat Mihai Cune, directorul general al Autovit.ro.

Un alt aspect deosebit de important este ca noul impozit sa nu ajunga la valori foarte mari care sa fie insuportabile de catre populatie, ci sa fie esalonat pe toata durata de viata a bunului. O masina polueaza atata timp cat este exploatata, astfel ca principiul ‘poluatorul plateste’ ar fi respectat, nu ca acum cand o masina polueaza doar daca este tranzactionata.

Piata auto din Romania in 2014

  • Piata masinilor noi a crescut in 2014, dupa sase ani consecutivi de scadere ce au dus-o de la peste 300.000, la sub 60.000 de unitati. Anul trecut piata a urcat cu 21,6% si, din cele 12 luni, doar intr-una singura cifrele au fost mai mari in 2013, in restul impunandu-se 2014. Al doilea semestru a fost mult mai bun decat primul, iar cea mai buna luna a fost iulie, programul Rabla avand si el un rol important.
  • Piata masinilor second-hand din import este capitolul care a fluctuat cel mai mult in ultimii ani, astfel ca putem spune ca e de mirare faptul ca in 2014 variatia a fost atat de mica, doar de -1%. Primele patru luni ale anului au fost mai slabe decat lunile corespondente din 2013, insa spre final de an lucrurile s-au schimbat si situatia s-a mai echilibrat.
  • La reinmatriculari (tranzactii cu masini second-hand pe plan intern), 2013 a fost un an dezastruos din cauza blocajului adus de timbrul de mediu, iar 2014 nu a putut compensa scaderea de 150.000 de unitati din 2013. Totusi, 10 dintre cele 12 luni au adus cifre mai mari decat in 2013 si, per total, segmentul a incheiat pe plus (5,7%). Este al doilea an consecutiv cand numarul reinmatricularilor este sub cel al inmatricularilor de masini second-hand de import. Este o situatie anormala, sesizata inca de anul trecut de catre noi, care produce efecte negative mai ales in piata de masini noi. Timbrul de mediu aplicat masinilor deja inmatriculate blocheaza tranzactionarea buy-back si trade-in a masinilor Euro 3 si Euro 4, primul afectat fiind chiar producatorul intern Dacia.

Concluzii si estimari pentru piata auto pentru perioada urmatoare

  • Piata masinilor noi a reusit sa intrerupa o serie neagra de sase ani consecutivi de scadere. A contat si programul Rabla care a inceput in martie si a generat un sfert din vanzarile totale datorita faptului ca a fost mai bine organizat, coreland eficient cererea cu oferta.
  • A contat pe piata masinilor noi si diversitatea tot mai mare de modele, in special in sfera SUV-urilor compacte de oras care se vand din ce in ce mai bine. Piata a crescut si datorita Dacia care si-a reinnoit gama in ultimii doi ani si a avut anul trecut o crestere de peste 25% in tara. Piata a fost ajutata enorm si de achizitiile facute de firme: peste 70% din total.
  • Piata masinilor second-hand din import a ramas la nivelul din 2013, al doilea semestru fiind mult mai bun decat primul. Reinmatricularile au crescut cu aproape 6%, insa nu au putut compensa scaderea de 40% din 2013. Este doilea an consecutiv cand volumul acestora este sub cel al inmatricularilor de masinilor rulate de import!
  • Desi la inceput de 2014 autoritatile au lasat de inteles ca timbrul de mediu va fi schimbat, acest lucru nu s-a intamplat, mai ales ca au fost remanieri guvernamentale si alegeri prezidentiale si nu a fost timp de strategii coerente de mediu. In aceste conditii, efectele negative pe care timbrul le-a avut asupra pietei auto in 2013 nu au avut cum sa dispara in 2014, iar reinmatricularile nu au revenit la valorile normale.
  • Piata de masini noi ramane afectata de blocarea programele de trade-in si buy-back la dealerii autorizati pentru autoturismele comercializate de acestia in anii precedenti ce nu au taxa platita.
  • Programul Prima Masina, despre care s-a vorbit inca din vara si care a fost anuntat cu declaratii foarte optimiste in octombrie, nu a inceput la 1 noiembrie cum s-a promis. Programul gandit sa ajute tinerii sa-si ia o masina noua, statul garantand jumatate din valoarea creditului, nu pare sa fi fost foarte bine gandit si nici nu a starnit interesul bancilor.
  • Scaderea semnificativa a pretului benzinei in ultimele luni reprezinta o veste buna pentru soferi, insa este estompata de cresterea puternica a pretului politelor RCA. Cei mai loviti sunt exact soferii tineri pentru care este descurajanta o polita anuala de 2.000 lei, 3.000 lei sau chiar mai mult. Este posibil ca multi tineri sa amane achizitia unei masini din cauza acestor tarife extreme de mari. Polita RCA a ajuns sa fie la acelasi nivel cu timbrul de mediu in anumite cazuri. Tinand cont ca ambele se platesc la achizitionarea masinii, rezulta o crestere considerabila a bugetului si asa mic al noilor posesori de masini.
  • In 2015 piata masinilor noi ar putea sa creasca fata de anul in curs, o conditia esentiala fiind ca Programul Rabla sa se mai desfasoare. Reprezentantii Ministerului Mediului s-au aratat incantati de cum a mers programul in 2014 si vor sa se tina si in acest an, chiar daca probabil unele reguli vor fi modificate. Programul de reinnoire a parcului auto nu trebuie subestimat: prin el s-au vandut 17.000 de masini anul trecut.
  • Programul Prima Masina este inca o necunoscuta si este cert ca prognozele date in toamna, 20.000 de masini vandute cu ajutorul lui in 2015, sunt mult prea optimiste
  • Schimbarile frecvente ale strategiilor de autostrazi si de drumuri expres dovedesc indecizia autoritatilor si conduc spre o singura concluzie: multi ani de aici inainte vom circula anevoios dintr-o parte in alta a tarii.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri