WALL-STREET.ro si-a propus sa faca lumina in acest domeniu, analizand, cu ajutorul Asociatiei Pentru Drepturile Taximetristilor Independenti (ADTI) ce acte sunt necesare pentru a deveni taximetrist si, mai ales, ce costuri trebuie suportate. Articolul de fata nu isi propune sa analizeze „mafia” din acest domeniu, sa sublinieze evidentele legaturi politice cu marile firme de taxiuri, tarifele practicate sau sa critice/aprecieze serviciile oferite de cei care practica aceasta meserie. Ne propunem sa disecam, pas cu pas, ce trebuie sa faca o persoana fizica pentru a intra in aceasta industrie.

Pretul si „birocratia” pe care trebuie sa o depaseasca un detinator de autoturism pentru a deveni taximetrist

In primul rand, persoana ar trebui sa devina transportator, cu cod CAEN 4932 – activitate principala – transporturi cu taxiuri, inregistrat la Registrul Comertului. Aici sunt doua posibilitati: Transportator PFA sau Transportator SRL. Taxele pentru inregistrare sunt aproape identice, la fel si echivalente cu procedurile de inmatriculare a oricarei activitati economice, si tot ce deriva din acest lucru (consultare in baza de date nationala cu privire la rezervare de nume, taxa de inmatriculare, etc). Daca doritorul este PFA, acesta trebuie sa faca dovada ca este detinatorul unui atestat profesional, atestat care ii da dreptul sa practice aceasta meserie in nume propriu, conform legislatiei din domeniu - conform OUG 44/2008.

Dupa acest moment intervin nuantele, iar costurile devin diferite. Pentru obtinerea unui atestat taxi, necesar pentru practicare meseriei pe PFA, costurile de scolarizare, pregatire si eliberare a acestui atestat taxi sunt in acest moment in jur de 500 de lei.

Pentru a deveni transportator SRL, administratorul (patronul) trebuie sa aiba in cadrul procedurilor de autorizare un angajat ”Manager de Transport” (Persoana Desemnnata), care va initia demersuri in numele societatii comerciale pentru initierea procedurilor de agreare la Registrul Auto Roman, spre biroul national de metrologie petru montajul si verificarea aparatului de taxat, la localitatea de autorizare, etc. iar costurile pentru obtinerea certificatului de ”Manager de transport” sunt in jur de 1000 de lei, asta daca insusi actionarul principal sau administratorul devine manager de transport.

Daca actionarul principal, care in principiu este si administratorul SRL-ului nu devine si manager de transport, acesta trebuie sa incheie un contract de munca cu o persoana care este si detinatoarea unui asemenea certificat. In derularea operatiunilor de autorizare, managerul de transport trebuie sa indeplineasca niste obligatii si criterii (de onorabilitate, da declaratii in nume propriu si pe propria raspundere,etc) in fata localitatii de autorizare unde depune solicitarea pentru obtinerea autorizatiilor de transport si de taxi pentru autoturismele/autoturismul respectiv, si raspunde in nume propriu in fata autoritatilor cu privire la demersurile pe care le initiaza in numele societatii comerciale. Costurile pentru indeplinirea conditiilor de autorizare sunt diferite la nivel national, asta pentru ca fiecare localitate (Primarie) are stabilite aceste costuri prin hotarare de consiliu local, iar birourile teritoriale ale Metrologiei si ale Registrului Auto Roman difera si ele.

APDTI a realizat o lista aproximativa cu aceste costuri, pentru Bucuresti:

Infiintare societate (printr-un avocat) – 1.200 de lei
Schimbare culoare a masinii (colantare) – 500 de lei (sahuri, tarife pe usi). In Bucuresti culoarea este obligatoriu galben, stabilita prin Hotarare de Cosiliu Local. La nivel national culorile taxiurilor sunt diferite si culoarea colantului determina si costul colantarii.
Achizitie casa de marcat fiscala + caseta taxi - 500 lei
Obtinerea buletinului metrologic – Metrologie - 100 lei („cu tot cu spaga”, eventual – n.r. )
Obtinerea certificatului de agreare - RAR – 300 lei

Dupa intrunirea conditiilor cu privire la autorizare, se va depune localitatii de autorizare un dosar, in interiorul caruia solicitantul trebuie sa indeplineasca cerintele localitatii respective care il autorizeaza, conform legii 38/2003 – cu modificarile si completarile ulterioare. In Bucuresti taxa se eliberare/vizare/preschimbare pentru autorizatia de transport si de taxi este in jur de 500 de lei.

Eliberarea bulinei (tabla) – 200 lei (se prinde pe usile din spate ale autoturismului);

Statie emisie-receptie - 1500 lei (dispecerizarea este obligatorie), dar exista si posibilitatea inchirierii acesteia, in jur de 100 lei/luna de la dispeceratul care il va colanta mai tarziu, dupa obtinerea autorizatiei.

Colante dispecerat - 100 lei (aproximativ - unele dispecerate colanteaza sigla pe autoturism si gratuit, conditionat, in functie de politica de management a fiecaruia).

Sursa foto: Shutterstock - taximetrist

Citeste si:

Un taximetrist PFA poate in acest moment sa iasa pe strada efectiv si sa inceapa „sa produca”. Pentru un transportator SRL, dupa ce termina procedurile de autorizare, el devine si angajator, si poate angaja pe acest autoturism un taximetrist, neaparat detinator de atestat taxi, iar costurile sunt echivalente cu ale oricarui angajator care desfasoara o activitate economica: contract de munca pe perioada ne/determinat, dar care trebuie sa fie in concordanta cu legislatia nationala si europeana la nivel de ramura in transporturi (in cazul nostru obligatoriu la 8 ore, cu timpi de odihna si pauza aferenti) si taxele si impozitele aferente unui asemenea contract de munca (CAS, Pensii, Somaj, Indemnizatie concediu odihna) taxe care in principiu sunt in jur de 400 lei/luna.

Acestea sunt – in general – principiile legale prin care o persoana detinatoare de autoturism in proprietate poate ajunge sa practice taximetria.

Costuri pentru o persoana care vrea sa devina taximetrist si NU detine autoturism propriu

Daca nu aveti autoturism si doriti sa practicati aceasta meserie in calitate de angajat, trebuie sa deveniti posesorul unui Atestat Profesional. Costurile de scolarizare si de atestare sunt aceleasi de mai sus cu privire la autorizarea PFA, dar descriem si aici mecanismul amanuntit:

Persoana trebuie sa se prezinte la un Centru de Formare si Pregatire Profesionala, unitate agreata de Ministerul Transporturilor si trebuie sa indeplineasca un sir de conditii speciale. Trebuie sa aiba o vechime in conducere de cel putin doi ani, are nevoie de cazier judiciar si de cazier rutier. In paralel cu orele de studiu (30 de ore cumulativ pe parcursul a trei luni), solicitantul/persoana trebuie sa se prezinte la o unitate sanitara/policlinica autorizata de Ministerul Transporturilor si sa demareze investigatiile de rigoare pentru efectuarea analizelor medicale si psihologice necesare. Dupa ce primeste ok–ul si i se elibereaza certificatul medical si avizul psihologic, persoana participa la un examen organizat in cadrul scolii respective. Costurile detaliate sunt:

Analize medicale si psihologice - 200 lei
Scolarizare – 250 lei
Taxa examinare ARR (Autoritate Rutiera Romana) – 55 lei
Eliberare cazier judiciar – taxa 20 lei
Eliberare cazier auto BPR (Politia Rutiera) – taxa 50 lei

Numai dupa absolvirea acestui curs, persoana/taximetristul poate cauta un angajator si va putea sa desfasoare activitatea in calitate de angajat.

Asadar, acestea sunt modalitatile si taxele (orientativ) prin care si cu care cineva, in Romania zilelor noastre, poate ajunge sa practice, legal, aceasta meserie.

Pe langa acestea, tine sa puncteze ADTI, mai exista o metoda ilegala prin care se mai poate executa acest serviciu si care, din pacate, este „cel mai la moda mecanism in taximetria zilelor noastre, mecanism pe care noi in calitate de organizatie profesionala in domeniu in contestam si il denuntam. Un mecanism care a adus soferul de taxi la notiunea de sclav, care a adus taximetria in situatia si halul in care arata acum, si pe care noi o denuntam tuturor autoritatilor publice si organismelor statului”, spune Viorel Radu, presedinte al ADTI. Este vorba despre „inchirierea autorizatiilor de taxi”.

Wall-Street.ro va trata si acest subiect, intr-un material viitor.

Costul pentru a devenit taximetrist, legal – aproximativ 6.400 de lei, incluzand statia de emisie-receptie de 1.500 de lei (aceasta poate fi insa inchiriata, pentru ~100 de lei/luna). La acest cost „initial”, se adauga costurile de intretinere a masinii dar si taxele si impozitele aferente unui asemenea contract de munca, estimate la circa 400 de lei/luna.

Cum ati caracteriza pasii pe care trebuie sa ii urmeze o persoana care doreste sa devina taximetrist? Dar costurile? wall-street.ro va incurajeaza sa comentati.

Sursa foto: Shutterstock: Taximetrist