"Jucatorii din industria auto sunt nevoiti sa actioneze rapid pentru a stimula convergenta dintre conectivitate, mobilitate si securitate IT si adoptarea de instrumente de analiza si management al datelor pentru a obtine eficienta operationala. De asemenea, ei au ca provocare generarea unei capacitati de raspuns rapid la modificarile relatiei cu clientii si a unei noi experientei de vanzare, aspect decisiv in construirea si pastrarea loialitatii fata de brand. De altfel acest lucru a fost evidentiat si de studiul nostru privind experienta de cumparare a automobilelor in Romania", spune Elena Badea, director de marketing la EY Romania.

Conform Changing lanes 2015-16: the automotive C-suite's agenda, al treilea studiu anual efectuat de divizia Global Automotive and Transportation din cadrul EY, directorii executivi sunt preocupati de capacitatea companiilor lor de a raspunde eficient provocarilor generate de pietele emergente, de Zona Euro si volatilitatea politica, de implementarea de initiative operationale cheie, dar si de atragerea si retinerea de talente.

Raportul, bazat pe un sondaj derulat in randul a 125 de respondenti, inclusiv directori executivi din industria auto si parteneri seniori ai EY, identifica principalele cinci prioritati ale directorilor executivi pentru urmatoarele 18 luni:

  1. Confruntarea cu volatilitatea: Volatilitatea este asteptata sa continue pe piata auto, fiind generata mai ales de descresterea cererii pe pietele emergente si de instabilitatea politica. 63% dintre respondenti se confrunta cu problemele generate de descresterea cererii pe pietele emergente, dar si cu incertitudinile legate de Zona Euro. 80% considera ca organizatia lor nu este pregatita sa raspunda eficient in astfel de situatii.
  2. Evidentierea atributelor propunerii de valoare: Exista un consens (71% dintre respondenti) privind valoarea caracteristicilor si functionalitatilor avansate ale automobilelor (conectivitate, asistenta la condus, sistem de propulsie) care contribuie la cresterea loialitatii, 39% dintre respondenti considerand ca au produsele cu care sa satisfaca nevoile clientilor. De asemenea, se inregistreaza o mai buna constientizare a rolului important pe care il detine furnizarea de experiente ireprosabile clientilor atat in mediul digital, cat si in cadrul magazinelor, precum si dezvoltarea de resurse online care sa influenteze alegerea, sa atraga si sa fidelizeze clientii. 71% dintre respondenti se asteapta ca exigentele cu privire le experiente digitale sa sustina propunerile lor de valoare. Cu toate acestea, doar 13% din respondenti se simt bine pregatiti sa investeasca in mediul digital pentru a imbunatati experienta de cumparare a clientilor.
  3. Obtinerea avantajelor competitive: Penetrarea si extinderea pe piata, detinerea de patente de inovatie si implementarea unui proces eficient de dezvoltare strategica domina partea de sus a listei de initiative strategice prin care directorii executivi intentioneaza sa obtina avantaje competitive. Cu toate acestea, 73% considera ca organizatiile lor nu sunt suficient de bine pregatite pentru a implementa initiative strategice prin care sa obtina avantaje competitive. Conform concluziilor raportului, pentru reducerea acestul decalaj, este important sa se dezvolte un model de business bazat pe parteneriate cu dezvoltatorii de tehnologie din cadrul si dinafara industriei auto pentru cresterea vitezei de inovare si pentru optimizarea strategiilor digitale (prin instrumente de analiza a consumatorului). Iar primii care vor avansa in aceasta directie trebuie sa profite la maxim de aceasta mica fereastra de oportunitate pentru a capitaliza diferentierea, prin extinderea pietei/segmentului sau prin strategii de marketing inovatoare.
  4. Imbunatatirea eficientei operationale: 84% la suta dintre respondenti mentioneaza concentrarea puternica pe managementul si analiza datelor ca avand un rol foarte important pentru eficienta operationala si pentru obtinerea performantelor financiare. Cu toate acestea, doar 12% dintre respondenti au declarat ca au incredere in capacitatea organizatiei lor de a pune in practica asemenea planuri.
  5. Asigurarea accesului la resurse: 73% la suta dintre respondenti considera ca accesul la resurse este esential pentru a genera avantaj competitiv si pentru continuitatea afacerii. Angajatii valorosi (talentele) ocupa prima pozitie in topul listei de resurse, urmate de capital/infrastructura si de tehnologie. Iar asigurarea acestor resurse continua sa reprezinte o provocare pentru cea mai mare parte a industriei, 83% dintre respondenti considerand ca nu sunt bine pregatiti in acest sens.