"Industria (de transport, n.r.) nu este vazuta bine in Romania. Problema salariului minim pe care Germania vrea sa-l impuna nu a figurat pe agenda presedintelui Iohannis cand a fost in vizita in Germania, nici pe cea a Guvernului. Ministrul de externe, Bogdan Aurescu, nu a pus pe agenda aceasta problema cand s-a intalnit cu omologul sau. Suntem multumiti ca ministrii Ioan Rus si Rovana Plumb au semnat o scrisoare adresata de 11 tari din UE catre ministrul muncii din Germania impotriva masurii care impune un salariu minim de 8,5 euro brut pe ora pentru toti soferii profesionisti straini UE sau non UE. (...) Vom face maine un protest pasnic la Ambasadele Frantei si Germaniei impotriva acestei masuri", a declarat la conferinta Transport&Logistics 2015, Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), scrie Mediafax.

El a aratat ca Franta intentioneaza sa impuna un salariu minim soferilor profesionisti de 9,6 euro/ora brut. In opinia sa, soferii romani nu vor castiga mai mult chiar daca Germania si Franta vor sa introduca un salariu minim, in schimb companiile vor avea costuri mai mari cu forta de munca, ceea ce le-ar scoate de pe piata. "Salariul pentru un sofer roman care lucreaza in Franta si Germania este de 1.500 - 2.000 de euro pe luna, bani cu care pleaca acasa, platiti sub forma de diurna. Daca este angajat in Franta, primeste la fel doar cresc costurile pentru companie. Șoferii cred ca daca firmele vor trebui sa plateasca 8,5 euro pe ora vor primi mai multi bani. Nu vor primi mai multi bani, ci vor creste doar costurile pentru firme, ei pleaca acasa tot cu aceeasi bani. In aceste conditii, firmele de transport vor avea avea dificultati, iar unele locuri de munca s-ar putea sa dispara", a explicat Dinescu.

Reprezentantul transportatorilor apreciaza ca salariul minim este introdus pe motiv ca Germania si Franta considera ca firmele romanesti fac dumping social. Termenul de dumping social este insa gresit utilizat, pentru ca diferentele salariale intre Europa de Vest si cea de Est nu sunt o practica anti-concurentiala, ci o consecinta a standardelor sociale si de viata diferite intre Est si Vest, mai spune Dinescu. Salariul minim din Germania trebuia sa intre in vigoare de la 1 ianuarie, insa masura este deocamdata suspendata pentru clarificarea unor aspecte care tin de respectarea legislatiei europene. In urma deciziei luata in vara anului, Germania s-a alaturat celor 21 dintre cele 28 de state membre ale Uniunii Europene care au un salariu minim legal.

"Pozitia Germaniei este rigida. Trebuie sa facem front comun cu operatorii de transport si cu alte state afectate si sa gasim o solutie. Romania este un stat mic, iar vocea nu este auzita daca nu este sustinuta si de alte state mai mari decat noi", a declarat Lizeta Volcinschi, sef compartiment in directia rutiera a Ministerului Transporturilor.

Sursa foto: transportator, Shutterstock