Cel mai mare risc a unei masini la mana a doua scoasa la vanzare este numarul de kilometri care in foarte multe cazuri este mai mare decat ce se poate observa cu ochiul liber pe bord. Din acest motiv, utilizatorul nu poate avea o idee despre uzura reala a masinii si despre alte defectiunile posibile ale acesteia. Partea pozitiva este data de faptul ca o masina cu anumite probleme afiseaza mereu simptome. Astfel, daca repararea defectiunilor este realizata din timp in service-uri autorizate, autoturismul va rula fara probleme, chiar daca are mai multi ani de la productie.

“Reparatia unei masini second-hand poate fi costisitoare, motiv pentru care recomandam verificarea autoturismului in service-uri autorizate inainte de achizitie. In general, pe piata auto daca o masina are un pret deosebit de atragator, de cele mai multe ori are defecte ascunse care pot fi usor identificate la o verificare la service. Cele mai scumpe reparatii pot depasi costul masinii, insa pot fi preintampinate daca autoturismul este dus periodic la verificari. In cazurile neplacute in care sunteti nevoiti sa cumparati piese, o varianta viabila este Autovit.ro, site ce detine o sectiune consistenta de piese auto din toate categoriile.” spune Mihai Cune, business manager Autovit.ro.

Lista celor mai frecvente defectiuni si costurile pe care le implica:

  • defectiunile grave la nivelul motorului – 700 – 6.000 euro
  • ruperea distributiei motorului - 500 - 2.500 euro
  • inlocuirea radiatoarelor fisurate - 200 - 500 euro
  • defectarea turbinei de supraalimentare a motorului - 300 - 800 euro
  • interventiile pentru reconditionarea cutiilor de viteze – 600 - 800 euro
  • problemele electrice – 250 euro
  • kitul de ambreiaj - 300 euro
  • defectiunile sistemului de aer conditionat si ale compresorului – 500 euro

Cele mai scumpe reparatii tin de defectiunile grave la nivelul motorului. In principiu, motoarele nu se inlocuiesc, ci se repara, fiindca inlocuirea motorului este deosebit de scumpa, la masini mai vechi de zece ani un motor nou ajungand sa coste mai mult decat intreaga masina uzata. Pe Autovit.ro se gasesc numeroase motoare de vanzare, cele mai scumpe costand impreuna cu accesoriile aferente peste 6.000 de euro, in timp ce motoare de Logan pot fi achizitionate si la sub 700 euro. In general, printre cele mai scumpe si imprevizibile reparatii sunt cele legate de sistemul de directie, ruperea distributiei motorului (500 - 2.500 euro), inlocuirea radiatoarelor fisurate (200 - 500 euro), defectarea turbinei de supraalimentare a motorului (300 - 800 euro), interventiile pentru reconditionarea cutiilor de viteze (in medie 600-800 euro).

Extrem de deranjante si complicate sunt problemele electrice (aleatorii) fiind cel mai greu de diagnosticat si reparat, costurile de rezolvare putand trece de 250 euro. Este posibil ca bateria sa se descarce mereu fara un motiv evident si daca trebuie verificate toate cablajele pentru a gasi cauza ascunsa, operatiunea va dura extrem de mult. Si ambreiajul se poate uza daca soferul are obiceiul de a pleca brusc de pe loc sau daca sta prea mult cu piciorul pe pedala. Kitul de ambreiaj si manopera necesara inlocuirii acestuia pot depasi 300 de euro. Costisitoare sunt si defectiunile sistemului de aer conditionat, cel mai grav caz fiind cel in care este stricat compesorul fara de care sistemul de nu poate functiona. Cu tot cu manopera, reparatiile pot trece de 500 de euro, dar ca si in cazul altor sisteme, este infinit mai ieftin de intretinut, decat de reparat.

La masini de peste 15 - 20 ani vechime si rulaj de peste 250.000 km multe componente pot ceda complet, atat la partea de motor, dar si la directie sau transmisie. In aceste cazuri, costurile sunt atat de mari, incat proprietarul se poate gandi sa vanda masina, fie prin Rabla, fie la dezmembrari. Pretul pieselor noi variaza enorm de la marca la marca, astfel ca cel mai banal reper poate costa 10 euro pentru un model Entry si 100 de euro pentru unul premium. In plus, si pretul pieselor potrivite pentru aceeasi marca variaza mult: cele aftermarket sunt mult mai ieftine decat cele de origine, in timp ce piesele contrafacute sunt suspect de ieftine si total nerecomandate la capitolul siguranta.

Costurile pentru manopera

Manopera este un element esential si in unele cazuri valoarea ei o depaseste pe cea a pieselor in sine. La tot mai putine interventii de service se tarifeaza la ora, in aceste cazuri variatiile fiind intre 60 - 80 lei la atelierele mici multi-marca si peste 150 lei/ora la reprezentanta. Totusi, cele mai multe service-uri au un tarif distinct de manopera pentru fiecare reparatie efectuata, variatiile fiind mari in functie de complexitatea operatiunii. La unele piese, mecanicii ajung in doua-trei minute, insa la altele este nevoie sa fie demontate ore in sir zeci de componente, de aici venind si diferentele mari. Spre exemplu, manopera pentru inlocuirea unei perechi de placute de frana este intre 50-70 lei, dar inlocuirea ambreiajului costa peste 300 lei, schimbarea pompei de apa depaseste 400 lei, iar cele mai complexe reparatii ale sistemului de aer conditionat pot trece de 600 lei la un service autorizat. La reprezentanta, manopera poate depasi cu mult 1.000 lei la unele operatiuni.

Unde reparam masina

O idee inteleapta este sa se mearga la service-uri recomandate de prieteni/cunostinte sau la cele care au review-uri pozitive pe forumurile de specialitate unde pasionatii ii taxeaza in general pe cei care lauda artificial service-uri care nu au in realitate un renume bun. Service-urile neautorizate atrag clientii cu preturi mici, dar cu servicii de proasta calitate. Este normal ca orice posesor de masina sa caute preturi cat mai mici pentru reparatii, date fiind si conditiile economice grele. Insa preturile ilogic de mici nu garanteaza calitate si, mai ales, nu garanteaza rezolvarea problemelor. Persoanele care apeleaza la serviciile unitatilor neautorizate se expun la o serie de riscuri, din momentul in care se lasa pe mana unor echipe nepregatite, care opereaza reparatii incomplete, folosind piese care nu sunt originale sau chiar contrafacute. De asemenea, la finalul lucrarii, acestea nu primesc niciun fel de garantie a lucrarii sau a serviciilor primite. Astfel cresc riscurile de accidente grave la plecarea din service. Daca reprezentantele auto sunt evitate din cauza tarifelor foarte mari, prohibitive pentru un posesor de masina second-hand, in cartiere sunt multe ateliere autorizate care se comporta exemplar fata de clienti si au preturi mai acceptabile.