Curtea de la Luxemburg a luat aceasta hotarare marti, dupa ce i s-a cerut o decizie preliminara de catre Curtea de Apel Brasov, in cauza Mihai Manea impotriva Prefecturii Brasov - Serviciul public comunitar regim de permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor.

La inceputul anului 2013, Manea a solicitat inmatricularea in Romania a unui autovehicul rulat pe care l a achizitionat din Spania, unde masina fusese inmatriculata ca noua in 2005. Autoritatea romana competenta a conditionat inmatricularea de plata taxei auto prevazute de Legea nr. 9/2012.

Intrucat a considerat ca Legea nr. 9/2012 este incompatibila cu articolul 110 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE), Manea a sesizat Tribunalul Brasov, pentru ca acesta sa oblige autoritatea mentionata sa inmatriculeze masina fara a cere plata taxei auto. Prin hotararea din 24 septembrie 2013, Tribunalul Brasov a respins aceasta actiune. Impotriva hotararii, reclamantul a formulat recurs la Curtea de Apel Brasov.

"Desi precizeaza ca, potrivit propriei jurisprudente, Legea nr. 9/2012 este compatibila cu articolul 110 TFUE, Curtea de Apel Brasov arata ca o alta curte de apel din Romania a pronuntat o hotarare in sens contrar si ca, in consecinta, se impune o decizie preliminara a Curtii (CJUE, n.r.) pentru a se asigura aplicarea uniforma a dreptului Uniunii", se arata in decizia CJUE.

Articolul 110 TFUE prevede ca "niciun stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. De asemenea, niciun stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie".

Citeste si:

CJUE a hotarat ca articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul "ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma" si "ca se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii".

Astfel, potrivit deciziei CJUE, scutirea de o noua taxa a autovehiculelor rulate care au fost supuse taxei declarate incompatibila cu dreptul Uniunii nu poate inlocui restituirea cu dobanda a acestei taxe.

Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa de Guvern in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte. In ianuarie 2012 a intrat in vigoare o noua taxa auto, inlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop sa faca taxa pe poluare conforma cu articolul 110 din TFUE.

CJUE a stabilit, in februarie 2014, ca taxa auto instituita de Guvernul Romaniei in ianuarie 2012 contravine articolului 110 din TFUE.
De la 15 martie 2013, Guvernul a inlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, care se plateste o singura data la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atat in cazul masinilor noi, cat si al celor second hand, pentru care nu a fost platita fosta taxa auto.