Decizia judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie (ICCJ) a fost luata dupa ce Avocatul Poporului a formulat un recurs in interersul legii privind problema legalitatii procedurii de ridicare a masinilor parcate neregulemantar, care se face in baza unor hotarari ale consiliilor locale si nu in baza unei Hotarari de Guvern, scrie Mediafax.

"Inalta Curte, prin decizia de astazi (luni - n.red.) a admis intocmai recursul in interesul legii pe care l-am formulat in luna ianuarie a acestui an. Intre altele, am subliniat in criticile formulate, la diverse decizii care au pronuntat solutii diferite, ca aceste regulamente adoptate de catre consiliile locale, fiecare dupa spiritul lui, dupa alt model, nu sunt legale, ca este necesara o reglementare unitara, in sensul ca, dupa admiterea acestei decizii, Guvernul va trebui sa elaboreze un regulament de aplicare unitar, la nivelul intregii tari, a prevederilor Ordonantei de Urgenta 195/2002", a explicat seful institutiei Avocatului Poporului, Victor Ciorbea.

Ciorbea a adaugat ca, in prezent, nu exista un regulament prin care sa se stabileasca procedura de ridicare a masinilor parcate neregulamentar, chiar daca exista un act normativ - Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 - care interzice parcarea in locuri nepermise.

"Exista doar aceste regulamente locale, care reglementeaza fiecare, dupa cum au crezut de cuviinta alesii locali cum trebuie sa procedeze. Evident, regulamentul va deveni obligatoriu odata cu publicarea in Monitorul Oficial a deciziei Inaltei Curti. Confom articolului 517 din Codul de procedura civila, se spune clar in alineatul 4 ca dezlegarea data problemelor de drept este obligatorie pentru instante de la data publicarii deciziei in Monitorul Oficial si ca decizia trebuie motivata in cel mult 30 de zile de la pronuntare, iar in alte cel mult 15 zile de la motivare trebuie publicat in Monitorul Oficial", a adaugat Victor Ciorbea.

Avocatul Poporului a precizat ca, odata cu decizia ICCJ de luni, instantele probabil ca vor mai pronunta decizii care sa vina in contradictie cu aceasta hotarare. "Cei care au atacat in instanta si nu li s-a solutionat inca sau cei care urmeaza sa atace hotararile respective, sigur ca instantele le pot da un termen sau asteapta pana la momentul publicarii in Monitorul Oficial. Pe de alta parte, este important ca de la publicare trebuie sa intervina Guvernul care sa adopte, printr-o Hotarare de Guvern, un regulement de aplicare unitara la nivelul intregii tari", a subliniat Victor Ciorbea.

Citeste si:

In urma analizarii sesizarii Avocatului Poporului, judecatorii de la ICCJ au stabilit: "In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art.128 alin.(1) lit.d), art.134 alin.(2) si art.135 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, raportate la dispozitiile art.3 alin.(1), art.5, art.36 alin.(1), alin.(2) lit.d) si alin.(6) lit.a) pct.13 din Legea administratiei publice locale nr.215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art.21 lit.b) si art.24 lit.d) din Legea-cadru a descentralizarii nr.195/2006, procedura de aplicare a masurii tehnico-administrative constand in ridicarea vehiculelor stationate/oprite neregulamentar pe partea carosabila, prevazuta de art.64 si art.97 alin.(1) lit.d) si alin.(6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002, nu poate fi reglementata prin hotarari ale consiliilor locale".

Decizia este obligatorie. Potrivit recursului formulat de Avocatul Poporului, nu exista un punct de vedere unitar in ceea ce priveste legalitatea hotararilor consiliilor locale avand ca obiect reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar.

Pe de o parte, arata sursa citata, o parte din judecatori au stabilit ca hotararile consiliilor locale adoptate in vederea reglementarii procedurii privind ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar, constatarea si aplicarea contraventiilor sunt lovite de nulitate, pentru ca stabilesc si sanctioneaza contraventii in domeniul circulatiei rutiere. Mai exact, conform magistratilor, consiliile locale si-au depasit competenta atunci cand au emis hotarari ce vizau reglementarea procedurii de ridicare a autovehiculelor stationate neregulamentar.

Pe de alta parte, cealalta parte a instantelor a fost de parere ca reglementarea procedurii ridicarii vehiculelor stationate neregulamentar prin acte administrative cu caracter normativ emise de consiliile locale rezulta din interpretarea unor dispozitii din Ordonanta de urgenta nr. 195/2002. Magistratii care au dat sentinte in acest sens au stabilit, asadar, ca regulamentul in cazul ridicarii vehiculelor stationate neregulamentar poate fi adoptat si prin alte acte normative decat prin hotarare de guvern.

"Apreciem ca hotararile consiliilor locale adoptate in vederea reglementarii procedurii privind ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar depasesc competenta ce revine consiliilor locale in aceasta materie, fiind contrare prevederilor actelor normative cu forta juridica superioara", sustinea Avocatul Poporului in recursul in interesul legii inaintat ICCJ.