Jetta are o istorie indelungata in portofoliul companiei germane, fiind un model cu radacini americane, o piata care a apreciat dintotdeauna mult mai bine sedanurile, in defavoarea hatchbackurilor indragite de europeni. Primul Jetta, desenat de Giugiaro, a fost lansat in 1980, in SUA, in versiuni coupé si sedan, si impartea mare parte din componente cu Golf Mk1. Fabricarea acestuia a continuat in Africa de Sud pana in 1995, sub numele Fox. Jetta 2 a avut la baza structura lui Golf 2, a fost lansat in Europa in 1984, dar a devenit un adevarat succes de piata peste Ocean. A ramas in oferta VW pana in 1992, fiind, totodata, versiunea Jetta cu viata cea mai lunga.

Varianta chineza a lui Jetta 2, avand la baza principalele elemente ale lui Golf 2, se vinde si astazi (!), evident, dupa ce a trecut printr-o serie de face-lifturi. Acesta a fost si primul VW produs in China, in cadrul unui joint-venture. Jetta 3 a aparut in Europa in 1991, insa numele fo-losit pentru batranul continent a devenit Vento, in timp ce vechiul nume a fost reutilizat incepand cu 1993 pentru versiunea americana, fabricata in Mexic. Viata lui Vento/Jetta 3 s-a incheiat in 1998, odata cu aparitia lui Jetta 4, Bora pentru europeni. Diferentele estetice fata de modelul Golf 4 au devenit si mai pronuntate, apropierea stilistica fiind de data aceasta catre Passat.

Cu toate acestea, caroseria wagon a lui Bora a fost scoasa pe unele piete din Europa sub numele Golf Variant/Brerak/Estate, avand adaptate elementele de design specifice hatchbackului. Daca Vento nu a reprezentat un punct de atractie pentru Europa (romanii il cunosc foarte bine, acesta aflandu-se in dotarea politiei rutiere), Bora a avut o evolutie ceva mai buna, insa insuficienta pentru a justifica o noua generatie, in statele europene fiind scos de pe lista showroom-urilor. Peste Ocean, Bora, aka Jetta 4, inca se fabrica si se vinde (in Mexic).

Un Golf cu coada

Actualul Jetta, vandut acum si in Romania, a fost lansat, in SUA, in 2005, generatia a cincea fiind un model ce se apropie din nou foarte mult de Golf (Mk5), desi la data lansarii acesta din urma nu era disponibil pentru americani (Golf 4 s-a vandut in SUA pana in aceasta vara). Din punctul de vedere al designului, se poate spune ca noul Jetta este un Golf 5 cu portbagaj, asa cum a fost si primul Jetta, si imparte cu hatchbackul mare parte din componente.

Frontal, Jetta a plecat din start cu noua grila VW, primita de Golf abia pentru versiunea GTI, in timp ce volumul util creste, evident, cu ajutorul portbagajului. In privinta echiparilor, pentru piata noastra sunt oferite doar doua, Trendline si Confortline, la fel ca si motoarele, 1.6 l si 1.9 TDI, de 102 CP si, respectiv, 105 CP, adica variantele de baza ale celor doua propulsoare din gama VW.

Preturile sunt comparabile cu ale Golfului, Trendline 1.6 costand 13.680 euro CIP, cu doua mentiuni: fiind o masina produsa in SUA, are taxe vamale, iar configurarea nu este posibila, vanzarea realizandu-se doar din stoc, in configuratiile existente. Pe ansamblu, Jetta este o masina mult mai potrivita pentru o familie, datorita spatiului suplimentar, estetic avand multe asemanari si cu Passat, asigurand, practic, tranzitia dintre Golf si sedanul de clasa medie.