Vicepremierul ungar Semjen Zsolt a spus, in discursul tinut dupa taierea panglicii inaugurale a PTF Nadlac II si a jonctiunii dintre autostrazile A1 (RO) si M43 (H), ca pentru tara sa este "deosebit de important" sa isi conecteze cu Romania retelele de transport, comunicatie si energie. "Desi evenimentele din ultimele luni ne-au aratat ca exista mari provocari pentru Europa in privinta migratiei ilegale, acest lucru nu ne poate impiedica sa avem legaturi fara limite. Pentru Ungaria este de o mare importanta realizarea posibilitatii de transport peste granite, potrivit Mediafax.

Guvernul Ungariei si-a fixat ca scop sa construiasca toate autostrazile pana la granita", a spus oficialul ungar. El a adaugat ca se gandeste la ziua in care se va inaugura "conectarea autostrazii din nordul Transilvaniei cu autostrada din Ungaria". "Sper ca se va realiza cat de curand, pentru ca noi consideram ca in acele zone ale Transilvaniei care sunt locuite de maghiari este important sa avem sosele rapide. Guvernul Ungariei vrea sa dezvolte zonele de langa frontiera, motiv pentru care e nevoie si de conectarea drumurilor locale care pot uni cele doua tari", a spus vicepremierul ungar. El a adaugat ca in ultimii ani Ungaria a construit, cu finantare europeana, noua drumuri de frontiera noi, care nu pot fi deschise insa circulatiei pentru ca nu exista legaturi cu cele din Romania.

"In anii trecuti am construit noua drumuri cu un sprijin considerabil din partea Uniunii Europene (...) Din pacate, acestea nu au putut fi deschise circulatiei si profit de ocazie pentru a invita partea romana sa-si reconsidere pozitia de refuz si sa gasim impreuna o posibilitate, o solutie pentru ca locuitorii din zona de granita sa se poata intalni mai usor. S-ar inlesni dezvoltarea economica, a turismului, a relatiilor dintre oameni", a spus vicepremierul ungar. In aprilie, senatorul liberal Traian Igas spunea ca in judetul Arad au fost construite cu bani europeni 20 de drumuri transfrontaliere, care sunt nefolosite din cauza ca nu au fost deschise puncte de trecere a frontierei, el sustinand ca autoritati din Ungaria i-au cerut sprijin pentru deblocarea situatiei.

Traian Igas, fost ministru al Administratiei si Internelor, solicita Guvernului sa deblocheze situatia infiintarii punctelor de trecere a frontierei acolo unde au fost construite drumuri de legatura intre Romania si Ungaria. Intr-un comunicat de presa remis la acea vreme, parlamentarul de Arad afirma ca a fost vizitat de primarul localitatii Dombeghyhaza din Ungaria, care i-a cerut sprijin pentru deblocarea situatiei. "La solicitarea ministrului maghiar, (primarul - n.r.) a venit pentru a-mi cere sprijinul in deblocarea situatiei acestor puncte de trecere a frontierei care intarzie sa fie deschise din cauza lipsei de decizie a Guvernului Ponta.

Citeste si:

Pe parcursul anului 2014 am initiat o serie de demersuri privind necesitatea infiintarii unui punct de trecere a frontierei Variasu Mic - Dombeghyhaza. M-am adresat atat Ministerului Afacerilor Interne, cat si Ministerului Afacerilor Externe pe acest subiect avand ca punct de plecare sprijinul solicitat in iulie 2013 de catre partea maghiara, atat din partea administratiei locale, cat si din partea ministrului de interne maghiar, Sándor Pintér", preciza Igas. El atragea atentia asupra "investitiilor irosite", pana in prezent, cu drumurile transfrontaliere, construite din bani europeni prin Programul de Cooperare Transfrontaliera 2007-2013.

Igas afirma ca "obiectivul specific al autoritatilor locale pentru comunitatile pe care le reprezinta, cat si obiectivul general al Uniunii Europene, acela de a asigura libera circulatie, sunt puse in pericol prin amanarile repetate din partea autoritatilor statului roman de a proceda la infiintarea unor puncte de trecere a frontierei (pana la momentul aderarii Romaniei la Spatiul Schengen) acolo unde s-au investit chiar bani europeni". Fostul ministru afirma ca doar in judetul Arad au fost realizate cu bani europeni 20 de drumuri transfrontaliere "care stau inchise si nefolosite pentru ca acest Guvern nu este capabil sa ajunga macar la stadiul negocierilor dinainte de 2012, atunci cand aveam majoritatea statelor de partea noastra pentru aderarea Romaniei la Schengen". Traian Igas declara, ulterior, ca este vorba de investitii de zeci de milioane de euro, realizate cu fonduri europene, pentru care Romania si Ungaria risca penalitati de la Uniunea Europeana.

"Ingrijorarea partii maghiare, care ar trebui sa ne preocupe si pe noi, este ca pot fi aplicate penalitati consistente. Cand accesezi fonduri europene exista un termen pentru punerea in practica a investitiei, iar la noi drumurile inca nu sunt functionale", declara Igas. Reprezentantii Consiliului Judetean (CJ) Arad declarau ca din cele 20 de drumuri transfrontaliere care au beneficiat de investitii, doar trei au fost realizate prin proiecte europene gestionate de autoritatile judetene, respectiv Macea-Dorobanti, Graniceri-Sanmartin si Santana-Curtici, restul fiind proiecte ale primariilor. Pana la sfarsitul anului trecut, in judet trebuiau deschise cinci puncte noi de control: Graniceri-Elek, Variasu Mic - Dombeghyhaza, Zerind-Demesmajor, Nadlac-Csanadpalota si Pecica-Battonya.