Precizarile companiei de stat vin dupa ce in presa centrala au aparut informatii potrivit carora acest tronson de autostrada risca sa fie acoperit de alunecari de teren. Astfel, la doar opt luni de la inaugurare, pe cei 22 de kilometri ai tronsonului dintre Cunta si Saliste, terasamentul "sta sa o ia la vale", o placa de beton s-a spart deja, iar tevile de scurgere sunt indoite. Autostrada este in garantie timp de 4 ani, astfel ca lucrarile de remediere vor fi executate pe riscul si cheltuiala antreprenorului, scrie Mediafax.

"Conform prevederilor Contractului Proiectare si Executie Autostrada Orastie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965, antreprenorul are responsabilitatea deplina pentru remedierea defectelor aparute atat in perioada de executie a lucrarilor cat si in perioada de garantie (4 ani). Astfel, lucrarile de remediere vor fi executate pe riscul si cheltuiala antreprenorului", se arata intr-un comunicat. Reprezentantii CNADNR spun ca deficienta tevilor de canalizatie urma sa fie remediata in cursul zilei de marti. "CNADNR, in baza unei expertize tehnice, a considerat si considera ca factorul antropic (activitatea de executie) a avut un rol hotarator in aparitia/declansarea si evolutia fenomenelor de instabilitate din amplasament prin modul de organizare si desfasurare a lucrarilor fara respectarea prevederilor proiectului si a caietelor de sarcini de terasamente si consolidari, ca si a altor reguli specifice existente in normele tehnice din Romania", se mai arata in comunicatul CNADNR.

"Un factor important care a influentat in mod semnificativ intarzierea finalizarii tronsonului de autostrada Orastie – Sibiu, lot 3 il reprezinta slaba calitate a lucrarilor executate de catre antreprenor, aspect evidentiat prin numarul considerabil de rapoarte de neconformitate emise de catre inginer in cadrul contractului (aproximativ 300 – nerespectarea Proiectului Tehnic, nerespectarea caietelor de sarcini, calitatea materialelor, executia necorespunzatoare a lucrarilor, etc)", spun oficialii CNADNR in comunicat. Ei arata ca antreprenorul are obligatia asigurarii unui standard ridicat pentru toate aspectele necesare proiectarii lucrarilor.

"Antreprenorul va proiecta, executa si termina lucrarile in conformitate cu prevederile Contractului si va remedia orice defecte ale lucrarilor. (...) Lucrarile vor include orice lucrare care este necesara pentru a satisface Cerintele Beneficiarului, Propunerea Antreprenorului si Listele, sau impuse de prevederile Contractului, precum si toate lucrarile care (desi nu sunt mentionate in contract) sunt necesare pentru asigurarea rezistentei, stabilitatii si sigurantei in exploatare a lucrarilor", potrivit obligatiilor antreprenorului, din Conditiile Contractului si prevederilor legislatiei in vigoare.

Citeste si:

In ceea ce priveste defectele majore constatate si nesolutionate pana in prezent, cele mai grave sunt la Viaductul Aciliu, unde, din cauza cantitatilor mari de precipitatii, au aparut fisuri, crapaturi, tasari si burdusiri ale dalelor din beton. "Totodata, s-a constatat deformarea glisierei parapetului din zona de imbinare dintre parapetul din cale curenta si parapetul de pe viaduct. Deformarea glisierei a fost cauzata atat de racordarea deficitara dintre cele doua tipuri de parapet, cat si datorita faptului ca rosturile prevazute pentru preluarea eforturilor (din dilatatie si contractie) nu au lucrat corespunzator. Avand in vedere cele prezentate mai sus, antreprenorul a hotarat remedierea acestor probleme prin demolarea dalelor din beton ale sfertului de con, reprofilarea acestuia si refacerea protectiei cu dale din beton. Termenul de remediere comunicat de catre aceste este in data de 31 august 2015", arata oficialii CNADNR.

De asemenea, pe 20 noiembrie 2014 s-a constatat aparitia unor fisuri la pozitia km 60+660, calea 1, in corpul autostrazii care pleaca din banda de stationare sub forma de arc de cerc. La km 64+300 - 64+500, calea 1, s-au observat totodata eroziuni si usoare alunecari ale taluzului debleului ca urmare a actiunii apelor meteorice si a lipsei protectiei acestuia. In plus, in zona km 44+360, calea 1, s-a constat o denivelare pe banda de stationare de urgenta, la limita cu dispozitivul de colectare a apelor pluviale (sant). Zona afectata este zona de conexiune a lotului 2 cu lotul 3, iar antreprenorul nu a remediat definitiv defectele constatate.

Dupa realizarea umpluturilor peste pasajul de cale ferata si in urma ploilor cazute se constata ca printre rosturile dintre elementele prefabricate curge apa. S-a mai constatat aparitia unei denivelari si la km 59+950 (cale 1) in banda de urgenta, banda 1 si banda 2 , care continua si pe calea 2. La km 62+090 – 62+140 (cale 1), precum si la km 64+380 – 64+400 (cale 1) s-au constatat denivelari aparute in banda de urgenta. Potrivit CNADNR, pentru toate aceste defecte constatate, inginerul FIDIC DRDP Brasov a emis rapoarte de neconformitate.

Contractul "Proiectare si executie Autostrada Orastie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965" a fost atribuit prin licitatie publica firmei Salini Impregilo SpA. In data de 20 mai 2011 a fost semnat acordul contractual, iar data de incepere a lucrarilor a fost 20 iunie 2011. Data de finalizare a executiei lucrarilor conform contractului a fost 17 aprilie 2013. In data de 14 noiembrie 2014 a avut loc deschiderea oficiala a traficului pe tronsonul de autostrada Orastie - Sibiu, lot 3. Valoarea de contract acceptata este de 604,79 milioane lei, fara TVA.