Despre Cluj-Napoca se spune ca e orasul cu aerul cel mai curat din Europa, iar sansele sa ramana asa vor creste si mai mult in curand, cand clujenii vor putea circula cu autobuze electrice, nepoluante, care vor fi achizitionate printr-un proiect cu un buget de peste 7,5 milioane de franci elvetieni (echivalentul a 27,2 milioane de lei), finantat prin Programul de Cooperare Elvetiano-Roman.

Sirma Caraman, secretar de stat in cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), E.S. Jean-Hubert Lebet - ambasadorul Confederatiei Elvetiene, Attila Gyorgy – secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice (MFP) si Emil Boc - primarul municipiului Cluj-Napoca au semnat documentele de finantare pentru proiectul „Inlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu doua statii de incarcare, in municipiul Cluj-Napoca”.

“In cadrul Programului de cooperare elvetiano-roman, municipiul Cluj-Napoca beneficiaza de finantare pentru trei proiecte: primul urmareste modernizarea si extinderea iluminatului public si a sistemului de iluminat in doua cladiri ale Primariei municipiului Cluj-Napoca, folosind tehnologia LED – este proiectul pentru care am semnat acordurile pe 9 iulie anul acesta si care are o valoare de peste 1,8 milioane de franci elvetieni.

Prin al doilea proiect, vechile autobuze diesel, zgomotoase si poluante, care inca mai circula prin oras, vor fi inlocuite cu autobuze electrice, silentioase si cu emisii minime de bioxid de carbon, cu doua statii de incarcare. Este proiectul cel mai mare ca valoare, de 7,6 milioane de franci elvetieni (32 de milioane de lei) si speram ca, in acest fel, clujenii vor fi incurajati sa-si lase masinile acasa si sa foloseasca mai mult transportul in comun.

Al treilea proiect, pe care speram ca il vom semna in curand, vizeaza tot eficienta energetica si va consta in reabilitarea termica a unor unitati de invatamant preuniversitar din Cluj-Napoca”, a declarat secretarul de stat Sirma Caraman.

Bugetul total al proiectului este de 7.596.398 de franci elvetieni (echivalentul a 32.094.021,91 de lei), din care contributia elvetiana nerambursabila este de 6.456.938 de franci elvetieni (echivalentul a 27.279.917,35 de lei), reprezentand 85% din costurile eligibile.

Perioada de implementare este de 24 de luni, timp in care vor fi achizitionate 10 autobuze electrice si vor fi realizate 3 statii de incarcare: doua pentru alimentarea zilnica a autobuzelor si una in depozitul de serviciu (la capatul liniei 3), pentru activitatile de service si intretinere.

In urma realizarii acestui proiect, emisiile de CO2 (bioxid de carbon) la nivel national ar putea scadea cu 206,39 tone/an, ca si cantitatea de deseuri generate de transportul in comun. Pentru fiecare autobuz electric, nivelul emisiilor de CO2 va scadea de la 3140 g/Km la 0,0 g/Km, de N2O (oxid de azot) de la 0,089 g/Km la 0,0 g/Km, iar zgomotul si vibratiile vor scadea de la 95db la 40db. In acelasi timp, va creste confortul calatorilor si dezvoltarea sustenabila a sistemului de transport in comun.

Municipiul Suceava, dotat cu 11 noi autobuze electrice

Municipiul Suceava devine din ce in ce mai verde: vehiculele electrice care vor inlocui autobuzele vechi vor asigura un aer mai curat si mai mult confort pentru locuitorii orasului.

Proiectul va avea o perioada de implementare de 24 de luni, timp in care vor fi achizitionate 11 autoturisme electrice, doua furgonete electrice, o automaturatoare si o autocisterna electrice pentru parcul auto al municipiului, impreuna cu 10 biciclete electrice si un sistem de incarcare cu panouri fotovoltaice. Totodata, se vor construi 28 de puncte de incarcare, dintre care jumatate pentru incarcare rapida, si se vor amenaja 56 de locuri de parcare pentru vehicule electrice.

“Acesta este al doilea acord de finantare pe care il semnam in cadrul Programului de cooperare elvetiano-roman pentru municipiul Suceava. Primul acord a avut in vedere modernizarea iluminatului public, prin introducerea unor noi surse de iluminat cu tehnologie LED – un proiect cu o valoare de peste 6,4 milioane de franci elvetieni (peste 27 de milioane de lei) din care 85% reprezinta co-finantarea oferita de partea elvetiana.

Citeste si:

Acest al doilea proiect care va fi finantat prin Program urmareste cresterea gradului de mobilitate a locuitorilor Sucevei, prin inlocuirea vehiculelor vechi si ineficiente cu vehicule electrice. Astfel, vechea cetate de scaun va urma tendinta pe care o observam la nivel global – pentru ca ne dorim orase verzi, care sa foloseasca energii regenerabile si sa reduca la minim amprenta de bioxid de carbon. Mai putina poluare, mai putin zgomot si un aer mai curat – acestea sunt rezultatele pe care le asteptam”, a declarat Shhaideh.

Bugetul total al proiectului este de 3.112.490 de franci elvetieni (echivalentul a 13.085.530,45 de lei) din care contributia elvetiana nerambursabila este de 2.039.100 de franci elvetieni (sau 8.572.784,22 lei) - reprezentand 85% din costurile eligibile.

Acordul de implementare pentru acest proiect se incheie intre MFP, in calitate de Unitate Nationala de Coordonare a Programului, si Primaria Municipiului Suceava, in calitate de beneficiar al finantarii.

Pe data de 7 decembrie 2009, Parlamentul elvetian a aprobat contributia financiara nerambursabila pentru Romania, in valoare de 181 de milioane de franci elvetieni (aproximativ 800 de milioane de lei), pentru o perioada de angajament de 5 ani (contractare 2009-2014) si o perioada de plata de pana la 10 ani (plati 2009-2019), incepand cu data aprobarii contributiei de catre Parlamentul elvetian.

MDRAP are, in cadrul Programului, rolul de Organism Intermediar pentru Aria de Concentrare 4 “Imbunatatirea mediului inconjurator”. Bugetul alocat acestei arii este de aproximativ 50 de milioane de franci elvetieni. Unitatea Nationala de Coordonare a programului, care asigura, din partea Romaniei, managementul contributiei elvetiene, este Ministerul Finantelor Publice.

In cadrul Ariei de Concentrare 4 a Programului, pana in luna iulie 2015, partea elvetiana a aprobat finantarea pentru:
- 4 orase: Arad (2 proiecte: termoficare si iluminat), Brasov (2 proiecte: termoficare si reabilitare cladiri), Cluj-Napoca (3 proiecte: transport local – autobuze electrice, iluminat si reabilitare cladiri) si Suceava (2 proiecte: iluminat si vehicule electrice pentru parcul auto al primariei).
- Societatea Metrorex S.A., pentru un proiect ce presupune elaborare de studii (prefezabilitate, fezabilitate, multimodal precum si de securitate);
- Proiectul „Institutionalizarea Premiului European pentru Energie in Romania”;
- Proiectul „Fondul destinat actiunilor pentru energie sustenabila”.

RATB testeaza autobuze electrice

Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) si Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) au demarat incepand cu data de 16 martie un program de testare a catorva autobuze electrice, produse de firme cunoscute in domeniu.

Astfel, incepand de luni, 16.03.2015, a fost lansat primul dintre autobuzele electrice incluse in acest program. Autobuzul SOR EBN 10.5 este fabricat de compania SOR Libchavy, unul dintre cei mai mari producatori de autobuze, troleibuze si autocare din Cehia. Dotat cu un motor asincron racit cu lichid, Skoda Electric, instalatie electrica Cegelec si acumulatori Winston Battery/Lithium – ion, autobuzul SOR EBN 10.5 are o capacitate de 85 de locuri, un timp de incarcare a bateriilor de 7-8 ore si o autonomie maxima de 250 de kilometri.

Autobuzul este pus in circulatie pe linia 104, pe traseul “Cora Pantelimon” – “Piata Operei” si va fi testat timp de doua saptamani, pentru a vedea modul cum se comporta in conditiile de trafic din Capitala.

Decizia RATB de a se alinia la viitorul standard in domeniu vine la ceva timp dupa ce marile metropole europene deja deruleaza un amplu program de acest fel.