Piata auto (autoturisme + vehicule comerciale) a inregistrat, in primele sapte luni ale anului 2015, o crestere de 15,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut la 66.054 unitati, iar vanzarile de autoturisme au urcat cu 13,4% la 54.255 unitati, potrivit APIA.

Dupa 7 luni top-ul pe marci la autoturisme este condus de catre Dacia, cu 19.822 de unitati (36,5% din total), urmata de Volkswagen cu 5.192 unitati (9,6%); Skoda 4.896 unitati (9%); Ford 3.434 unitati (6,3%); Renault 3.369 unitati (6,2%); si Opel, 1.928 unitati (3,6%).

Pe modele, cu cele 9.341 unitati, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele 7 luni ale anului 2015, urmat de Dacia Duster, cu 3.868 unitati, Dacia Sandero, cu 3.617 unitati, Skoda Octavia, 2.244 unitati si Dacia Logan MCV, cu 1.833 unitati.

Analizand segmentarea pe clase, observam faptul ca toate clasele consemneaza cresteri, unele chiar semnificative (Clasa MPV +62,2%; Clasa F +27.3%; SUV +26,3%; Clasa C, care reprezinta aproape jumatate din piata, +14,5%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere care, la 7 luni, ajunge la 54%, in continua scadere de la inceputul anului 2015 (in ianuarie, motorizarile diesel reprezentau 67,4% din piata) si mai mica decat cea din 2014 (54,6%). Situatia din piata ne arata faptul ca 8 marci si respectiv 9 modele au o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (54%), varfurile fiind BMW la marci (93,4%) si Volkswagen Passat la modele (96,1%). In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice, in primele 7 luni ale acestui an au fost vandute 246 de unitati (din care 16 electrice 100%), comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut,
cand au fost vandute 129 unitati, doar 2 fiind electrice.

Citeste si:

Pe piata din Romania, vanzarile de masini sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, in primele 7 luni din 2015, de 75%, in continua scadere fata de acum doua luni, cand ponderea era de 81%. Aceasta evolutie se justifica prin impactul Programului “Rabla” care, pe de-o parte, a generat o asteptare in piata in primele 4 luni ale anului si ca atare si volume mai mici pe segmentul persoanelor fizice iar, pe de alta parte, a generat in ultimele trei luni volume mai mari in randul persoanelor fizice.

Pe plan european observam in luna iulie dar si pe total sapte luni, o evolutie pozitiva a segmentului de autoturisme, majoritatea Statelor Membre UE inregistrand cresteri. Relevante pentru aceasta analiza sunt principalele piete, care dupa sapte luni inregistreaza urmatoarele evolutii: Germania +5,6%, UK cu +6,5%, Franta +5,6% si Italia +15,2%.

Piata de masini rulate

Incepand cu ultimul trimestru al anului trecut se manifesta o tendinta de crestere a importurilor de autoturisme rulate care, dupa primele 7 luni, au un avans de 13,4%, comparativ cu perioada similara din 2014 (135.208 in 2015 fata de 119.208 in 2014). Peste 76% (cca. 103.000 unitati) dintre acestea au o vechime de cel putin 8 ani (varsta la care vehiculele existente in parcul auto national pot fi casate prin Programul “Rabla”). Dupa sapte luni avem un raport de 3,1 la 1 intre importurile de autoturisme rulate si vanzarile celor noi, similar cu cel care se inregistra in aceeasi perioada a anului 2014.

Productia nationala

In luna iulie 2015 s-au produs 39.406 de autovehicule, cu o crestere semnificativa, de 13,3%, fata de luna precedenta. Cu acest volum, inregistram in primele 7 luni ale anului 2015, o productie totala de 251.839 unitati, in crestere cu 2,3% comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut. Dintre acestea, 221.335 au fost produse de catre Dacia si 30.504 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-au inregistrat modelele Dacia Duster, din care au fost fabricate 104.268 unitati (cu 4,8% mai mult decat in aceeasi perioada a anului 2014), urmat de Dacia Logan (51.712 unitati, in scadere cu 5,6% fata de aceeasi perioada a anului 2014), Dacia Sandero (40.493 unitati, cu 36,4% mai mult decat in 2014), Ford B-MAX (30.504 unitati, cu 16,5% mai putin decat in 2014), si Dacia Logan MCV (24.862 unitati, cu 3,4% mai putin decat in 2014).

Circa 91% din productia nationala realizata in aceste 7 luni din 2015 a fost exportata, comparativ cu aproximativ 93% cat se inregistra anul trecut in aceeasi perioada. Cu cele 228.306 unitati exportate in aceste prime 7 luni ale anului 2015, consemnam o crestere totala de 0,2% fata de perioada similara din 2014, comparativ cu situatia la sase luni, cand se inregistra o scadere de 0,6%. Cel mai exportat model in primele 7 luni din 2015 a fost Dacia Duster (99.707 unitati), urmat de Dacia Logan (38.186 unitati) si de Dacia Sandero (36.350 unitati).

Norma de poluare

In ceea ce priveste norma de poluare a autoturismelor comercializate, desi Euro6 devine obligatorie la inmatriculare de la 1 septembrie 2015, sunt marci care deja ofera modele dotate cu astfel de motorizari. Din totalul autoturismelor vandute in primele 7 luni din 2015, cca. 19.4% sunt echipate cu motoare Euro6 (10.521 unitati), in timp ce, dupa perioada similara din 2014 acest procent era de numai 4.0% (1.897 unitati).

In ceea ce priveste clasificarea in functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 34,5% sunt de proveninenta autohtona, 17,0% sunt import Germania; 9,9% din Cehia; 7,8% din Spania si 7,2% din Franta. In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, in aceste 7 luni din 2015, cu 22,2% fata de aceeasi perioda din 2014, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 9,2%.