In scrisoarea trimisa liderilor UE, Carlos Ghosn, directorul general al aliantei Renault-Nisan si presedinte al asociatiei constroctorilor auto europeni, ACEA, a respins ingrijorarile ca si alti producatori s-au angajat in practici de "inselaciune de mare amploare", la nivelul VW, care a dotat motoarele diesel ale automobilelor cu un soft care reduce nivelul emisiilor poluante in timpul testelor oficiale. Ghosn a avertizat liderii europeni sa nu reactioneze exagerat la acest scandal, cu noi reglementari care ar putea afecta vanzarile de vehicule diesel, potrivit Mediafax.

"Toti producatorii au investit masiv in inovatii, dezvoltarea de tehnologii diesel avansate care consuma mai putin carbunrant, reducand astfel nivelul emisiilor", a scris Ghosn in scrisoarea adresata consiliului pentru competitivitate al UE, obtinuta de Financial Times. El a adaugat ca producatorii auto au inteles ca scandalul a scos in evidenta necesitatea de a imbunatati sistemul de testare a automobilelor, dar a avertizat ca "trebuie evitate masurile care pot submina competitivitatea sectorului auto, care reprezinta 12,1 milioane de locuri de munca in Europa".

Consiliul competitivitatii reuneste ministrii statelor membre responsabili cu comertul, economia si industria. O prima versiune a scrisorii, trimisa unei terte parti de la Bruxelles, a mers chiar mai departe, parand sa sugereze o conspiratie politica venita din SUA. "Intelegem ca Statele Unite vor sa conteste rolul de lider al producatorilor europeni in tehnologia diesel", potrivit scrisorii. ACEA a precizat ca propozitia a fost scoasa din versiunea finala a scrisorii pentru ca s-a considerat ca "poate da nastere la interpretari gresite".

Citeste si:

Scrisoarea reprezinta reactia oficiala a industriei auto la criza care afecteaza VW, cel mai mare producator auto in functie de vanzari. In urma scandalului, directorul general al Volkswagen, Martin Winkerton, si-a demisia, fiind inlocuit de seful Porsche, Matthias Muller. Recunoasterea de catre VW ca a trisat in timpul testelor de masurare a emisiilor automobilelor diesel din SUA a scos la iveala impactul noxelor auto asupra calitatii aerului, ridicand semne de intrebare privind viitorul motoarelor diesel. Producatorii europeni au investit miliarde de euro in dezvoltarea tehnologiei pentru vehiculele de pasageri, pentru a vedea ca este respinsa de mari parti ale lumii.

In Europa au loc trei sferturi din vanzarile de automobile diesel la nibal global. "Ramanem dedicati sa facem progrese serioase in privinta emisiilor, dar fara sa renuntam la una dintre tehnologiile in care Europa este lider si care va ramane esentiala pentru a respectarea tintelor ambitioase de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pana in 2021", afirma Ghosn in scrisoare. Ghosn a avertizat ca prpducatorii nu vor putea aduce imbunatatiri legate de nivelul emisiilor de oxid de nitrogen pentru toate vehiculele produse pana cel putin in septembrie 2019, doi ani dupa ce Comisia Europeana vrea sa introduca teste in conditii reale de trafic si un regim mai strict pentru testele de laborator.

Producatorii vor putea totusi sa aduca imbunatatirile necesare in cazul noilor modele, pana la sfarsitul lui 2017. Ghosn s-a mai referit si la schimbarile tehnice semnificative pe care producatorii trebuie sa le faca pentru a trece testele de poluare in conditii reale, avertizand ca trecerea la vehicule electrice si hibride necesita timp. Bas Eickhout, parlamentar european membru in comitetul pentru mediu, a spus ca este alarmat de tonul defensiv al scrisorii, parand ca producatorii nu au invatat nimic din scandalul VW.