Intr-un document de trei pagini transmis Guvernului francez, producatorul auto japonez cere modificari profunde ale aliantei vechi de 16 ani, care sa acorde companiilor o influenta egala in deciziile comune si o structura incrucisata de actionariat mai echilibrata, de 25%-35%, au declarat surse guvernamentale si din companie, scrie Mediafax.

In prezent, Renault detine o participatie de 43,3% la Nissan si dreptul de vot hotarator in structura de management a aliantei Renault-Nissan, inregistrata in Olanda. Nissan detine in schimb o participatie de 15% la Renault, fara drept de vot.

Solicitarile Nissan sunt un raspuns al lui Ghosn, CEO al ambilor producatori auto, la o decizie suprinzatoare din aprilie a ministrului francez al Economiei, Emmanuel Macron, prin care participatia statului francez la Renault a fost majorata de la 15% la 19,7%. Ghosn a fost informat cu numai cateva ora inainte ca tranzactia sa aiba loc.

Majorarea participatiei, descrisa ca temporara, a permis guvernului sa isi dubleze drepturile de vot la Renault. Un plan de a reinstitui drepturile de vot ale Nissan la Renault, pentru a compensa influenta sporita a guvernului francez, are deja sprijinul board-ului Renault.

Reprezentantii statului francez in board-ul Renault s-au abtinut in votul care a avut loc pe 16 aprilie, iar ulterior au contestat legitimitatea acestuia, au spus sursele. Propunerile Nissan, initiate de adjunctul lui Ghosn, Hiroto Saikawa, merg mai departe.

Potrivit legislatiei francez si japoneze, actionariatul incrucisat in proportie de 25%-35% va permite Nissan sa voteze, ca cel mai mare actionar al Renault, privand producatorul auto francez de un drept reciproc, la adunarile negerale ale Nissan.

Acest fapt ar fi echivalent cu ”o inversare a balantei de putere in cadrul aliantei, in detrimentul Renault, potrivit unei surse guvernamentale franceze. Purtatorii de cuvant ai Ministerului francez de Finante, Renault, Nissan si cel al aliantei producatorilor auto au refuzat sa comenteze propunerile companiei japoneze.

Citeste si:

"Nissan este complet dedicata succesului aliantei si beneficiilor considerabile aduse de aceasta tuturor partilor”, a declarat purtatorul de cuvant al companiei, Jonathan Adashek. Blocajul marcheaza un nou nivel minim al relatiei lui Ghosn cu guvernul francez si pune in pericol viitorul unei aliante apreciata deseori ca un succes rar intr-o industrie auto marcata de fuziuni esuate.
Acordul aliantei permite Renault sa numeasca directorii din conducerea de varf a Nissan. Totodata, Renault si Nissan nu pot emite noi actiuni sau sa cumpere actiuni ale celuilalt partener fara acordul board-ului acestuia.

Pentru protejarea locurilor de munca si a investitiilor, guvernul francez este hotarat sa isi pastreze influenta asupra Renault-Nissan si va sustine fuziunea acestora doar daca statul va ramane cel mai mare actionar, a spus un oficial de la Paris.

Ghosn a tratat insa Nissan ca un partener egal si a mai incercat in trecut sa ajusteze balanta de putere pentru a reflecta mai bine realitatea economica, aceea ca Nissan si-a depasit compania mama, asigurand doua treimi din vanzarile de vehicule ale aliantei si o contributie mai mare la profit.

Reprezentantii guvernului au criticat in particular membrii board-ului Renault, pentru ca sustin masuri care submineaza interesele companiei. "Carlos Ghosn este seful a doua companii. Intr-un anumit moment apar conflicte", a spus un oficial. Unii reprezentanti guvernamentali cred ca cererile Nissan sunt un complot pentru a-l convinge pe Macron sa renunte la o parte din drepturile de vot care vor intra in vigoare la 1 aprilie.

Avertismentul lui Ghosn ar putea fi eficient doar daca guvernul va considera sa este pregatit sa continue acesti pasi strategici impotriva principalului actionar al Renault. Urmatorul pas al Nissan ar putea fi o solicitare oficiala adresata board-ului Renault, care se intruneste in decembrie, pentru modificarea acordului aliantei.

Nissan explica in document ca vrea un parteneriat egal, bazat nu doar pe incredere ci si pe contract, pentru a proteja compania japoneza de interferenta guvernului francez prin intermediul Renault. Daca statul francez va reveni la participatia de 15% la Renault, asa cum a promis, va detine inca 28% din drepturile de vot, la viitoarea adunare a actionarilor, suficienta pentru a garanta o participatie minoritara de control. Actuala detinere de 19,7% confera statului majoritatea, daca o va mentine pana in aprilie, ceea ce este cel mai probabil, considera sursele.