Incepeti prin verificarea fluidelor de motor pentru a va asigura ca sunt la nivelul recomandat de producatorul marcii. Daca nu stiti unde ar trebui sa va uitati puteti lua manualul care a insotit masina. In caz ca nu il mai gasiti il puteti cauta pe Internet.

Verificati fiecare recipient cu lichid, incepeti cu vasul cu lichid de racire (antigel) care este la fel de important si iarna si vara. Cu motorul rece si masina in plan orizontal nivelul antigelului ar trebui sa fie la jumatate intre minim si maxim. Cand motorul se incalzeste, lichidul de racire va ajunge la nivelul maxim. De regula, lichidul de racire este o combinatie 50-50 intre un litru de antigel si un litru de apa distilata. Nu puneti apa de la robinet pentru ca in timp afecteaza motorul si radiatorul.

In functie de motorizare, cantitatea de lichid de raciere variaza intre 4 si 8 litri. Nu amestecati niciodata culorile, exista antigel roz, galben si verde-albastru, adica cu si fara silicati, pentru radiatoare din aluminiu (masini fabricate in ultimii 10 ani) sau din tabla de alama. Este recomandat odata cu revizia sa schimbati si acest lichid.

Cand este cald afara, lipsa lichidului de racire face ca motorul sa se supraincalzeasca si sa distruga garnitura de chiuloasa. Operatiunea de remediere este foarte costisitoare, intr-un service cu preturi mici poate ajunge la 1.000-1.500 de lei.

Lipsa lichidului de racire poate aparea din cauza temperaturilor ridicate vara sau a unei scurgeri a radiatorului, in acest caz veti observa o pata sub masina sau la motor sub radiator. O alta cauza ar fi un furtun de radiator slabit sau spart. In timp ce motorul este cald (nu fierbinte) strangeti cu mana furtunurile de radiator. Daca se simt prea moi atunci ar trebui inlocuite.

Verificati curelele, daca par uzate, prezinta semne de imbatranire, trebuiesc inlocuite.

Dupa temperaturile joase ar trebui verificate si bujiile daca mai sunt bune. Din pacate nu o puteti face acasa, aveti nevoie de un aparat de masura, iar la unele masini bujiile sunt ascunse sub un capac care se demonteaza destul de greu. Pentru masinile diesel cu filtru de particule pentru a se face regenerarea sunt necesare cel putin doua bujii bune din patru.

Citeste si:

Un alt recipient este cel pentru lichidul de frana, care este recomandat sa se schimbe la doi ani. Lichidul de frana nu se evapora, asa ca lipsa lui poate fi din doua cauze: fie placutele de frana sunt consumate si automat nivelul a scazut, fie avem o scurgere la una dintre roti.

Si nivelul de ulei de motor trebuie verificat din cand in cand. Este recomandat sa aveti in masina un litru de ulei pentru a completa in caz de nevoie. Ca sa verificati nivelul, scoateti joja de ulei de la motor (este un inel galben sau portocaliu). La unele masini este in capacul pe unde se toarna ulei in motor.

joja ulei

Sursa foto: Varts/shutterstock.com

Dupa verificarea la motor, mai avem de verificat stergatoarele de parbriz, vopseaua daca are urme de rugina si presiunea in anvelope sau chiar sa le schimbam pe cele de iarna cu anvelope de vara.

Sursa foto articol: zeljkodan/shutterstock.com