Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) vrea sa inaugureze in acest an 95 de kilometri de autostrada si are un buget de 4,23 miliarde lei, apropiat de cel din 2015, insa cum constructorii trag de timp cu inceperea lucrarilor de frica controalelor DNA in cel mai bun caz ar putea fi gata 50 km.

Ce lucrari de autostrazi sunt prioritare in 2016

Ce lucrari de autostrazi sunt prioritare in 2016

In ciuda faptului ca 2016 va fi un an dublu electoral, avantul din anii anteriori se pare ca va fi blocat de intensificarea controalelor Directiei Nationale Anticoruptie, lucru care a creat o adevarata “sperietoare” in piata.

“Sunt slabe sanse sa fie construiti chiar si 100 de kilometri. Sunt, pe de-o parte, motivele bugetare, care sunt limitate, dar si volumul foarte ridicat de restante pe care companiile din domeniu il au de primit. Sunt companii care asteapta sume si de sute de milioane. In plus, mai este si toata sperietoarea creata in urma investigatiilor DNA, care blocheaza foarte multe planuri sau infraneaza avantul din industrie. Realist, sunt slabe sanse sa se realizeze”, a declarat Alexandros Ignatiadis (foto mai jos), proprietarul Octagon Contracting & Engineering, una dintre cele mai importante companii de constructii din Romania.

Potrivit omului de afaceri grec, nici 50% din ce ar fi promis autoritatile nu se asteapta sa se realizeze.

“In ritmul actual al desfasurarii lucrarilor, ma astept sa fie o serie de blocaje care sa conduca la o incetinire a ritmului de constructii. Lucrarile de infrastructura sunt proiecte de tipul <<long overdue>> , iar lipsa unei viziuni pe termen lung creeaza dezechilibre. Faptul ca inca nu avem o autostrada de la Est la Vest este o mare problema, dar si un semn de intrebare. O coloana vertebrala intre Timisoara si Constanta este vitala pentru Romania. Ar trebui sa fie o reusita pentru autoritati daca am avea cel mult 50 de kilometri de autostrada”, apreciaza Ignatiadis.

Seful Octagon Contracting & Engineering este de parere ca un alt motiv pentru care infrastructura Romaniei trece prin atat de multe sincope este legat de faptul ca schimbarile dese de la conducere au un efect negativ in piata.

“Am ajuns sa schimbam legi, guverne, planuri din sase in sase luni. Trebuie sa avem o strategie pe termen lung. Un fenomen macro intr-o economie trebuie aplicat si analizat pe o perioada de cel putin 2-3 ani. Nu se pot vedea rezultate in numai sase luni, in nicio economie nu este posibil acest lucru”, atrage atentia antreprenorul grec.

Intrebat despre piata constructiilor si debutul acesteia in 2016, Alexandros Ignatiadis considera ca aceasta este una foarte concentrata, in care numarul companiilor romanesti scade tot mai mult. “Firmele cu capital romanesc ajung sa preia contracte abia la a treia strigare, nu au capitalizare, iar acest lucru nu este sanatos pentru dezvoltarea sectorului constructiilor”, a aratat seful Octagon.

El a sugerat faptul ca piata birourilor este pe un trend crescator, o data cu dezvoltarea polului de business din zona de Vest a Capitalei. “Piata devine aglomerata, dar se creeaza un excedent, astfel ca nu ma astept ca cererea sa creasca dupa ce proiectele vor fi livrate. (…) Exista un suflu pe rezidential, care vine in urma dezvoltarii de birouri. Aici este important de urmarit atitudinea bancilor vizavi de Legea darii in plata. (…) In ceea ce priveste dezvoltarea spatiilor comerciale simt ca ne apropiem de o saturare a pietei. In 2-3 ani nu va mai fi acelasi avant pe care il vedem in prezent”, este de parere Ignatiadis.

“Ce s-a daramat trebuie reconstruit. Centura Capitalei, o prioritate”

Dupa mai multe probleme cu care s-a confruntat un sector al autostrazii Orastie – Sibiu si in urma caruia circulatia a fost blocata, autoritatile ar trebui sa se concentreze pe remedierea intr-un timp cat mai rapid a acestor probleme.

Citeste si:

“Autoritatile se joaca la trecerea timpului. Sunt foarte multe probleme legate de fondurile europene pentru finalizarea proiectelor. Sunt sanse sa vedem proiectele finalizate, dar realist vorbind ma astept ca cel mult 80% din proiectele anuntate sa reuseasca. Inainte de toate, autoritatile trebuie sa isi respecte angajamentul si sa puna pe picioare proiectele pe care le-au daramat. Principalele probleme vizeaza licitatiile, dar in momentul de fata exista si un blocaj institutional, in care nimeni nu isi mai asuma nicio responsabilitate pentru ca exista o teama constanta. Este o resetare, un sentiment de frustrare”, a declarat, la randul sau, Dan Mircescu, proprietar al companiei Final Distribution.

In opinia sa, centura Capitalei este un proiect cu obiectiv imediat si palpabil care trebuia deja finalizat, iar o prioritate pentru autoritati ar trebui sa fie reprezentanta de trecerea Carpatilor.

“Nu ma astept ca proiectul Centurii Capitalei sa se finalizeze mai devreme de 2018. Pentru ca lucrurile sa mearga intr-o directie buna este nevoie de continuitate. Inainte a fost o lipsa de viziune, dar acum, o data cu intensificarea controalelor DNA, acest lucru s-a schimbat. (…) In Marea Britanie se inlocuiesc cateva sute de oameni in administratia centrala cand are loc o schimbare – la noi sunt inlocuiti zeci de mii de oameni”, a mai precizat Dan Mircescu.

Bugetul pentru constructia de autostrazi anul acesta este de 1,73 miliarde lei, dintre care 948,8 milioane lei sunt pentru reabilitarea drumurilor nationale, iar 740,5 milioane lei sunt pentru variantele de ocolire. Statul contribuie cu doar 0,5 milioane de euro la aceste lucrari.

In acesta an, se doreste inaugurarea loturilor 3 si 4 ale autostrazii Sebes-Turda (12,4 km si respectiv 16,3 km), lotul 3 al autostrazii Lugoj-Deva (21,14 km) si o parte din loturile 2 si 4 ale acestui tronson (in lungime de 15 km si respectiv 22,13 km). Un al tronson care poate fi deschis in acest an, daca problemele de mediu vor fi rezolvate, este Gilau-Nadaselu, in lungime de 8,7 km.

In plus, in 2016 sunt planificati pentru executie 467,2 km de autostrada, constand in lansari de licitatii, de studii de fezabilitate sau de lucrari. Din acestia, 169,19 kilometri vor fi autostrazi in concesiune (autostrada de centura a municipiului Bucuresti/sector Centura sud, de 48 km, si Craiova-Pitesti, de 121,19 km), alti 198,38 km sunt autostrazi cu finantare din fonduri europene (Dumbrava-Deva - 71,88 km, Sebes-Turda - 70 km, Campia Turzii-Ogra-Targu Mures - 56,5 km).

Autostrazile cu finantare de la bugetul de stat au 99,7 km (3,3 km din sectiunea Bucuresti-Moara Vlasiei, autostrada Brasov-Bors, sectiunea Suplacu de Barcau-Bors - 60,25 km, Gilau-Nadaselu - 8,7 km, Nadaselu-Mihaiesti - 16,8 km, finalizare lucrari Campia Turzii-Gilau - 0,32 km, Comarnic-Brasov/ sector Comarnic-Predeal si Predeal-Cristian si drumul de legatura - 10,3 km).

Anul acesta, cea mai mare suma, 654 milioane lei, a fost alocata pentru Coridorul IV: 453,55 milioane lei pentru autostrada Sibiu-Nadlac si 196,5 milioane lei pentru autostrada Cernavoda-Constanta. Alti 574,9 milioane lei vor fi prevazuti pentru autostrada Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea, iar 210 milioane lei pentru autostrada Bucuresti-Brasov. Pentru tronsonul de autostrada Sebes-Turda vor fi bugetati 246,5 milioane lei.

Banii pentru constructia de autostrazi anul acesta provin de la bugetul de stat (563,88 milioane lei), din fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente cardului financiar 2014 - 2020 POIM (698,9 milioane lei), fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente POS-Transport 2007-2013 (374,2 milioane lei), cheltuieli aferente programelor cu finantare rambursabila - credite externe de la BEI si BERD (49,27 milioane lei) si din fondurile externe nerambursabile preaderare (ISPA) - 43,78 milioane lei.

Romania are dati in folosinta 694 de kilometri de autostrada, dintr-un plan in care se doreste sa avem 1.642 km. Anul trecut au fost gata doar 52 de km de autostrada.