Agentia de evaluare financiara Fitch Ratings a indicat ca trendul de majorare a productiei si a vanzarilor de autovehicule in Europa Centrala si de Est (CEE) este un fapt pozitiv pentru profilul de credit al Asociatiei Producatorilor de Echipamente Originale Europene ("OEMs"), informeaza agentia Fitch intr-un comunicat.

"Producatorii de autovehicule si-au accelerat miscarea catre Europa de Est pentru a beneficia de forta de munca ieftina si de posibilitatile de productie in crestere", a declarat potrivit Rompres directorul echipei Productiei Europene a Fitch, Emmanuel Bulle.

Salariile platite in CEE sunt mult mai reduse decat in tarile vest-europene, iar OEMs mai au oportunitati si in privinta conditiilor de investitii din partea guvernelor CEE, cum ar fi scutiri de taxe sau diverse alte oferte. Pe langa aceasta, calitatea muncii s-a imbunatatit considerabil dupa cum forta de munca din est a fost instruita pentru a se ridica la standardele vestice.

Deschiderea unor centre de productie de catre marii producatori, in estul Europei, va conduce la o imbunatatire a infrastructurii globale si a retelelor de transport din aceste tari, lucruri care vor veni cu o imbunatatire a ofertei. Aceste aspecte vor conduce de asemenea la o mai buna productie si la conditii de logistica mai bune pentru OEMs.

Intre anii 2001 si 2006, Europa de Vest a pierdut aproximativ 1,4 milioane unitati de productie, ca urmare a inchiderii mai multor fabrici de asamblare din Italia de catre Fiat ('BB-'(BB minus)/'B'/Negative), din Franta de Matra si din Marea Britanie de Ford ('B'/Negative), General Motors ('B'/Negative) si PSA ('A-' (A minus)/Negative). Pe parcursul aceleiasi perioade, producatorii au deschis centre de productie sau si le-au extins pe cele existente in tari precum Cehia, Slovacia si Polonia.

Daca se includ centrele de productie deschise in Germania de Est, capacitatea totala a acestor noi centre din CEE se ridica la aproximativ 1,6 milioane de unitati, din anul 2001. in anul 2005, PSA a deschis o fabrica de asamblare in Cehia, in parteneriat cu Toyota ('AAA'/'F1+'/Stable), pentru a construi Peugeot 107, Citroen C1 si Toyota Aygo sub-compacte. PSA a deschis de asemena o fabrica si in Slovacia pentru a produce modelul 207 precum si alte modele cu gabarit redus. Fiat construieste un SUV de mici dimensiuni in Ungaria in cooperare cu Suzuki si va asambla viitorul sau Fiat 500 precum si succesorul Ford Ka-ului, in Polonia.

Renault ('BBB+'/Stable) se extinde, de asemenea, in Europa de Est si va muta centrul de asamblare al viitorului Twingo din Franta in Slovenia. Mai multi producatori asiatici printre care marcile coreene Kia si Hyundai au investit de asemenea in CEE pentru a asambla autovehicule destinate pietei vestice.

Producatorii auto si-au majorat participarea si pe piata din Rusia. Astfel, de anul trecut, aproape toti membri marcanti ai OEMs din Europa si-au anuntat intentia de a-si majora productia si vanzarile in Rusia. in total, producatorii straini de autovehicule vor produce intre 250.000 de unitati si 300.000 de unitati in Rusia, pana la finele anului 2007, incercand astfel sa profite de decizia Rusiei de a renunta la taxele pe importul de componente, de imbunatatirea estimarilor legate de situatia economica a tarii precum si de cresterea cererii locale pentru marcile straine de masini.

In mod tipic, producatorii straini semneaza aliante si acorduri cu producatori locali pentru a asambla modelele proprii in Rusia. Recent, Fiat a anuntat despre semnarea unui acord industrial cu Severstal Auto in vederea asamblarii mai multor modele Fiat in Rusia. Renault si-a anuntat intentia de a dubla productia de Logan in timp ce Volkswagen ("VW", 'A-' (A minus)/'F2'/Stable) si Ford vor investi de asemenea in Rusia, pentru a-si mari capacitatile.

Fitch avertizeaza totusi ca mutarea productiei auto spre CEE poate intampina si dificultati. Producatorii vor fi nevoiti a face fata unor rezistente sindicale sau guvernamentale din motive sociale. Integrarea completa a logisticii, a furnizarii si a retelelor de transport ar putea intampina anumite dificultati. De aceea, a se baza in intregime pe centrele de productie sau de asamblare din CEE nu este nici posibila si nici de dorit.

Desi rata de penetrare a autovehiculelor este redusa in CEE si in Rusia fata de Europa de Vest, Fitch nu estimeaza o explozie pe termen scurt in aceste regiuni estice.

In luna august 2006, vanzarile totale din opt noi membre UE au scazut cu aproape unu la suta ajungand la 488.600 unitati, dar acest lucru s-a intamplat mai ales din cauza slabelor performante din Polonia, cea mai mare tara dintre cele opt. Prospectele de crestere sunt mari pe termen mediu si o solida prezenta in CEE este acum cruciala pentru a se dezvolta o crestere pe termen lung.

Gratie marcilor locale pe care le-au cumparat in trecut, VW si Renault sunt acum pe pozitii destul de bune pentru a construi cu succes marci precum Skoda si Dacia.