Este un scenariu absolut fantastic, dar realitatea este ca mai devreme sau mai tarziu va trebui sa ne aliniem civilizatiei practicate in alte tari, care sa ofere confort si siguranta soferilor in trafic si va face posibila traversarea tarii la aproape jumatate din timpul pe care l-am face in prezent.

O simpla navigare pe site-ul Google Maps arata cum tara noastra este parca desprinsa de Europa in privinta soselelor de mare viteza, iar acest lucru ar trebui sa fie o prioritate absoluta pentru ministrii care s-au tot perindat de-a lungul timpului pe la Transporturi sau in functii de conducere menite sa “pastoreasca” siguranta si buna desfasurare a unui transport curat si eficient.

Dureros este ca in 2016, la mai bine de 25 de ani de la prabusirea regimului comunist, lucrurile nu se misca in nicio directie favorabila, iar optimismul multor romani, al investitorilor straini sau al antreprenorilor din Romania se pare ca intarzie sa apara.

Ce consecinte au toate aceste sincope?

O analiza a wall-street.ro arata ca in momentul de fata un drum care sa lege Constanta de vama Nadllac (854 km) este realizat de un autovehicul in peste 14 ore, asta in conditiile in care soferul nu ar efectua nicio oprire pe traseu, ceea ce este practic imposibil si total nerecomandat. Estimand ca un sofer, in conditii normale de transport, ar efectua in jur de 3 opriri pe traseu, timpul efectiv pe care l-ar parcurge acesta pana la iesirea din tara s-ar ridica la peste 10 ore, un record pentru o tara membra a Uniunii Europene.

Pe ruta dintre Constanta si Nadlac se regasesc un momentul de fata doua autostrazi (A1 si A2), singura completa fiind cea care face legatura spre mare, proiect de autostrada delimitat in trei parti – cea mai mare fiind cuprinsa intre Bucuresti si Cernavoda (152 km), Cernavoda – Medgidia (20,5 km) si Medgidia - Constanta (30,8 km), ceea ce face ca Autostrada Soarelui (A2) sa aiba o lungime totala de 203 km.

Situatia este mult mai complicata pe autostrada A1, care ar trebui sa lege de la un capat la altul Bucurestiul de vestul tarii. Aici, in exploatare, se afla conexiunea dintre Bucuresti si Pitesti (cca. 110 km), loturile 1, 2 si 4 ale autostrazii dintre Orastie si Sibiu, totalizand circa 60 km, insa cu lotul 3 (22km) care a fost inchis din cauza surparii partii carosabile, centura Sibiu (cca. 17 km), tronsonul dintre Orastie si Deva (32,5 km), lotul 1 al tronsonului dintre Deva si Lugoj (27 km), tronsonul dintre Lugoj si Timisoara (35 km), Timisoara – Arad (32,3 + 12,3 centura Aradului) si, in final, legatura dintre Arad si Nadlac, pe o distanta, aflata in exploatare, de circa 39 km.

Astfel, in prezent, dintr-un total de 576 km cat va cuprinde autostrada A1, numai 63% din total se afla in executie, in timp ce aproximativ 37% se afla in executie sau sunt lucrari planificate, fara un constructor stabilit, in plin proces de licitatie sau fara un orizont foarte clar.

Cat timp facem in prezent intre Constanta si Nadlac

Conform calculelor wall-street.ro, in conditiile actuale de trafic, un sofer ar petrece pe un drum care sa lege estul de vestul tarii sau invers aproximativ 10 ore, asta in conditiile exceptionale in care traficul se desfasoara fara probleme, fara aglomeratie, accidente pe traseu, conditii meteo nefavorabile sau opriri.

Evident, aceste valori pot fi date peste cap de orice anomalie de trafic. Timpul petrecut in trafic a fost calculat la o viteza medie de 110 km/h pe soselele care functioneaza in regim de autostrada (568 km) si cu 60 km/h pe drumuri nationale (DN) (286 km).

Potrivit portalului distanta.ro, care analizeaza datele de trafic in timp real fiind conectat direct la serverele Google Maps, distanta dintre Constanta si Nadlac, calculata la o valoare medie de 90 km/h in conditiile actuale de trafic (2/3 autostrazi, 1/3 regim de DN), timpul petrecut in trafic s-ar ridica la 9 ore si 30 de minute.

Cat ar dura un drum intre Constanta si Nadlac cu o autostrada care sa lege estul de vestul tarii

Tot pe baza calculelor wall-street.ro, un drum intre Constanta si Nadlac in regim de autostrada, calculat la o viteza medie de 110 km/h, ar trebui sa dureze, in conditii exceptionale de trafic, 466 de minute, echivalentul a circa 7 ore si 40 de minute, in timp ce portalul de calcul rute de trafic distanta.ro estimeaza ca aceasta distanta ar putea fi realizata in aproximativ 7 ore si 46 de minute.

Piedici in infrastructura: Romania ar fi trebuit sa aiba in prezent cel putin 2.000 km de autostrada

Un minister care si-a schimbat conducerea de nenumarate ori si care a trecut de-a lungul timpului printr-o multitudine guvernari si schimbari nu a facut altceva decat sa incetineasca ritmul firesc de dezvoltare al tarii, lucru care astazi se regaseste in dificultatea cu care se circula pe strazile din Romania.

Specialistii din piata considera ca dezvoltarea infrastructurii este influentata in mod direct de factorul politic, acesta fiind principalul motiv care ne-a adus in aceasta situatie.

Citeste si:

“Dezvoltarea infrastructurii este influentata de mediul politic in proportie de 100%. Nu cred ca este vorba despre o lipsa de interes, ci de interese politice care sunt imbracate de cele mai multe ori in justificari economice. Faptul ca am construit bucati de autostrada care se opresc la fel de brusc precum au inceput, ca avem cateva variante ocolitoare pentru unele orase nu ajuta foarte mult mediul economic”, a declarat pentru wall-street.ro Liviu Neagu (foto mai jos), presedinte ADUC (Asociatia Distribuitorilor Utilajelor de Constructii) si director general al Bergerat – Monnoyeur, cel mai mare furnizor de utilaje de constructii la nivel local.

Din punctul sau de vedere, ar trebui ca in momentul de fata in Romania sa avem cca. 2.000 km de autostrazi terminate si interconectate.

“Investitorii straini pot fi incurajati sa investeasca in Romania in conditiile in care infrastructura in ansamblul ei ofera conditii rapide de transport si distributie. Aici vorbim nu numai de autostrazi si drumuri express (min. 2.500 km), cat si de transportul pe calea ferata, maritim, fluvial si de ce nu aerian”, a mai spus Liviu Neagu, care a subliniat faptul ca actualul Guvern ar trebui sa iasa din calculele economice facute pe termen scurt sau mediu si sa considere infrastructura o prioritate nationala ce trebuie realizata indiferent de cost.

O “coloana vertebrala” a tarii, intre Timisoara si Constanta, vitala pentru Romania

Intr-un interviu pentru wall-street.ro, Alexandros Ignatiadis (foto mai jos), proprietarul Octagon Contracting & Engineering, unul dintre cei mai mari constructori la nivel local, sustinea ca o autostrada care sa lege Constanta de Timisoara si mai departe ar fi cu adevarat vitala pentru tara noastra.

“In ritmul actual al desfasurarii lucrarilor, ma astept sa fie o serie de blocaje care sa conduca la o incetinire a ritmului de constructii. Lucrarile de infrastructura sunt proiecte de tipul <<long overdue>> , iar lipsa unei viziuni pe termen lung creeaza dezechilibre. Faptul ca inca nu avem o autostrada de la Est la Vest este o mare problema, dar si un semn de intrebare. O coloana vertebrala intre Timisoara si Constanta este vitala pentru Romania. Ar trebui sa fie o reusita pentru autoritati daca am avea cel mult 50 de kilometri de autostrada”, apreciaza Ignatiadis.

Omul de afaceri grec spune ca in acest an sunt slabe sanse ca autoritatile sa construiasca si sa inaugureze cei 100 de kilometri de sosea anuntati, in mare parte din cauza lipsei fondurilor, a restantelor pe care statul trebuie sa le achite catre constructori, dar si a actiunilor DNA care au bagat, la propriu, frica in constructori.

Romania, tara cu cele mai multe decese pe sosele din UE

O consecinta a calitatii infrastructurii din Romania este si o statistica neagra care pozitioneaza tara noastra intr-un top al statelor cu cele mai multe decese rutiere din Uniunea Europeana.

Romania ocupa primul loc intr-un clasament al tarilor cu cel mai mare numar de decese rutiere (92) raportate la un milion de locuitori din Uniunea Europeana, in scadere fata de anul precedent cand erau raportate 101 decese la milionul de locuitori, potrivit unui raport al CE.

Romania, tara cu cele mai multe decese rutiere din UE

Romania, tara cu cele mai multe decese rutiere din UE

In Romania, numarul deceselor la un milion de locuitori a scazut cu 9% in 2013 fata de de 2012, de la 101 la 92, dar ramane tara cu cele mai multe decese. Romania este urmata in aceasta statistica de Luxemburg si Polonia, unde s-au inregistrat 87 de decese la un milion de locuitori si de Letonia - 86. La polul opus, se afla Suedia cu 28 de decese la un milion de locuitori, Marea Britanie, cu 29, si Spania, cu 37.