"Europa de Est nu mai este la fel de ieftina ca acum cinci sau sase ani cand toata lumea vorbea despre ea", a spus citat de NewsIn Colin Dodge, vicepresedintele diviziei de productie si achizitii a Nissan Europe, la lansarea modelului Nissan Qashqai la Paris.

Colin Dodge e de parere ca producatorii de automobile ar face mai bine sa se indrepte spre India, China sau Orientul Mijlociu, regiuni care ar fi ideale pentru constructorii care vor sa exporte in Europa masini cu preturi cuprinse intre 6.000 si 8.000 de euro. Nissan si-a anuntat deja intentia de a exporta in Europa masini fabricate in India de catre Suzuki.

El a adaugat ca, in cazul in care compania sa va avea nevoie de capacitati suplimentare de productie in Europa, aceasta va prefera sa adauge inca un schimb la uzina din Sunderland, in Marea Britanie, in loc sa construiasca una noua in estul continentului.

Declaratia lui Colin Dodge semnaleaza lipsa de interes din parte producatorului nipon pentru reprivatizarea uzinei Daewoo de la Craiova. Nissan era considerat un potential ofertant, in virtutea aliantei pe care o are cu producatorul francez Renault, care detine deja cel mai mare producator auto roman, Dacia.

Mai multi analisti ai pietei auto s-au aratat nedumeriti de faptul ca Renault-Nissan s-a aratat interesata de preluarea uzinei de la Craiova, avand in vedere planurile de extindere a capacitatii de productie la Dacia, iar aceasta intentie a fost interpretata ca un posibil interes din partea producatorului nipon. In afara de Renault-Nissan, producatorii americani Ford si General Motors, dar si compania chineza Chery, au depus scrisori de interes pentru privatizarea a 51% din Daewoo Craiova.

O fabrica noua ar costa in jurul a 400 milioane euro, investitie care s-ar dovedi greu recuperabila, din cauza diferentei tot mai mici intre costurile de productie din estul Europei si cele din vest. "Una peste alta, cred ca ar fi o idee proasta", a spus oficialul Nissan.Uzina din Sunderland, in nord-estul Angliei, care are o capacitate anuala de 300.000 de unitati in acest moment, insa in anii urmatori capacitatea de productie va fi extinsa la peste jumatate de milion de masini pe an.

Nissan e detinuta in proportie de 44% de Renault, iar japonezii detin 15% din actiunile producatorului francez cu care sunt in alianta.