Targul automobilistic international de la Paris, care are loc o data la doi ani, a inceput vineri, iar duminica si-a deschis portile si pentru vizitatorii obisnuiti. Organizarea targului in Franta vine pe fondul dificultatilor prin care trec constructorii europeni si mai ales americani, ale caror autoturisme sunt din ce in ce mai putin preferate de cumparatori, in fata concurentei asiaticilor. In principal din cauza preturilor crescute la combustibili, consumatorii prefera modelele mai mici sau sport, in locul autoturismelor de lux sau de teren care se aflau in topul preferintelor in urma cu cativa ani.

"Patriotism economic" frantuzesc

Chiar de la inaugurarea targului, care a fost facuta vineri de premierul francez Dominic de Villepin, au fost invocate dificultatile prin care trec producatorii europeni, din cauza stagnarii generalizate de pe piata mondiala de automobilistica, din cauza concurentei acerbe opuse de rivalii japonezi, coreeni si chiar chinezi, precum si din pricina scumpirii materiilor prime si a combustibililor. Dupa cum informeaza La Tribune, premierul francez a vorbit in discursul sau despre necesitatea unui "patriotism economic", atat la nivel national, cat si la nivel european, si a cerut producatorilor de automobile francezi "sa intareasca acele radacini industriale de care francezii sunt atat de mandri".

Cu trei zile inainte de deschiderea targului, compania PSA Peugeot Citroen a anuntat lansarea unui plan de restructurare care va include si eliminarea a 7.000-8.000 de locuri de munca in Franta in cursul anului 2006. Iar discutiile tripartite dintre Renault, Nissan si General Motors se anunta a compune mare parte din jocurile de culise ale targului, semnaland importanta unei aliante pentru supravietuirea Renault.

1,5 milioane de oameni vor vizita targul

Dincolo de dificultatile prin care trec constructorii, cei un milion si jumatate de oameni care sunt asteptati sa viziteze targul de la Paris vor veni acolo pentru a vedea noile modele propuse de companii. 282 de marci de automobile vor fi incluse in targ si vor fi prezentate aproximativ 60 de noi modele. Printre acestea, se numara elegantele Citroen C-Metisse (care de altfel va fi singurul model nou prezentat de PSA la acest targ) si Bentley GTC, autoturismul de familie Alfa Romeo 147, micuta Daihatsu Materia (pentru a confirma succesul la public al autoturismelor asiatice de dimensiuni mici), modelul sport Alfa Romeo 8C Competizione si un 4x4 de la Honda, CR-V.

Constructorii japonezi, singurii care merg la castig sigur

Daca piata americana de automobile este in scadere vertiginoasa, iar cea europeana se straduieste sa se mentina pe linia de plutire, cea asiatica este in plina crestere, iar producatorii japonezi sunt cei care castiga cel mai mult. Profitand de o cerere crescuta pentru modele lor avand un consum redus de combustibili, dar si de proximitatea fata de marea piata chineza si de valoarea scazuta a monedelor nationale asiatice, exportatorii japonezi au succese tot mai mari.

Se estimeaza ca nu mai este mult pana cand Toyota ve deveni lider mondial in locul americanilor de la General Motors, castigurile semestriale ale japonezilor sporindu-se cu 39% in ultima perioada. La randul lor, cei de la Honda si-au suplimentat si ei castigurile semestriale cu 30%, mai ales pe seama castigurilor realizate in strainatate. Veniturile Suzuki au crescut si ele cu 20% in ultimul semestru, iar performantele celor de la Mazda au fost si ele excelente. Numai compania Nissan a inregistrat unele dificultati, dar acestea raman cu mult mai mici decat cele cu care se confrunta rivalii lor americani si europeni.