Romania este pe locul doi in Europa de Est, dupa Polonia, la importul de masini poluante (Euro 1 - Euro 4) de care vrea sa scape sub orice forma Germania. Situatia este alarmanta. Vor intra in tara anul acesta peste 600.000 de masini rulate, iar circa 70% dintre ele sunt mai vechi de 10 ani. Brent Valmar, CEO al Porsche Romania, a declarat intr-un interviu pentru wall-street.ro ca a propus autoritatilor un sistem de incentivare de 2.000 de euro, similar cu programul lansat de VW in Germania. Programul Rabla si timbrul de mediu ar trebui inlocuite!

Programul de innoire a parcului auto din Romania (programul Rabla) nu mai produce niciun efect. Volumele sunt neinsemnate, pentru ca romanii percep programul ca pe un discount la cumpararea unei masini noi, in unele cazuri fiind luat drept o reducere de pret pentru o masina noua de import, in echiparea de top sau chiar premium. Asa ca avem nevoie de un nou stimulent pentru a creste vanzarile de masini noi si eventual de o noua formula de impozitare, care va proteja Romania de masinile poluante din Vest in lipsa timbrului de mediu.

"In Germania se incearca o incentivare a inlocuirii masinilor poluante. Programul este lansat de catre concernul VW pentru toate marcile grupului. Acestea vor beneficia de o prima de inlocuire a masinii vechi, daca sunt norma Euro 1 pana la Euro 4. In felul acesta se spera retragerea din circulatie a unui numar foarte important de masini poluante. Diferenta intre noi si Germania este urmatoare. Proportia de masini norma Euro 1 - Euro 4 in Germania este nesemnificativa, acolo ponderea este a celor Euro 5 pe primul loc, fata de cele Euro 6, pe cand la noi este exact pe dos, noi vorbim de non-euro pana la Euro 4 intr-o dimensiune exagerata", a declarat Brent Valmar.

Un program de incentivare de 2.000 euro, in locul programului Rabla

Programul Rabla ar trebui inlocuit cu un alt stimulent, de circa 2.000 euro, care va fi acordat in alte conditii, mult mai stricte.

"Cred ca in contextul acesta, asa cum este gestionat si definit Programul de innoire a parcului auto din Romania nu mai este de actualitate, in primul rand nu produce niciun fel de efect, volumele sunt neinsemnate si se promoveaza prin acest program, pana la urma, toate felurile de masini. Parerea noastra este ca ar trebui sa promoveze masinile mai putin poluante si cu tehnologii noi, fie ca vorbim de masini care emit sub 95 de grame de dioxid de carbon, fie ca vorbim despre norma Euro6, fie ca vorbim de masini electrice si hibride. Nu sa inlocuim o rabla prin alta rabla. Cel care vinde o masina veche la noi in general nu isi cumpara o masina noua, tranzactioneaza tichetul care ajunge in alta parte. Cu banii pe care i-a castigat din tranzactia asta pleaca in Germania si aduce o rabla, de multe ori poate mai rea decat masina pe care a casat-o. Eu am propus la una dintre discutiile anterioare la Ministerul Mediului un sistem asemanator celui pe care il va face VW in Germania, prin care noi producatorii impreuna cu autoritatile contribuim la eliminarea din circulatie a masinilor foarte vechi. In ce fel? Sa incentiveze jumate-jumate producatorul impreuna cu autoritatea, Ministerul Mediului, vreo 2.000 de euro", a adaugat managerul Porsche Romania.

Aproximativ 41% din volumul total de masini second-hand care vor intra anul acesta in Romania sunt marci ale concernului VW, dimensiunea avalansei de masini rulate, majoritatea rable, se va ridica la 637.000 de masini. Circa 60-70% dintre ele sunt masini peste zece ani. In primele 6 luni au intrat in tara 312.000 de masini, dintre care 207.000 sunt din grupul VW.

"Faptul ca s-a renuntat la Timbrul de mediu a contribuit la aceasta crestere exclusiva, noi suntem in Europa de Est pe locul 2 la importul de rable dupa Polonia. Cred ca este momentul sa incercam sa innoim parcul auto, sa incercam sa schimbam conceptul de mobilitate in Romania, sa avem o strategie nationala in ceea ce priveste mobilitatea cu toate componentele ei. Trebuie gasite formule prin care sa ne incurajam pe de o parte industria proprie de autoturisme. Este limpede ca trebuie cumva sa preferam vanzarea unui autovehicul din productia autohtona fata de importul unei rable din Germania", a adaugat Brent Valmar.

De ce timbrul de mediu ar trebui inlocuit cu un sistem de taxare pentru masinile poluante

Romanii nu mai sunt taxati pentru ca aduc in tara masini foarte vechi si poluante, iar cum acestea costa foarte putin numarul lor creste exponential. In Bucuresti, unde sunt peste doua milioane de masini, calitatea aerului este tot mai proasta. Doar un impozit in functie de norma de poluare i-ar putea determina pe romani sa nu mai cumpere masini asa de vechi, pentru ca in prezent se tine cont de capacitatea cilindrica, chiar daca masina este noua sau are 20 de ani.

"Trebuie sa gasim un sistem eficient prin care sa inlocuim timbrul de mediu ca sa oprim avalansa asta de rable. Ar trebui sa identificam o cale noua de taxare a masinilor, impozit anual, impozit pe posesie, de care sa se tina cont de doua-trei componente. Una de dioxid de carbon si a doua de vechime, indirect, prin norma de poluare", a mai spus Brent Valmar.

Strategie de mobilitate

Romania are nevoie si de o retea de alimentare a masinilor cu gaz natural comprimat (CNG), un carburant mai putin poluant, folosit in toata Europa.

"Suntem singura tara in regiune care nu avem retea de alimentare cu CNG, noi avem traditionalul LPG (gaz petrolier lichefiat), o bomba pe roti. CNG-ul este un combustibil care polueaza mult mai putin si este disponibil in toate tarile, inclusiv in Bulgaria. La noi, strategiile la nivel national ale autoritatilor dar si ale jucatorilor din piata de energie nu au reusit sa impuna schimbarea asta", a adaugat Valmar.

Dezvoltarea infrastructurii de alimentare a masinilor electrice pare mai mult o initiativa privata decat una care sa se incadreze intr-o strategie nationala.

"Exista multe companii private care au investit. Noi avem in zona aceasta trei statii de incarcare rapida, pentru ca si asta este o chestiune importanta, cat de mult stai la priza. Incepand cu 2018-2019, toate conceptele de masini electrice vor avea o autonomie de 400-600 de km. Puterea instalata pentru a incarca aceste baterii este mult mai mare decat ce este disponibil astazi. Prima retea care va fi electrificata in totalitate este reteaua VW si Audi. Distribuitorii sunt distribuitori comuni. Si vor urma si ceilalti. In interval de 2 ani planurile noastre sunt in directia a asigurarii unui punct de incarcare in fiecare dintre locatiile noastre. Este o investitie privata, dar trebuie facuta neaparat. Statiile noastre sunt publice, oricine poate sa vina sa incarce.Reteaua de statii de incarcare pentru masini electrice ar trebui sa aiba statii cu acumulare de energie pe timpul zilei din panouri solare sau incarcate pe timpul noptii cu energie mai ieftina. O strategie pe zona de masini electrice este absolut necesara pentru ca in domeniul asta Europa va simti foarte repede iarasi doua viteze de dezvoltare. Cei care reglementeaza politicile in Europa de Vest se vor misca mai repede si isi vor curata parcul auto cu o viteza foarte mare incentivand masinile electrice, hibride, in detrimentul grupului de tari care se vor misca cu a doua viteza, care vor asimila parcul de masini vechi", a mai spus Valmar.

Toata lumea civilizata incearca sa scoata circulatia din centrele oraselor catre periferie. Prin un transport in comun civilizat, prin dezvoltarea in orase a parcurilor auto cu masini electrice, prin parcari exterioare, prin dezvoltarea infrastructurii.

Vigneta in centrul oraselor

"Este nevoie de taxe de acces in centrele oraselor, peste tot se intampla treaba asta. Nu am avea nicio problema sa mergem cu bicicleta, pana la urma, daca am avea pe unde si cum. Exista si directia aceasta de biciclete electrice, trebuie sprijinita si sustinuta", a spus Valmar.

Grupul Volkswagen va avea o ofensiva de modele electrice in anii urmatori. Autonomia va creste semnificativ din 2018, modelele plug-in vor fi dublate. Prognozele sunt ca in anul 2025, grupul VW sa vanda un milion de masini electrice. Pana in 2035 marea majoritatea a masinilor vandute vor fi electrice.

Porsche Romania este cel mai mare importator auto din Romania si importatorul general pentru marcile Volkswagen, Audi, SEAT, SKODA, Volkswagen Autovehicule Comerciale si Das WeltAuto. Compania preia autovehiculele marcilor mentionate de la fabricile producatoare si le distribuie prin intermediul retelei de distribuitori, compusa din centre auto proprii si dealeri independenti autorizati de catre Porsche Romania. In activitatea de baza a companiei este inclusa si aprovizionarea retelei nationale de dealeri cu piese de schimb si accesorii originale.

Porsche Romania este infiintata in noiembrie 1997 si apartine de Porsche Holding GmbH cu sediul in Salzburg. Incepand cu martie 2011, Holdingul Porsche a fost inglobat in concernul Volkswagen AG drept una din subsidiarele sale, pastrand insa structurile independente.

Porsche Holding Salzburg este cea mai mare companie de retail din industria automobila din Europa si isi desfasoara activitatea in 21 de tari din Europa, precum si in Columbia, Chile, China, Malaezia si Singapore.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri