Investitiile totale in productia de componente pentru automobile au depasit 500 milioane de euro in 2006, iar piata a atras zece companii straine noi, care au investit intre cinci si 170 milioane euro, se arata intr-o analiza realizata de NewsIn. Jumatate din cele zece fabrici de componente aparute in Romania sunt investitii germane, care sunt atrase si de forta de munca ieftina.

In piata romaneasca exista in prezent peste 40 de furnizori straini care au deschis fabrici de componente pentru industria auto, iar investitiile lor au depasit 2,5 miliarde euro in ultimii 16 ani.

Semnalul dezvoltarii acestui segment a fost dat de Renault care a preluat in 1999 producatorul autohton de automobile Dacia. Aceasta miscare a declansat, la fel ca in alte tari unde au intrat constructori de prim rang, un efect de "bulgare de zapada", in sensul ca sosirea Renault a determinat multi furnizori sa vina si sa produca dupa specificatiile marcii franceze, stiind ca cererea, si implicit productia de componente vor creste exponential.

Astfel de grupari ale furnizorilor in jurul unor producatori de top exista la granita a trei tari din centrul Europei: Cehia, Slovacia si Polonia, unde peste 100 de furnizori si-au deschis facilitati de productie pentru a onora comenzile producatorilor Volkswagen, Peugeot, Skoda si Citroen care asambleaza masini in zona.

Dacia produce 80% din automobilele fabricate in Romania, insa producatorii de componente nu au venit numai pentru ea, ci au venit pentru a realiza componente care sunt exportate catre constructori de top. Romania a atras investitorii datorita fortei de munca ieftina si foarte bine calificata in domeniul ingineriei si al cunostintelor de IT. in plus, pozitia geografica a Romaniei usureaza livrarea componentelor spre Europa de Vest, cat si pentru zona de est sau pentru Orientul Apropiat.

In plus, multi au venit bazandu-se pe faptul ca o piata cu 21 milioane de locuitori ofera un potential deosebit de crestere, mai ales ca raportul dintre numarul automobilelor si al locuitorilor este net inferior tarilor din Vest, si implicit se poate deduce ca piata are unde sa creasca.

Citeste si:

Producatorii de componente nu si-au extins investitiile pe tot teritoriul tarii, ci au ales cu precadere Ardealul, centrul tarii si zona uzinei Dacia Pitesti. Cele patru centre unde s-au concentrat investitiile auto sunt: Timisoara, Arad, Brasov si Pitesti. in mod surprinzator, Bucurestiul a atras doar un singur jucator important, producatorul american Honeywell-Garett, in timp ce spre Moldova nu s-a orientat nici o companie demna de luat in seama.

Ardealul se afla in topul preferintelor investitorilor datorita apropierii de occident, datorita fortei de munca foarte bine calificata cu experienta in industrie si IT.

In 2006, o serie de voci din industrie au afirmat ca Romania incepe sa-si piarda avantajul costului redus de productie fata de tarile din Occident. Astfel, Ucraina, China si tarile din Asia Centrale devin destinatii unde se poate produce mai ieftin, insa marile companii sunt inca rezervate, din cauza instabilitatii economice si politice din aceste tari si din cauza departarii fata de Occident.

In plus, in Transilvania se resimte o criza a fortei de munca inalt calificata, criza declansata de emigratia masiva a romanilor catre Spania si Italia. Totusi, fenomenul e departe de a fi ingrijorator, atat timp cat producatorii care deschid fabrici aici dau salarii peste medie si ofera siguranta unui loc de munca intr-o companie solida.

Daca Renault a investit peste 800 de milioane in cei sapte ani de la preluarea Dacia, pe partea de componente auto, "campionii" sunt grupurile germane Continental Corporation si INA Schaeffler, cu investitii ce au depasit 250 milioane euro pentru fiecare.

Cei mai mari angajatori din domeniu sunt grupul american Delphi Packard si germanii de la Lisa Draexlmaier cu peste 8.000 de angajati in Romania, fiecare.