Studiul arata ca piata europeana a automobilelor de teren (SUV) trece printr-o perioada de tranzitie, deoarece producatorii incearca sa raspunda cererilor schimbatoare ale consumatorilor. in plus, automobilele de teren produse vor avea dimensiuni mai mici si vor oferi tractiunea integrala ca o extra-optiune.

"Cresterea costurilor carburantilor, dezbaterea tot mai aprinsa in jurul emisiilor de dioxid de carbon si discutiile generate de aceasta pun presiune asupra segmentului", a spus purtatorul de cuvant al JATO Dynamics, Nasir Shah, citat de site-ul just.auto.com, consultat de NewsIn. "Desi multi cumparatori doresc inca sa cumpere astfel de masini, e clar ca ele trebuie sa se ieftineasca si sa devina mai putin costisitor de intretinut. Daca nu, segmentul va intra intr-un declin serios", a mai spus reprezentantul JATO Dynamics, una din cele mai mari companii de cercetare de piata in domeniul auto in Europa.

Studiul JATO mai arata ca, desi relatia dintre consumatori si SUV-uri e diferita in tarile Europei, Marea Britanie s-a remarcat printr-un curent puternic impotriva masinilor de dimensiuni mari in general si a celor cu tractiune integrala in special. Cresterea taxelor pentru aceste masini le face din ce in ce mai putin atractive, atat pentru persoanele particulare, cat si pentru operatorii de flote, iar viitorul sectorului arata rau.

JATO Dynamics arata ca, pana si in Germania, unde cei trei producatori premium, Mercedes, BMW si Audi, fac ca cererea de masini de teren sa fie puternica, opinia publica incepe sa-si puna intrebari despre impactul acestora asupra factorilor de mediu. Chiar si in Elvetia, unde este nevoie de SUV-uri pe drumurile dificile de munte, modelele cu consum mare incep sa se imputineze, iar vocile critice incep sa fie auzite.

Citeste si:

"E clar ca producatorii sunt atenti la presiunile de pe piata, iar aceasta e influentata atat de cererile in schimbare ale consumatorilor, cat si de legislatie. Atat timp cat SUV-urile sunt privite negativ de cei care protejeaza mediul, ele vor atrage atentia legiuitorilor. Ultimele cresteri ale taxelor in Marea Britanie sunt o dovada in acest sens, iar noi credem ca si alte tari vor urma exemplul", a mai spus Shah.

Aproximativ 7% dintre automobilele vandute anual in Europa sunt masini de teren, iar procentul este foarte mare in tarili din nord, precum Islanda sau Norvegia si extrem de mic in tari precum Spania (sub 2%). in ultimii opt ani, cota de piata a automobilelor cu tractiune integrala s-a dublat in Europa.

In primele doua luni ale acestui an, pe piata romaneasca s-au vandut 1.975 de masini de teren, in crestere cu 72% fata de perioada similara a anului trecut. Segmentul are 6% din piata automobilelor noi, iar Hyundai este cea mai vanduta marca de automobile de teren in tara.