Tara in care chiar si taxiurile poarta delicate sigle de Mercedes si in care Porsche-ul e o imagine banala pe sosele, Germania se confrunta cu o scadere considerabila a vanzarilor de masini noi. Totodata, autostrazile renumite in toata lumea sunt traversate de masini din ce in ce mai vechi. Varsta medie a unei masini inregistrate in Germania este de opt ani, cea mai mare de cand Asociatia Germana a Producatorilor de Masini si-a inceput activitatea.

In luna mai a acestui an, inregistrarile de masini noi au scazut cu 11% fata de perioada similara a anului trecut. In acelasi timp, vanzarile in retail-ul general in Germania sunt intr-o continua crestere. Aceasta tendinta ne duce spre o singura concluzie: nemtii cumpara, dar nu mai cumpara masini.

“Din punct de vedere istoric, a existat intotdeauna o legatura puternica intre cresterea economica si vanzarile de masini. Se pare ca regula nu se mai aplica in aceasta perioada”, a declarat Ferdinand Dudenhöffer, director al Centrului pentru Studii Automobilistice din Gelsenkirchen.
In a doua jumatate a anilor 90', vanzarile de masini noi s-au mentinut la o medie de 3,6 milioane de exemplare pe an, atingand apogeul de 3,8 milioane in 1999. Dupa anul 2000 insa, vanzarile au scazut agresiv, fara sa isi revina in totalitate pana in prezent. Specialistii germani estimeaza pentru anul 2007 vanzari intre 3,2 si 3,3 milioane.

Statisticile demografice nu sunt nici ele imbucuratoare. Varsta medie a soferului neamt este de 50,2 ani, acoperind un larg segment de pensionari. Varsta inaintata a soferilor a dus la o scadere de 3000 de kilometri condusi pe an, per persona, pana la valoarea de 11.000-12.000 de kilometri. Studii conduse de Toyota Germania au ajuns la concluzia ca pensionarul obisnuit, care nu mai este nevoit sa conduca pana la locul de munca, sofeaza cu 30% mai putin. “Atunci cand fenomenul are loc la scala larga, avem masini mai vechi pentru ca pensionarii nu au nevoie sa isi cumpere masini noi deoarece conduc mai putin”, a declarat purtatorul de cuvant al Toyota Germania, Petra Ahlefeld.

Dezbaterile tot mai dese legate de incalzirea globala duc si ele la scaderea in vanzari, potrivit analistilor si oficialilor din industrie. Astfel, industria germana constructoare de masini a devenit tinta numeroaselor critici aduse atat de ecologisti, cat si de politicienii preocupati de emisiile de carbon si de soarta stratului de ozon.

Citeste si:

Scaderea in vanzari nu ar fi atat de puternic resimtita daca germanii ar fi dispusi sa cumpere masini mai scumpe, de calitate superioara. Insa liniile fluide ale noului Mercedes nu mai sunt atat de irezistibile pentru cumparatori. Nemtii prefera sa investeasca mai degraba intr-o vacanta exotica sau intr-o casa in suburbii decat intr-o masina de lux.

Pentru a reechilibra situatia, producatorii de masini recurg la oferte promotionale, cum ar fi reducerea de 2.000 de euro, oferita de Volkswagen pentru noul Passat sedan. Preturile promotionale vor accelera vanzarile pentru o perioada, insa exista si reversul medaliei: clientii se vor astepta la preturi reduse pentru fiecare masina noua pe care o achizitioneaza. Alte modalitati pentru atenuarea pierderilor sunt extinderea pe piata de masini second-hand si propulsarea exporturilor.

Vanzarile de masini noi au inregistrat o scadere de 1,4 procente la nivelul intregii Europe de Vest, in primele cinci luni ale acestui an, potrivit datelor emise de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Chiar si Toyota, companie care a inregistrat cresteri in vanzari peste tot in lume, s-a confruntat cu o scadere de trei procente pe piata vest-europeana.

Romanii, in schimb, sunt mari amatori de masini noi. Conform statisticilor publicate de ACEA, numarul inmatricularilor de masini noi a crescut cu 23% in primele cinci luni ale anului, fata de perioada similara a lui 2006. Peste 110.000 de masini noi au fost inmatriculate in Romania de la 1 ianuarie 2007.