Rusia s-a remarcat ca unul dintre spatiile promitatoare ale pietei auto europene in dezvoltare, in contextul in care prognozele arata ca anul acesta vanzarile de masini au crescut cu o treime fata de 2006, pana la 2,4 milioane de unitati. Cresterea economica a Rusiei sustinuta de exporturile de petrol ar putea transforma Rusia in cea mai mare piata auto din Europa pana in 2011, cu o cerere anuala de 3,3 milioane masini, potrivit prognozelor.

In pofida promisiunilor legate de cresterea cererii, majoritatea producatorilor de automobile care au planuri de investitii incep cu capacitati anuale de productie reduse, iar ceilalti sunt ezitanti si considera ca o astfel de investitie este foarte riscanta intr-o tara fara o baza de furnizare si o politica tarifara pe care nu o dezvaluie.

"Piata auto din Rusia a inceput sa se dezvolte doar in ultimii ani", a spus presedintele Mitsubishi Motors, Osamu Masuko, la Salonul Auto International de la Frankfurt, citat de Reuters.

"Exista multe dificultati, cum ar fi informatiile despre sistemul vamal al Rusiei si alte reglementari, care nu sunt tocmai transparente", a adaugat Masuko.

Constructorul japonez de automobile are termen limita in ianuarie pentru a hotari daca va construi o fabrica de asamblare in Rusia, dupa ce va semna o scrisoare de intentie cu guvernul. Masuko blocase initial o astfel de decizie in prima parte a anului.

Compania Honda Motor a renuntat si ea la planurile de dezvoltare in Rusia, observand ca pietii rusesti ii lipseste infrastructura pentru ca productia locala sa fie atractiva.

"Nu avem niciun plan sa producem in Rusia in prezent", a spus seful operatiunilor europene al Honda, Shigeru Takagi. "Exista prea multe necunoscute legate de cum sa obtinem componente si prea multe semne de intrebare legate de infrastructura in general".

Chiar si compania General Motors, care a anuntat saptamana aceasta ca ia in considerare posibilitatea de a produce in Rusia masini Opel, alaturi de Chevrolet, a fost prudenta.

"Cele mai mari riscuri pentru mine sunt reprezentate de momentul in care Rusia va deveni membra a Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) si de felul in care vor arata tarifele la import in urmatorii 10 -15 ani", a spus presedintele operatiunilor europene ale GM, Carl-Peter Forster.

Analistii insa, fara sa omita faptul ca mediul este departe de a fi ideal, spun ca riscul ratarii acestei sanse este mai mare.

"Aceasta este inca o piata unde trebuie sa fii competitiv din punctul de vedere al pretului", a spus un director de la compania Global Insight, Tim Armstrong, care a observat ca trei sferturi din piata ruseasca de automobile noi este reprezentata de modele care costa mai putin de 20.000 dolari.

"Este esential ca asamblarea sa fie facuta in Rusia daca vrei sa fii competitiv pe termen lung. Cine nu are un plan de investitii va avea un rol marginal", a mai spus Armstrong si a adaugat ca este deschisa cursa pentru obtinerea unei cote de piata in Rusia.

Citeste si:

In scopul de a proteja industria locala care se confrunta cu dificultati si de a incuraja investitiile straine, Kremlinul are acum un tarif de 25% pentru masinile importate. Majoritatea analistilor estimeaza ca Rusia va deveni membra a Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) anul viitor, dar Rusia are insa un acord care ii permite sa pastreze timp de sapte ani aceste tarife.

Acest lucru inseamna ca productia de automobile in Rusia inregistreaza una dintre cele mai rapide cresteri, dublandu-se in prima parte a acestui an. Importurile de masini straine cresc si acestea, dar cu o rata mai temperata, de 60%.

Aceste conditii au determinat companii cum ar fi Ford Motor, Hyundai Motor, Renault si BMW sa isi asume riscurile.

Nissan Motor, Toyota Motor, Volkswagen si Suzuki Motor au planuri de a intra in piata ruseasca. Producatorul italian Fiat a anuntat marti crearea unei companii cu capital mixt cu firma ruseasca Severstal-avto pentru productia de automobile Fiat sub licenta.

Alte companii, cum ar fi PSA Peugeot Citroen si Chrysler LLC au spus la Frankfurt ca se intereseaza de posibilitati.

"Suntem in discutii cu unii parteneri posibili, iar aceste negocieri decurg bine", a spus vicepresedintele executiv al Chrysler, Mike Manley, care a adaugat ca parteneri posibili sunt compania Chery Automobile din China si producatorul canadian de componente Magna.

PricewaterhouseCoopers estimeaza ca pana in 2011 capacitatea de investitii va creste numarul vehiculelor asamblate anual cu 1 milion, pana la 2,3 milioane autovehicule.

Ingrijorarea legata de obtinerea de componente in piata interna ar putea fi si ea temperata in conditiile in care furnizorii mondiali iau si ei in considerare posibilitatea intrarii pe piata ruseasca.

"Suntem foarte interesati de Rusia", a spus seful firmei japoneze producatoare de componente auto Denso Corp, Koichi Fukaya, citat de Reuters. "Trebuie sa vedem intai o crestere a volumului de productie, dar in cele din urma vom vrea sa fim acolo", a adaugat Fukaya.

Producatorii chinezi de automobile, care nu prea au acces in Europa Occidentala din cauza problemelor de calitate, au si ei planuri ambitioase pentru piata ruseasca, unde reglementarile de siguranta si regimul mai liber legat de emisii le dau o sansa la competitie.

Compania chinezeasca Chery este interesata de o fabrica la Kaliningrad care sa produca un numar de 200.000 de masini pe an din 2009, potrivit unei surse guvernamentale rusesti regionale, citata de Reuters.