Se asteapta ca decizia UE sa afecteze viitoarea conducere a grupului Volkswagen, din care rivalul Porsche detine 31% din participatii, anunta Reuters.

Decizia va contribui de asemenea la o mai buna administrare din partea Comisiei Europeane a problemei actiunilor tip "golden share", pachete strategice de actiuni, detinute de guverne din anumite companii.

Actiunile companiilor Volkswagen si Porsche au crescut imediat dupa aflarea vestilor.

Executivul UE a dat in judecata statul german pentru asa-numita "lege Volkswagen", afirmand ca aceasta reprezinta o amenintare la adresa liberei circulatii a capitalului, unul dintre principiile de baza ale pietei libere din Uniunea Europeana.

"Mentinand in vigoare prevederile legii Volkswagen privind limitarea drepturilor de vot in cadrul consiliului de administratie la 20% si stabilirea unei minoritati de blocaj de 20%, Republica Federala Germana nu si-a indeplinit obligatiile", a declarat Curtea Europeana de Justitie (CEJ).

Decizia a fost anticipata pe doua niveluri: implicatiile pe care le aduce aceasta pentru viitorii proprietari ai Volkswagen, cel mai mare producator de automobile din Europa, si noile puteri ale Comisiei asupra actiunilor tip "golden share".

Executivul UE se foloseste de puterile CEJ pentru preveni statele membre sa se foloseasca de actiunile strategice detinute in companii in scopul de a impiedica eventuale preluari ostile.

Prin abrogarea legii din 1960, compania germana Porsche isi poate consolida controlul asupra firmei Volkswagen, majorandu-si participatia de 31%, transformand-o intr-o participatie majoritara.

Sub "legea Volkswagen", drepturile de vot ale firmei Porsche in cadrul consiliului de administratie erau reduse la 20% (procent maxim acordat pentru fiecare actionar in parte).

Legea stipula de asemenea ca Germania si Saxonia Inferioara, statul din care provine firma Volkswagen, aveau posibilitatea de a numi doi membri in consiliul de supraveghere al firmei.

Citeste si:

Guvernul german nu mai este actionar al Volkswagen insa Saxonia de Jos este cel de-al doilea investitor al grupului.

In plus, majoritatatea necesara adoptarii unor rezolutii - precum unele legate de preluari - este de peste 80%, peste nivelul obisnuit de 75%, oferind astfel statului Saxoniei Inferioare un veritabil drept de veto.

Porsche a salutat aceasta decizie, precizand ca a acceptat reprezentantii Saxoniei Inferioare in cadrul consiliului de supraveghere al VW.

"Nu s-a decis inca nimic privind procedurile adoptate de acum inainte. Vom discuta aceasta decizie in cadrul consiliului de supraveghere. Acest consiliu este cel in masura sa decida privind directiile noastre in viitor", a declarat un purtator de cuvant al Porsche.

Anularea acestei legi ar putea pune capat deceniilor de buna intelegere intre managementul si sindicatele VW, care si-au desfasurat activitatea intr-un sistem de co-determinare, prin care lucratorii primesc un drept major de decizie privind felul in care este condus grupul.

Guvernul Berlinului si Saxoniei Inferioare au facut apel pentru mentinerea acestei legislatii, care, conform acestora, nu incalca legislatia europeana, informeaza Reuters.

Ca urmare a deciziei CEJ, guvernul german a anuntat ca va modifica legea ce protejaza grupul Volkswagen de eventuale preluari ostile, conform unui purtator de cuvand al Ministerului de Justitie.

"Vom demara imediat procedura legislativa pentru a efectua aceste modificari", a declarat purtatorul de cuvant.

Acesta a spus ca deocamdata nu este clar daca "legea Volkswagen" va fi abrogata sau modificata.