Cresterea pretului petrolului ridica semne de intrebare asupra prosperitatii industriei auto intr-un viitor apropiat. Pe langa dezvoltarea sistemelor de propulsie, tot mai intalnite, eminentele cenusii din industrie incearca sa combata si tendinta automobilelor de a lua in greutate, datorita multiplelor sisteme cu care acestea sunt garnisite.
Toyota Motor, cel mai important producator nipon, da tonul si in acest demers anuntand ca va adopta fibra de carbon si aluminiul pentru viitoarele modele, in incercarea de a a isi consolida vanzarile pe fondul cresterii pretului la petrol.

Conceptul, care prefateaza tehnologiile viitoare, denumit 1/X va fi prezentat saptamana viitoare la Salonul de la Tokyo. Prototipul construit pe platforma lui Prius si ingloband solutiile tehnologice imbunatatite ale celui mai popular hibrid va cantari cu 67% mai putin, datorita caroseriei construite integral din fibra de carbon.

Conceptul realizat din fibra de carbon va avea un consum de 2,5 litri la suta de kilometri fata de cel de aproximativ 5 litri pentru Toyota Prius. 1/X va fi alimentat cu un amestec de etanol si benzina , pe langa motoarele electrice preluate de la actualul hibrid.

Pretul la petrol a ajuns la 86$ pe baril in acest an si se asteapta ca avalansa preturilor la combustibili fosili sa fie inca la inceput. Atentionati de scaderea vanzarilor pe segmentul Pick-up si SUV, niponi vor sa ia fata G.M. si Ford, prin investirea in tehnologii ce vor reduce consumul vehiculelor.

Un alt producator nipon, Mitsubishi Motors, va prezenta, la cel mai high-tech salon al anului, un concept sport electric, construit integral din fibra de carbon, ce va cantari doar 120 de kilograme si va avea un cost de exploatare mai scazut ca unui vehicul pe doua roti.

Cel mai mare obstacol in adoptarea fibrei de carbon este reprezentat de costurile ridicate, conform lui Koji Endo, analist la Credit Suisse Securities, citat de Bloomberg. Estimarile acestuia nu sunt incurajatoare pentru cei care isi doresc un automobil ultrausor, costurile implicate fiind de 100 de ori mai mari decat in cazul folosirii metalelor conventionale. Anlistul japonez apreciaza totusi ca fibra de carbon va fi cu siguranta materialul viitorului, dar vor trece ani pana cand aceasta sa ajunga in productia de serie.

O trecere la acest material in detrimentrul metalelor va induce la modificarea unitatilor de productie si in tabara producatorilor auto, care vor trebui sa se adapteze cu noua materie prima si sa elaboreze noi metode de reciclare pentru aceasta.

Fibra de carbon a fost implementata initial industria auto, pe monoposturile de Formula 1, oferind o greutate scazuta, o rigiditate sporita, dar mai ales un nivel de siguranta sporit, prin capacitatea acesteia de a se dezintegra in particule mici, absorbind astfel energia in timpul unui impact. Modelele cu pretentii sportive au preluat elemente din motorsport pentru a reduce masa si a obtine performante dinamice imbunatatite. Noul Bmw M3, model expus si romanilor la SIAB, este un exemplu elocvent in acest sens, avand plafonul cosntruit integral din acest material pentru a asigura un centru de greutate cat mai coborat, indispensabil pentru o tinuta cat mai sportiva.

Cel mai important producator al fibrei de carbon pentru industria auto, Toray Industries, cu sediul in Japonia, a anuntat o investitie de 150 de milioane de euro, pentru a veni in preintampinarea nevoilor producatorilor auto. Influxul de capital se va materializa intr-un centru de cercetari si o uzina. Niponii prevad atingerea unei cifre de afaceri de peste 2 miliarde de euro pana in 2016, fata de 750 de milioane de euro cat au inregistrat anul trecut.

Fibra de carbon a patruns si in industria aeronautica, viitoare aeronavele Boeing 787 si Airbus fiind construite intr-o proportie mare din fibra de carbon si materiale compozite. Structurile create din acest material sunt de patru ori mai rezistente decat cele folosite in prezent si cu 40% mai usoare.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri