Camera a adoptat „Proiectul de lege privind finantarea si restructurarea industriei auto”, dupa o lunga zi de negocieri, ce s-a incheiat cu un text de compromis intre Casa Alba si majoritatea democrata.

Republicanii au votat masiv impotriva proiectului, anunta NewsIn.

Proiectul de lege permite deblocarea rapida a pana la 14 miliarde dolari, pentru sprijinirea General Motors si Chrysler, care au avertizat ca ar putea intra in faliment, pana la sfarsitul anului. Ford, al treilea producator auto american, a anuntat ca nu intampina probleme de lichiditate, pe termen scurt.

Initial, GM, Chrysler si Ford Motor Co au solicitat ajutor guvernamental de 34 miliarde dolari, suma fiind cu aproape o treime mai mare fata de programul Departamentului Energiei, de 25 miliarde dolari, finantat de Casa Alba pentru sprijinirea productiei de vehicule eficiente energetic.

Senatorul republican John Ensign a spus ca, fara un plan de restructurare, nu este cert ca ajutorul de stat va fi suficient pentru restabilirea competitivitatii industriei auto americane, in fata concurentilor germani si japonezi “care produc automobile in America”.

Citeste si:

Proiectul prevede numirea unui administrator si a mai multor consilieri care sa aiba sarcina de a supraveghea atribuirea creditelor. Administratorul, supranumit de presa "tarul industriei auto", va fi desemnat de catre presedintele SUA.

De asemenea, proiectul obliga producatorii sa inainteze pana in 31 martie un plan complet de restructurare ce sa prevada viabilitate pe termen lung, inclusiv cu reduceri de costuri si renegocieri ale datoriilor.

Directorul executiv al GM, Rick Wagoner, declara anterior ca falimentul ar presupune lichidarea, din moment ce clientii vor refuza sa cumpere vehiculele companiilor ce nu ar putea emite garantii sau furniza piese de schimb.

Vanzarile de masini din Statele Unite au inregistrat un declin de 37% in noiembrie, marcand cea mai scazuta rata anuala din ultimii 26 de ani.

In contextul actualei crize financiare, General Motors trezeste cele mai multe motive de ingrijorare. Cu ocazia prezentarii rezultatelor semestriale, la inceputul lui noiembrie, conducerea companiei a admis ca fondurile sale, care scad vertiginos, nu vor permite companiei sa supravietuiasca fara ajutor in 2009.