Astfel, potrivit raportului CE, preturile reale la automobile pentru consumatori, exprimate in monedele corespunzatoare, au scazut in 24 din cele 27 de state membre in cursul anului 2009.

Scaderea preturilor reale a fost foarte pronuntata in Slovenia (-13,4%), Lituania (-11,1%), Slovacia (-11%), Romania (-10,1%), Republica Ceha (-9,4%), Malta (-9,2%) si Bulgaria (-9,1%).Aceste reduceri de preturi ar putea fi explicate prin faptul ca, in 2009, majoritatea noilor state membre au fost afectate mai puternic de recesiune decat UE in ansamblu.

In ceea ce priveste pietele mai mari, preturile reale au scazut cel mai mult in Spania (-4,7%), in timp ce in Italia, Germania si Franta, reducerile de preturi au fost mai moderate (-1,1%, -1% si, respectiv, -0,6%).

Raportul mentioneaza faptul ca preturile s-au mentinut in Tarile de Jos si au crescut in Regatul Unit (7,7%) si Suedia (2,7%). Insa, potrivit raportului CE, in aceste ultime doua tari, cumparatorii au beneficiat de o reducere foarte mare a preturilor (-9,7% si, respectiv, -5%) in 2008, astfel incat, per ansamblu, beneficiaza acum de conditii mai bune decat la inceputul anului 2008. In Regatul Unit, variatia preturilor reflecta, de asemenea, incheierea, in ianuarie 2010, a perioadei de acordare a reducerii temporare a TVA-ului.

Indicele preturilor UE pentru automobile (care reflecta preturile nominale platite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA si taxe de inmatriculare) a crescut in 2009 cu 1,1%, fata de cresterea cu 1,7% a preturilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scadere a preturilor reale la automobile de 0,6%.

In schimb, preturile pentru reparatii si intretinere, precum si pentru piesele de schimb au continuat sa creasca mult peste nivelul inflatiei (1,5% si, respectiv, 0,7% in termeni reali).

„Ma bucura faptul ca, in Europa, consumatorii continua sa beneficieze de o puternica concurenta pe pietele de vanzare a automobilelor.In acelasi timp, sunt surprins sa constat ca preturile pentru reparatii si piese de schimb au continuat sa creasca in perioada de recesiune economica.Aceasta demonstreaza ca asigurarea unei concurente mai mari pe piata post-vanzare a fost alegerea corecta, care ar trebui sa duca la servicii mai eficiente spre folosul consumatorilor europeni”, a declarat Joaquín Almunia, vicepresedinte al Comisiei responsabil de politica in materie de concurenta.

Raportul dat publicitatii vineri de Comisia Euroeana mai arata ca diferentele de pret intre statele membre, cum sunt exprimate in preturile de catalog ale producatorilor, au scazut semnificativ in 2009, cu o deviatie medie standard ce s-a redus de la 9,8% la 8,5% (-1,3%), cu exceptia zonei euro, unde a crescut usor de la 6% la 6,5% (+0,5%). Aceasta se datoreaza in principal stimularii cererii de autovehicule mai mici, generata de acordarea, in unele tari, a unor subventii destul de generoase pentru reinnoirea flotei.

In ceea ce priveste inmatricularile de automobile noi, acestea s-au intensificat in a doua jumatate a anului 2009, in principal datorita impactului schemelor de reinnoire a parcului auto dintr-o serie de state membre UE. In total, in 2009 au fost inmatriculate 14,4 milioane de automobile noi, ceea ce nu a fost insa suficient pentru a preveni scaderea vanzarilor cu 1,6% comparativ cu 2008 si cu 9,5% comparativ cu 2007, anul premergator crizei.

Raportul privind preturile la automobile este parte a monitorizarii de catre Comisie a sectorului autovehiculelor si permite consumatorilor sa compare preturile la automobile in Europa si sa valorifice oportunitatile pe care le ofera piata unica a UE.