Dupa un an foarte bun, in care vinzarile de masini au crescut fata de 2004 cu peste 50 de procente, 2006 va fi un an in care vinzarile de masini vor creste cu doar maximum 10 procente. Datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), pentru luna noiembrie, anul trecut, arata ca s-au vindut 197.967 de autoturisme noi de la inceputul lui 2005. In 2004, in primele 11 luni s-au vindut aproape 129.000 de autoturisme. Diferenta reprezinta o crestere de peste 50% in 2005, fata de 2004. Insa pentru 2006 previziunile nu mai sint la fel de bune. „2005 a fost un an exceptional pentru vinzarile de autovehicule, in general, si de autoturisme, in special. Nu ne asteptam la o astfel de crestere a pietei. Prin prisma procentajelor de crestere, nu cred ca vom mai intilni asa ceva“, a declarat vicepresedintele APIA, Nicolas Ianculescu.

Crestere de 10%

Vicepresedintele APIA considera ca cresterea spectaculoasa din acest an a avut citiva factori majori. „Cel mai important factor a fost aprecierea leului cu 15% in doar citeva luni. Pentru cine a cumparat o masina in euro, platibila in lei, a insemnat foarte mult“, considera Ianculescu. Alti factori sint enumerati de directorul APIA, Marius Carp. Acestia sint: introducerea cotei unice, creditele mai accesibile si discounturile importante. Multi dintre acesti factori nu se vor mai repeta, de aceea anul urmator cresterea pietei va fi de doar 5-10%.

Citeste si:

Protectia la invazie

Insa 2006 se anunta a fi pentru piata auto un an foarte important din punct de vedere al legislatiei in vederea integrarii. Actualele norme, ce limiteaza importurile de masini second-hand, nu vor mai putea fi aplicate decit anul urmator, UE cerind ca, dupa integrare, sa renuntam la ele. Avind in vedere experienta Poloniei, a carei piata de masini noi a suferit un recul puternic dupa integrare, reprezentatii APIA doresc introducerea de norme care sa limiteze numarul de masini second-hand ce vor intra in Romania dupa 1 ianuarie 2007. Situatia ar putea fi foarte grava pentru Dacia, considera Jean Michel Sicre, director comercial Dacia. „Intr-un scenariu pesimist, daca se ajunge sa se repete ce s-a intimplat in Polonia, atunci vinzarile noastre s-ar putea injumatati“, spune Sicre. •

(