Producatorii auto nu s-au dezmintit anul trecut, oferind atat de multe marci, modele, marimi, culori si accesorii, incat cei ce s-au ocupat cu achizitionarea de autoturisme in 2005 au constatat, pe propria piele, ca alegerea unei masini nu se mai bazeaza pe decizii rationale. Si in 2005, pretul, siguranta si confortul au fost primele criterii enuntate de orice aspirant la titlul de proprietar de autoturism.

Cu toate acestea, numarul celor care au ales sa cumpere un autovehicul mai mult pentru distractie a crescut. Iar producatorii stiu de minune sa exploateze asemenea slabiciuni ale cumparatorilor.

Culoarea, forma, puterea masinii, anumite tipuri de accesorii, cauciucuri mai mari, par a fi numai cateva dintre noile tendinte ale psihologiei consumatorilor de autoturisme. Nu mai este o prioritate ca masina sa consume putin, sa fie incapatoare sau usor de intretinut.

„Masina pe care o ai reprezinta cel mai bun mod de a iti face publicitate modului tau de a fi sau venitului pe care il castigi lunar“, spune psihologul Carlton Kendrick.

Se mai spune de asemenea si ca „masina reprezinta o extensie a ceea ce ti-ai dori sa fi, indiferent daca acest lucru inseamna un om de succes, o persoana publica sau un om diferit de ceilalti“. Marea majoritate aleg o masina in mod rational, dar cu toate acestea, exista o tendinta din ce in ce mai mare ca fiecare om sa exprime ceva prin propria masina chiar daca nu incearca in mod constient sa faca acest lucru.

Masini, selectate in functie de personalitate

Oamenii puternici adora motoarele si cauciucurile cat mai mari. Culorile si accesoriile influenteaza de asemenea. Cine poseda un Corvette este diferit de cel care opteaza pentru o masina de culoare neagra. Cei care detin GPS sunt stresati ca s-ar putea rataci. Total diferiti de acestia sunt cei care poseda masini decapotabile.

Bentley si Maserati sugereaza succes enorm in afaceri. Mini Cooper te indreapta catre stilul retro si iti da exuberanta tineretii fara de griji, dar si rafinamentul unor perioade de glorie de mult apuse.

Toyota Prius impune respect. Masinile au inceput asadar sa fie principal transmitator de mesaje si caracterizeaza primele stilul nostru de viata.

Femeile prefera Toyota si Mazda

Americanii au intocmit cateva tipuri de clasificari ale preferintelor auto, acestea evidentiind foarte clar ca masina nu mai este nici lux si nici necesitate, ci un stil de viata.

S-ar putea crede ca cei care au o familie numeroasa isi aleg o masina doar pe criterii de marime. Ei bine, clasamentul american dovedeste ca sunt in egala masura luate in considerare eleganta, ca si puterea motorului. Top-ul celor mai apreciate autoturisme de familie include: Chevrolet Cobalt, Honda Odyssey, Hyundai Sonata, Kia Spectra/Spectra 5, Mazda 3, Saab 9-2, Subaru Legacy wagon, Suzuki Forenza wagon, Volkswagen Jetta si Volvo V50.

Femeile sustin ca prefera masinile agile, usor de parcat, ce ofera o buna vizibilitate si sigure. Totusi, printre randuri, clasificarea indica si aspiratii spre lux si cai putere: Toyota Scion xA, Mazda 3, Mazda Miata, Volkswagen Jetta, Ford Focus, Honda CR-V, Subaru Outback, Mazda MPV, Honda Civic sau Mercedes - Benz E - class. Cele mai apreciate autoturisme privind consumul de combustibil par a fi Toyota Scion xA, Volkswagen Golf TDI, Honda Civic GX sau Toyota Prius. Cei ce vor sa le faca cadou copiilor lor adolescenti o masina au posibilitatea sa se inspire dintr-o serie de propuneri care de data aceasta merg pe optiuni principale ce tin de siguranta, costuri reduse si usurinta in condus. Variantele cele mai recomandate sunt Chevrolet Aveo, Ford Focus, Honda Civic sau Honda Insight, Hyundai Elantra, Pontiac Vibe, Subaru Impreza RS, Suzuki Aerio si Toyota Corolla.

Din punctul de vedere al sigurantei, cele mai bune masini se spune ca sunt Volvo S80, Volvo S60, Acura TL, Ford Taurus, Saab 9-3, Toyota Camry, Honda Accord, Volkswagen New Beetle si Toyota Sienna.

Nimanui nu ii place sa conduca atunci cand ploua sau ninge, dar exista si masini ce au fost alese ca fiind cele mai potrivite pentru astfel de situatii pentru ca au stabilitate, vizibilitate si, de ce nu, sunt prietenoase si vesele, facandu-te sa treci mai usor de zilele mohorate: Subaru Legacy, Jaguar X-Type, Volvo S40, Toyota Echo, Cadillac CTS. Sau chiar un Rolls-Royce Phantom. Si chiar ca ai vrea sa ploua intr-una, daca ai fi la volanul unei asemenea masini.

60 milioane de masini vandute in 2009

Piata auto a crescut in 2005 cu aproape 4,5% la nivel global, fata de o crestere de 3,8%, adica de 50,7 milioane de unitati, cat s-a inregistrat in anul 2004. Piata asiatica pare a se afla in cea mai mare dezvoltare in ultimii ani, apreciaza analistii, mai ales gratie dezvoltarii economice a Chinei. Cu toate acestea, se estimeaza ca piata auto va inregistra un regres pana in anul 2007. Vanzarile auto ar putea ajunge ca in anul 2009 sa inregistreze aproximativ 60 de milioane de unitati.