Saptamana aceasta marcheaza deschiderea portilor celui mai mare salon auto din lume. Insasi denumirea North American International Auto Show (NAIAS) arata ca salonul este reprezentativ pentru industria americana, cea care domina piata mondiala de automobile. Duminica ce tocmai a trecut a fost prima zi din cele trei destinate presei (sunt asteptati peste 7.000 de ziaristi).

De fapt, este salonul care aloca cele mai multe zile reprezentantilor media, urmate de alte do-ua zile destinate doar industriasilor care doresc stabilirea de contacte comerciale. Abia vineri dupa-amiaza, publicul (numarul de vizitatori va depasi 700.000) va avea acces in standurile ce se intind pe aproximativ 10 hectare ale celebrului Cobo Center din Detroit. De altfel, cifrele sustin amploarea salonului. Cei 70 de kilometri de mocheta care acopera podelele au fost carati cu 14 trailere, energia electrica folosita de expozanti pentru iluminare si instalatii de sunet ar fi suficienta pentru alimentarea a 180 de locuinte timp de un an, iar montarea scenografiei si a instalatiilor a durat zece saptamani.

Peste 1.500 de tehnicieni (tamplari, electricieni, sudori etc.) sunt angajati permanent pentru montarea, intretinerea si demontarea spatiilor de expunere, iar alte 1.700 de persoane (200 de administratori, 700 operatori catering, 65 lustruitori de masini, 135 angajati sa deschida usile masinilor, 87 membri ai staffului, 450 agenti de paza etc.) asigura pe perioada salonului buna desfasurare a activitatii. Valoarea investitiilor in spatiile de expunere se ridica la circa 200 de milioane de dolari, fara a pune la socoteala cele peste 700 de vehicule expuse. Intreaga manifestare va contribui cu o cifra de afaceri de aproximativ 580 de milioane de dolari la economia statului Michigan, din care peste 100 de milioane direct in bugetul orasului Detroit.

Lansarile, dominate de producatorii autohtoni

Lasand la o parte cifrele ametitoare, sa vedem ce surprize va oferi pietei auto NAIAS. Cei mai activi vor fi, asa cum era firesc, producatorii americani. Ford vine cu un nou crossover, Edge, construit pe o platforma care va fi folosita si de Mazda CX-7 sau de Lincoln Aviator, modele vizeaza segmentul de lux pe care concureaza SUV-urile de oras gen Nissan Murano sau Lexus RX. Cu o motorizare de 3,5 litri, V6, Ford Edge este programat sa iasa pe piata abia la sfarsitul anului. Un alt SUV de la Ford este Explorer Sport Trac, versiunea de serie a conceptului prezentat anul trecut tot la Detroit. Fanii Mustang vor avea un nou motiv de bucurie de la Ford, in caroseria modelului Shelby GT500 Convertible, la scurt timp dupa prezentarea versiunii coupé, motorizata cu un V8 supraalimentat, de 5,4 litri si 450 CP. Marea schimbare va fi topul textil ce va inlocui traditionalul vinil de pe GT.
In aceeasi familie, vom avea noutati si de la Mazda. Pe langa SUV-ul CX-7 de care aminteam, vor mai fi prezentate conceptul Kabura, Mazda5 Hidrogen RE, cu un motor RENESIS hibrid ce functioneaza atat cu hidrogen, cat si cu benzina, dar si Mazda Tribute Hibrid.

Mercedes GL, ultima provocare a germanilor

Gigantul DaimlerChrysler vine in primul rand cu noul Mercedes GL, un SUV ce vrea sa pastreze legatura cu faimosul off-roader G Klasse, chiar daca designul sau nu mai sugereaza asprimea militara cu care G ne-a obisnuit. GL este in plus foarte mare, poate gazdui pana la 7 pasageri pe cele trei randuri de scaune, ultimul putand fi rabatat automat pentru a mari spatiul destinat bagajelor.

Modelul are drept principala tinta SUA, unde sunt asteptate vanzari de 70% din productia totala. Tot la Detroit isi va face debutul pe piata americana modelul-amiral al nemtilor, S Klasse, pe care Europa a avut deja privilegiul sa-l vada.

Una dintre surprizele placute ar putea fi prezenta Smart in SUA, tendinta de a aduce modele mini peste Ocean nefiind singulara.
Chrysler este asteptat cu o noua generatie Sebring (si varianta Dodge Stratus), cu Aspen, primul SUV al companiei care nu poarta brandul Jeep, si noul Imperial. Dodge, o marca ce urmeaza a fi adusa cat de curand si in Romania, va veni cu conceptul Challenger Coupé, dar si cu crossoverul Caliber, precum si cu Nitro SRT-8. Jeep are pregatite trei lansari, Compass si Patriot, pe de-o parte (cunoscute europenilor de la Frankfurt), si noua generatie Wrangler, de cealalta parte. Acesta din urma incearca sa imblanzeasca ideea Wrangler, chiar si prin faptul ca va fi disponibil in versiuni cu patru usi.

Mini incearca marea cu degetul

BMW, unul dintre jucatorii europeni cu o piata buna in SUA, a pregatit pentru Detroit Serie 1, in diverse versiuni de caroserie, noua generatie Serie 3 coupé-cabrio, Z4 Coupé si M, si faceliftul X5. Exista informatii si despre eventuala prezentare a noului model X4, derivat din conceptul X-Coupé.

Brandul de lux, Bentley, al celor de la BMW, va expune Azure, dar si versiunea drop-top a Continental, GTC.

Cel mai mic membru al familiei, Mini, este o alta incercare de a-i convinge pe americani de utilitatea modelelor de mici dimensiuni, mai ales in contextul crizei carburantilor. Printre propunerile Mini se numara si conceptul Traveller, cunoscut deja de la Frankfurt si Tokyo.

VW aduce Q7 in SUA

Grupul VW aduce in primul rand cel mai nou SUV al familiei, Audi Q7, un automobil perfect pentru piata americana, lansarea de peste Ocean precedand intrarea in showroomurile din Europa. Tot de la Audi, la acelasi capitol al modelelor gata de productia in serie, vom vedea si supersportiva R8. Cu o motorizare de exceptie va fi prezentat si S6 (V10 de 420 CP). Noutati absolute vor fi conceptul Q3, fratele mai mic al lui Q7. VW le va prezenta americanilor modelul Eos si, foarte probabil, conceptul Beduin (un crossover construit pe caroseria Golf Plus). Porsche va fi si el generos cu americanii, dezvaluindu-le modelul Cayman, insa alaturi de acesta vor fi prezente un Cayenne hibrid si, posibil, conceptul Panamera.

Japonezii prezinta Nissan Versa si Toyota FJ Cruiser

Noutatea cea mai mare de la Nissan va fi conceptul Urge, o sportiva cu un design inspirat din liniile motocicletelor, cu tractiune pe spate, cutie cu 6 trepte si o statie de jocuri Xbox instalata la bord. Dincolo de concepte, japonezii prezinta Versa, un model din segmentul B, dezvoltat impreuna cu Renault pe platforma "Flex-B", care se vinde deja pe piata japoneza sub numele de Tiida. Americanii se vor bucura mai intai de un hatchback in 5 usi, urmand ca versiunea sedan sa apara catre sfarsitul anului, insa ceea ce este mai important este faptul ca segmentul vizat incepe sa se aglomereze si in SUA.
Infiniti, brandul de lux al lui Nissan, va fi prezent si el cu noutati, printre care un coupé-concept, bazat pe G35.
Toyota ataca si ea clasa mini cu noua generatie Yaris, dar nu uita piata SUV-urilor si lanseaza noul RAV4, ceva mai mare decat precedentul. Camry vine de asemenea cu o noua generatie, dar si cu o versiune hibrid, alaturi de modelul retro FJ Cruiser. Divizia de lux, Lexus, ofera o avanpremiera a noului IS coupé cabrio, noul LS460 si echiparea de top a IS500. Un punct de atractie va fi si superstarul LF-A.

Show-ul continua

Evident ca noutatile de la Detroit sunt mult mai multe, chiar daca unele dintre acestea ii impresioneaza in primul rand pe americani, mare parte din ele fiind deja vazute de noi la Frankfurt, in toamna trecuta. In plus, unele modele sau concepte aduse la Detroit si-au facut deja botezul continentului american inca de saptamana trecuta, in mult mai modestul salon de la Los Angeles. Cu siguranta insa, pe masura ce lansarile de peste Ocean vor fi notabile, ele vor fi prezente in paginile SFin.