Aparent, momentul liberalizarii pietei auto romanesti a trecut aproape neobservat. Importatorii spun ca relatia pe care o au cu producatorii marcilor pe care le reprezinta in Romania este in continuare de nezdruncinat. Vor reusi noile reguli ale jocului din piata auto sa zgaltaie macar aceste relatii?

Daca pana in prima zi a acestui an companiile care detineau dreptul de import exclusiv al unei marci auto pentru piata romaneasca nu prea aveau motive sa se teama de potentiali concurenti, de la 1 ianuarie 2006 lucrurile s-au schimbat. Fabricantul poate acum sa acorde dreptul de import si altor companii. Asta doar teoretic, pentru ca este greu de presupus ca un producator va prefera aceasta varianta in situatia in care importatorul din Romania a dezvoltat o retea impresionanta de dealeri la nivel local si are vanzari foarte bune.

Mai mult, argumentul unei retele de dealeri care acopera foarte bine piata sperie din start avantul oricarei companii care se gandeste sa concureze actualii importatori. Iar principalii jucatori de pe piata auto romaneasca au stiut foarte bine acest lucru. Majoritatea au inteles ca 2005 este un an determinant pentru o dezvoltare sustinuta a retelelor de dealeri care sa le asigure o buna pozitionare in ochii producatorului in momentul liberalizarii. Iar 2005 a fost anul cu cele mai multe taieri de panglici de showroom-uri. In acest moment, majoritatea importatorilor pare cat se poate de sigura de relatia pe care o au cu producatorii marcilor pe care le reprezinta. La finalul anului trecut, au trebuit insa sa semneze noi contracte de “dealership” cu distribuitorii locali, care implica noi standarde si investitii.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=22580&shift=1