Astfel, in general, tinerii valorosi ai Romaniei provin din medii socioculturale favorizante, care au permis manifestarea si dezvoltarea de aptitudini specifice, iar familiile au investit incredere si resurse in formarea lor.

Ei au aptitudini si competente recunoscute si valorizate in plan social (familie, scoala, alte contexte specifice de activitate), iar pana la aceasta varsta au obtinut rezultate de exceptie in plan scolar sau in alte domenii de activitate extracurriculara, asadar potentialul aptitudinal este unul manifest.

In general, tinerii sunt inscrisi in licee de elita, care recruteaza elevii dupa criteriul performantei si sustin dezvoltarea acestora, prin crearea de medii competitive si stimulative, iar familiile si scoala se mandresc cu ei.

Legat de experientele de succes precizate de elevi, acestea fac referire, de cele mai multe ori, la rezultatele obtinute la activitatile din afara scolii: expozitii (pictura, inventii), cercuri (poezie, literatura, limbi straine), concursuri scolare, proiecte educationale de grup (stiinte, matematica).

In foarte putine cazuri, elevii au facut referire la succesul scolar, care nu este considerat ca o experienta de succes personal, ci mai degraba ca o indatorire care deriva din statutul de elev.

„Astazi am luat un 10, dar nu consider aceasta nota ca reusita personala, l-am luat usor, fara prea mult efort…, o reusita cere efort, daruire”, spune un elev.

Pe de o parte, separarea succesului personal de viata scolii poate fi determinata de calitatea educatiei in scoala de masa si de masura in care aceasta reuseste sau nu sa ofere demersuri personalizate, in acord cu asteptarile acestei categorii de elevi. Pe de alta parte, poate fi vorba de o anume imagine preconceputa despre scoala, ca instanta de activitate cu caracter obligatoriu, net diferita de interesele personale, care au caracter optional.

Citeste si:

Motivatie. Un prim motiv identificat de elevi este placerea de a invata, pasiunea pentru o anume activitate. Astfel, unii dintre elevi sustin faptul ca invata din pasiune, numai ce le place si pentru ca le place. Elevii cu rezultate deosebite invata pentru ca le place sa afle lucruri noi, in mod special in domeniul ales.

Un al doilea factor motivational foarte puternic prezent la elevii cu rezultate deosebite este reprezentat de dorinta de cunoastere. Astfel de elevi sunt pasionati de cunoastere, iar a sti cat mai multe reprezinta un obiectiv de dezvoltare personala

“Invat pentru a sti de toate, pentru a-mi forma o cultura generala vasta; Invat pentru ca astfel ma simt bine. Placerea de a invata, de a afla lucruri noi, de a fi mereu la curent cu ce se intampla, de a avea o cultura generala”, afirma un tanar.

Legat de scoala romaneasca, o parte importanta dintre elevi au fost de parere ca scoala nu ofera suficiente contexte care sa valorifice potentialul fiecarui elev si sa raspunda intereselor acestora.

Scoala romaneasca se adreseaza elevului mediu, cu solicitari medii, intelect mediu si asteptari medii. Nu raspunde asteptarilor elevilor speciali, cu interese speciale. Activitatea scolara este rutiniera, scoala nu blocheaza creativitatea, dar nici nu o sustine. Solicitarile scolii sunt uniforme si nu lasa loc pentru activitati mai putin formale, mai flexibile, mai deschise catre interese specifice: Trebuie sa inveti la toate materiile in toate zilele”, sustin acestia.

Analiza datelor calitative evidentiaza faptul ca identificarea aptitudinilor elevilor este un moment variabil de la caz la caz, in functie de tipul abilitatilor si de contextele de viata. Astfel, unele aptitudini sunt mai usor identificabile si se manifesta la unii dintre copii inca de la varste fragede. Alte aptitudini raman ca potential mai multa vreme sau se manifesta sub forme ascunse, mai putin constientizate de catre persoana in cauza sau de catre cei din jur.

Scoala Scoala de Valori este o organizatie non-guvernamentala moderna care isi propune sa contribuie la dezvoltarea prin educatie inovativa a unei societati bazate pe valori.