Anca Lazar a absolvit facultatea de Cibernetica din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE) in anul 1997.

“In clasa a 11-a voiam sa dau la farmacie, dar intre timp, dupa ce am vazut cat de mult este de invatat, am zis ca nu pot sa fac acest lucru, si m-am orientat catre cibernetica, pentru ca era singura facultate unde nu trebuia sa tocesti ca sa intri. Cu toate acestea, in facultate nici nu stiam pentru ce ma pregatesc si nici nu am avut ocazia sa profesez vreodata. Nu regret insa ca am facut aceasta facultate, a fost o deschidere a mintii, pana la urma facultatea te invata sa inveti si sa te descurci”, spune Anca Lazar.

In Avon s-a angajat in anul 1998 si este prima si singura companie pentru care a lucrat.

“Mi-am inceput activitatea in Avon in cadrul departamentului de customer service, unde am lucrat 7 ani. O fosta colega de facultate, care a inceput sa lucreze din timpul facultatii s-a angajat in Avon inca de la deschidere, in decembrie 1997. Cand s-a inceput o minima extindere si a fost nevoie de oameni care sa fie buni la toate, sa asigure serviciul pentru reprezentanti, m-a intrebat daca nu vreau sa ma angajez. Am zis ca este timpul si astfel am ajuns la Avon. A fost primul meu job si aici am ramas de atunci”, apune Anca Lazar.

Dupa departamentul de customer service, pe care a ajuns sa il conduca, ea a lucrat in divizia de supply chain ca business partner, unde a ramas 4 ani.

Cand a venit in Avon era al 6-lea angajat al companiei si lucrurile s-au schimbat mult in acest timp.

“In acea perioada un om lucra intr-o companie aproape 5 ani, cam asa era mitul – ca dupa 5 ani trebuie sa schimbi compania. Apoi in 2007-2008 a fost varful de turnover de personal, oamenii plecau de la o companie la alta in mai putin de 6 luni. O fortare a pietii muncii, se intamplau paradoxuri ca un om sa plece dintr-o companie pana ajungea inapoi pe un salariu dublu, dar aceea a fost cumva o perioada fortata, dupa care s-au mai stabilizat job-urile. Mai ales din 2010 cand a inceput sa se simta criza si in Romania si atunci a aparut cumva fenomenul de stabilitate”, afirma Lazar.

"Aici inveti ce este un business"

Despre Avon spune ca este genul de companie in care oamenii raman mult timp, chiar in acest an, 40 dintre angajatii companiei sarbatorind 10 ani de vechime, iar alti 40 cinci ani de cand sunt in companie.

Avon, un sediu ecologic

Avon, un sediu ecologic

“In Avon o mare parte dintre oameni au petrecut multi ani, pana la 20-30 de ani, mai ales in tari in care compania are o traditie de zeci de ani, datorita mediului foarte dinamic. Compania este intr-o continua schimbare, apar noi provocari si nu apuci sa spui ca stii totul despre companie, despre un anumit job si nu simti nevoia sa iti schimbi locul de munca. Aici inveti ce este un business si cum se conduce. In actuala echipa de managment de top a Avon, cu foarte mici exceptii, sunt oameni care au inceput in 1997 activitatea in aceasta companiei”, a spus Anca Lazar.

Reconvertirea de job-uri, cuvantul de ordine in Avon

Ea povesteste ca de la deschiderea Avon Romania, in decembrie 1997, si pana in anul 2005, Avon a crescut exponential business-ul si in acelasi timp numarul de angajati. De la acea data, compania a tinut constant numarul personalului.

“Cand am venit in Avon mai erau alti cinci oameni in companie, iar numarul angajatilor a crescut mult pana in 2005, an in care a stagnat. Cresterea ulterioara de business a fost acoperita prin reconvertirea de job-uri. De exemplu, la inceput comenzile se introduceau manual si era nevoie de o echipa mare de oameni, apoi s-a trecut pe scanarea optica, care cumva a redus numar de oameni, oameni pe care ii converteam in alte functii. Astfel, din 2005 am tinut constant numarul de angajati, desi businessul a crescut. Ne-a ajutat introducerea tehnologiei”, a explicat ea.

Cum a ramas echipa constanta in anii de criza

Echipa Avon este in prezent formata din 340 de persoane, numar mediu mentinut si in perioada crizei.

Citeste si:

“Compania nu a facut reduceri de personal nici macar in perioada crizei. Cumva piata a inceput sa se destabilizeze, dar mai mult la nivel de declaratie nu de intamplare efectiva in 2009, pentru ca majoritatea multinationalelor care veneau din vestul Europei sau din SUA deja simteau criza de 1-2 ani si atunci cumva au luat masuri de reducere a businessului si a personalului proactiv, desi pe piata din Romania nu era nevoie. Noi, de exemplu, in 2009 am crescut mai mult decat ne-am fi asteptat. Eu consider ca in Romania criza s-a simtit din 2010”, a mentionat ea.

Din punctul sau de vedere, in Romania criza s-a facut simtita din 2010, odata cu dupa masurile guvernamentale de reducere a salariilor si de marire a TVA-ului care s-au reflectat in scaderea puterii de cumparare.

Destabilizare dupa 50 de trimestre continue de crestere

“Toate schimbarile de taxe si impozite din 2010 ne-au afectat colaboratorii, pentru ca noi suntem o companie de vanzari directe, iar asta inseamna un volum mare de colaboratori. Colaboratorul isi face propriul program si stabileste propria sa activitate. Li s-a impus un nivel de taxe si cumva nu mai merita sa faca un efort suplimentar. Si e atunci, din trimestrul al treilea din 2010 am simtit si noi o oarecare scadere a ritmului. De cand s-a deschis Avon in Romania am avut 50 de trimestre de continua de crestere, iar anii 2010-2011 au fost doi ani de provocari, doi ani in care echipa noastra s-a incapatanat sa obtina acelasi rezultate bune din cei 13 ani de existenta pe piata din Romania”, a explicat aceasta.

Ea a adaugat ca masurile guvernamentale luate in 2010 au dus la scaderea valorii comenzilor efectuate de clientii companiei.
“In perioada de criza consumatorii au achizitionat doar strictul necesar, orientandu-se spre produse mai ieftine, cautand cele mai bune oferte la produsele preferate”, a adaugat Lazar.

Cu toate acestea, ea a precizat ca Avon nu a fost in situatia de a disponibiliza angajati.

“Se spune ca de obicei in companii se aduna «grasime». Cumva noi am incercat sa tinem in organizatie doar necesarul, nu aceasta «grasime». Nu am fost pusi in situatia de a taia personal, deoarece avem exact necesarul de persoane. Orice taiere ar duce la afectarea businessului. Pe de alta parte, efiecientizarea cheltuielilor si mentinerea lor este implementata de foarte multi ani in companie. Nici in anii in care business-ul a mers de la sine nu am exagerat cu cheltuielile si cu extinderea personalului”, a adaugat Anca Lazar.

Cat investeste Avon in angajati

Compania aloca anual aproximativ 100.000 de dolari pentru pregatirea angajatilor, prin programe de leadership, traininguri, participari la conferinte.

“Noi avem 340 de oameni, dintre care 170 sunt muncitori din linia de ambalare si 20 sunt expatriati. Astfel, cam la 150 de angajati raportam partea de training. Avem trei directii pe care ne axam – programele de training, participarea la conferinte si asociatii profesionale si pentru identificarea oamenilor cu potential carora le punem la dispozitie diverse programe de business si centre de dezvoltare”, a explicat Anca Lazar.

Avon Cosmetics, a aniversat recent 15 ani de activitate in Romania.

In cei 15 ani, compania a vandut peste 5 milioane de produse, pentru peste 6 milioane de clienti, iar din 2002 este lider pe piata locala de cosmetice.

Avon a inregistrat in Romania la nivelul anului 2010 o cifra de afaceri de 480 milioane lei (113,8 milioane de euro) si un profit net 75,5 milioane de lei (18 milioane de euro), potrivit datelor disponibile pe siteul Ministerului de Finante.